name | autoweek.cz

Městský elektromobil s dojezdem 1000 km

Městský elektromobil s dojezdem 1000 km

26.04.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jeden z největších výrobců elektromobilů na světě BYD na autosalonu v Šanghaji představil malý městský hatchback EA1 údajně schopný ujet na jedno nabití 1000 km.
Čínský gigant z Šen-čenu, řadící se mezi největší výrobce elektromobilů na světě i mezi největší producenty akumulátorů, se samozřejmě má čím se na autosalonu v Šanghaji pochlubit, a to nejen působivými prodejními a hospodářskými výsledky. BYD v Šanghaji mimo jiné především vystavuje několik verzí elegantního městského hatchbacku s elektrickým pohonem EA1 - sice bez uvedení technických dat, nicméně zveřejněné informace tento vůz činí jedním z nejzajímavějších exponátů.
 
Průlomová platforma BYD e-Platform 3.0 umožňuje umístění článků do celé konstrukce vozu v rámci systému Cell-to-Pack (CTP), tj. bez modulů integrované přímo do nosné struktury, což nejen uvolňuje prostor, ale také poskytuje větší tuhost konstrukce a lepší bezpečnost v případě nehody. BYD zdůrazňuje, že nová platforma nejen v dosud nevídané míře integruje a standardizuje klíčové komponenty, ale také vytváří zcela novou strukturu karoserie, digitální a elektrickou architekturu a vylepšený operační systém vozidla.
 
BYD v EA1 také využívá novou architekturu 800 V. Vyšší napětí přináší vyšší výkonnost a možnost rychlejšího dobíjení, ale také mnoho technických komplikací, takže jej automobilky zatím moc nevyužívají. Jednou z výjimek je Porsche Taycan. Vysoké napětí umožňuje využít akumulátor Blade Battery LFP, tedy lithium-železo-fosfátový nepoužívající v katodě kobalt.
 
Akumulátor LFP, pracující s napětím 800 V, umožňuje vozu EA1 ujet téměř 1000 km na jedno nabití (přesně to má být 965 km), ovšem čínské automobilky většinou nepoužívají údaje podle standardu WLTP, ale stále ještě ekvivalent NEDC. Realitě se tedy zřejmě víc blíží hodnota mezi 640 až 725 km. Každopádně tento malý hatchback dosáhne zcela mimořádný dojezd. Ten navíc podtrhuje schopnost akumulátoru pojmout při nabíjení za 5 minut energii pro ujetí 145 km. Konkrétní údaj o kapacitě akumulátoru ovšem zatím BYD neuvádí.
 
Zajímavé je, že platforma BYD e-Platform 3.0 je otevřená i pro použití u dalších výrobců. Řešení BYD už používají Mercedes-Benz v rámci společného podniku Denza, Toyota a Didi Chuxing Technology. BYD rovněž používá vlastní operační systém vozidla vyvinutý vlastními techniky, umožňující aktualizaci na dálku a opět plně otevřený jiným vývojářům.