name | autoweek.cz
Mercedes –Benz třídy S - etalon luxusní třídy
08.07.2009 | Antonín Matějka | Nové modely
Mezi technické lahůdky patří první sériově vyráběný hybridní pohon s akumulátory Li-Ion na světě v modelu S 400 HYBRID, který je nejhospodárnějším luxusním sedanem se zážehovým motorem. Spotřeba paliva 7,9 litru na 100 kilometrů odpovídá emisím oxidu uhličitého ve výši jen 186 gramů na jeden ujetý kilometr.
Paleta nabízených motorů zahrnuje dalších osm moderních zážehových a vznětových agregátů, jejichž spotřeba paliva klesla až o sedm procent.
Nový S 350 BlueEFFICIENCY se s průměrnou spotřebou 7,6 litru nafty na 100 km řadí mezi nejhospodárnější modely v luxusním segmentu. Mercedes-Benz znovu zvýšil tradičně příkladnou úroveň bezpečnosti vozů třídy S jedinečnou kombinací asistenčních systémů založených na kamerovém a radarovém snímání, s nimiž se luxusní sedan stává „myslícím\" partnerem řidiče. Jejich součástí jsou adaptivní asistent dálkových světlometů, asistent jízdy v jízdním pruhu, asistent sledování rychlostních limitů a zdokonalený asistent nočního vidění PLUS. Další inovací je rozpoznávání únavy řidiče ATTENTION ASSIST a automatická stabilizace vozidla při bočním větru.
Třída S modelové řady W 221 je s 270 000 prodanými vozidly od uvedení na trh na podzim 2005 nejúspěšnějším luxusním sedanem na světě a plynule navazuje na úspěchy předešlých generací špičkového modelu s třícípou hvězdou. Od roku 1951, kdy Typ 220 založil řadu luxusních vozů reprezentovanou dnes třídou S, dodal Mercedes-Benz zákazníkům přibližně 3,3 milionu vozidel této modelové řady.
S 400 HYBRID: nejhospodárnější luxusní sedan se zážehovým motorem na světě
Třída S v provedení pro rok 2009 stojí opět ještě pevněji na špičce automobilového vývoje. Mercedes-Benz dokazuje své vedoucí postavení m.j. i novým modelem S 400 HYBRID, který je jako první sériově vyráběné vozidlo na světě vybaven akumulátory Li-Ion. „S 400 HYBRID je dnes nejdůležitějším milníkem na naší cestě k mobilitě s nulovými emisemi,\" říká Dr. Dieter Zetsche, předseda představenstva společnosti Daimler AG a šéf divize Mercedes-Benz Cars. „Náš první sériově vyráběný hybridní osobní vůz je příkladem vývojové strategie značky Mercedes-Benz, která je dlouhodobě a důsledně zaměřena na trvale udržitelný rozvoj. Jejím jasným cílem je vyrábět hospodárné prémiové automobily, které nebudou zatěžovat naše životní prostředí, aniž by se zákazníci museli vzdát bezpečnosti, komfortu a suverénních jízdních vlastností.\"
Díky prvnímu hybridnímu pohonu v sériově vyráběném osobním vozu Mercedes-Benz je tento model třídy S nejhospodárnějším luxusním sedanem se zážehovým motorem. Spotřeba paliva 7,9 litru na 100 kilometrů odpovídá emisím oxidu uhličitého ve výši pouze 186 gramů na kilometr, což je nejlepší hodnota na světě v tomto segmentu vozidel. Nový S 400 HYBRID se tak stává „šampiónem luxusní třídy v emisích CO2\".
Nový S 400 HYBRID je prvním automobilem, jehož konstrukce vychází z inteligentního modulárního konceptu, který Mercedes-Benz vyvinul, aby svým zákazníkům dokázal nabídnout vždy optimální řešení hybridního pohonu. S 400 HYBRID, který v tomto konceptu převzal roli technologického průkopníka, disponuje proto již od začátku všemi důležitými komponenty: kompaktním a výkonným elektromotorem, příslušnou výkonovou elektronikou a moderními akumulátory Li-Ion s vysokou kapacitou.Kompaktní hybridní modul v sobě spojuje hybridní funkce automatického vypínání a spouštění motoru Start-Stop a rekuperaci kinetické energie. Souhrn všech opatření činí z nového modelu S 400 HYBRID v mnoha ohledech nový etalon své třídy a nejhospodárnější luxusní sedan se zážehovým motorem na světě.
S 400 HYBRID spojuje excelentní hodnoty spotřeby a nízké emise CO2 se suverénními výkony. Upravený zážehový motor V6 3,5 litru totiž dosahuje největšího výkonu 205 kW/279 k a elektromotor k tomu přispívá výkonem 15 kW/20 k a točivým momentem 160 N.m, který je k dispozici od nulových otáček.
Mercedes-Benz S 400 HYBRID vychází z modelu S 350 a je vybaven poháněcím ústrojím, které prošlo rozsáhlými úpravami. Mezi ně patří zdokonalený zážehový motor V6 3,5 litru, přídavný elektromotor s permanentními magnety, sedmistupňová samočinná převodovka 7G-TRONIC upravená pro uložení hybridního modulu, příslušná výkonová a řídicí elektronika, měnič napětí a vysokonapěťové akumulátory Li-Ion.
Během zpomalování pracuje elektromotor jako generátor a procesem rekuperace přeměňuje kinetickou energii na elektrickou. Elektromotor přitom citlivě spolupracuje s klasickou brzdovou soustavou a brzděním spalovacím motorem. Zpětně získaná energie se ukládá do výkonných, ale kompaktních akumulátorů Li-Ion v motorovém prostoru a v případě potřeby ji lze kdykoli použít. V porovnání s běžnými akumulátory Ni-MH dosahují akumulátory Li-Ion vyšší energetické hustoty a elektrické účinnosti při kompaktnějších rozměrech a nižší hmotnosti. Díky prostorově úspornému umístění v motorovém prostoru zůstaly beze změn jak objem zavazadlového prostoru, tak velkorysé rozměry interiéru. Hybridní modul disponuje také komfortní funkcí Start-Stop.
Hospodárné vznětové a zážehové motory
Paleta motorů pro vozy třídy S 2009 zahrnuje kromě pokrokové hybridní varianty S 400 HYBRID osm dalších výkonných, úsporných a čistých poháněcích jednotek: dvě vznětové a šest zážehových s šesti, osmi a dvanácti válci. Díky cíleným detailním změnám na motorech a dalším opatřením v rámci paketu BlueEFFICIENCY, mezi něž patří například aerodynamická optimalizace, palivová čerpadla s regulací výkonu a optimalizovaný program řazení sériově montované sedmistupňové samočinné převodovky 7G-TRONIC, dokázali vývojáři značky Mercedes-Benz snížit spotřebu paliva a emise CO2 až o sedm procent v porovnání s předchozími modely. Inženýři Mercedesu kromě toho navrhli aerodynamická zlepšení, s nimiž klesla úroveň aerodynamického hluku a odpovídajícím způsobem se zvýšil jízdní komfort.
Rovněž S 350 CDI BlueEFFICIENCY (173 kW/235 k) nabízí se spotřebou 7,6 litru nafty na 100 km a emisemi CO2 199 až 201 g/km znamenité hodnoty v luxusní třídě. Mercedes-Benz dosáhl této příkladné hospodárnosti prostřednictvím na míru střiženého paketu BlueEFFICIENCY, který kromě celistvého zakrytí spodní části vozidla zahrnuje u stojícího vozu také řazení sedmistupňové samočinné převodovky 7G-TRONIC na neutrál.
Vznětový motor 3,0 litru pohání také modely S 350 CDI 4MATIC. Druhou vznětovou variantou je osmiválec S 450 CDI (235 kW/320 k) se zdvihovým objemem 4,0 litru. Paleta zážehových motorů zahrnuje šestiválec S 350/S 350 4MATIC (200 kW/272 k) se zdvihovým objemem 3,5 litru a dva osmiválce S 450/S 450 4MATIC (250 kW/340 k; zdvihový objem 4,7 litru) a S 500/S 500 4MATIC (285 kW/388 k; zdvihový objem 5,5 litru). Špičkovým modelem zůstává S 600 s dvanáctiválcem přeplňovaným dvěma turbodmychadly, který dává ze zdvihového objemu 5,5 litru největší výkon 380 kW/517 k, s nímž luxusní sedan zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,6 s. Od divize AMG pocházejí vysokovýkonné sedany S 63 AMG s agregátem V8 6,2 litru o výkonu 386 kW/525 k a S 65 AMG s šestilitrovým dvanáctiválcem vyladěným na výkon 450 kW/612 k.
Jedinečná kombinace asistenčních systémů
Pro vozy třídy S, modelové řady 2009 je k dispozici celosvětově jedinečná kombinace nejmodernějších asistenčních a ochranných systémů. Mnohé z těchto systémů se dodávají také pro novou třídu E, která je na trhu od konce března. Nové asistenční systémy činí z modelů třídy E a třídy S „myslící\" partnery řidiče. Vůz dokáže „vidět\", „vnímat\" a na rozpoznaná nebezpečí „reflexivně reagovat\" a nezávisle jednat, aby zabránil nehodě nebo aspoň omezil její následky.
„Stejně jako již osvědčené vynálezy značky Mercedes-Benz, například ABS, ESP®, brzdový asistent a PRE-SAFE®, jsou i nové asistenční systémy nastaveny na reálné průběhy nehod,\" říká Dr. Thomas Weber, člen představenstva společnosti Daimler AG, odpovědný za koncernový výzkum a vývoj osobních vozů Mercedes-Benz. „Cílem jejich vývoje bylo zabránit obzvlášť častým nehodám s těžkými následky. Vozy třídy S nechrání tímto konceptem pouze vlastní posádku, ale významně přispívají také k vyšší bezpečnosti ostatních účastníků silničního provozu,\" pokračuje Dr. Weber.
Mercedes-Benz používá k tomuto účelu také kamery, které sledují široké okolí vozidla a dokáží rozpoznat typické kritické situace. To se týká například i adaptivního asistenta dálkových světlometů, který se dodává jako výbava na přání. Tento systém rozpoznává protijedoucí nebo vpředu stejným směrem jedoucí osvětlená vozidla a ovládá světlomety tak, aby vždy nabízely maximální možné osvětlení, aniž by přitom docházelo k oslňování ostatních řidičů.
Dále inženýři ze Sindelfingenu zdokonalili pro třídu S 2009 asistenta nočního vidění s infračervenou kamerou a vybavili ho speciální funkcí pro rozpoznávání chodců. Jakmile systém pozná chodce před vozem, označí ho dodatečně na displeji, aby si ho řidič mohl ještě lépe všimnout.Jako další „předvídavý\" systém pro ještě bezpečnější jízdu se dodává asistent jízdy v jízdních pruzích. Řídicí jednotka systému rozpoznává podélné značení jízdních pruhů na základě kontrastu mezi povrchem vozovky a podélnými čárami. Pokud vozidlo nechtěně opouští jízdní pruh, upozorní asistent řidiče krátkým vibrováním volantu, aby se věnoval řízení. Na rozdíl od běžných obdobných systémů vyhodnocuje asistent značky Mercedes-Benz také aktivitu řidiče a může tímto způsobem spolehlivě zjistit, zda vozidlo opouští jízdní pruh záměrně nebo nechtěně. K varování proto nedojde, pokud řidič například před předjížděním nebo při najíždění na dálnici zrychlí, když silně brzdí anebo vjíždí do zatáčky.Záběry z kamery umístěné na čelním okně používá také nový asistent pro sledování rychlostních limitů, který se dodává na přání (sériově pro S 600). Tento systém sleduje dopravní značení a rozpoznaná rychlostní omezení zobrazuje na displeji sdružených přístrojů.
Rozpoznávání únavy na základě více než 70 parametrů
Díky rozpoznávání únavy ATTENTION ASSIST dokáží vozy třídy S 2009 s jemnocitem vyhodnocovat úroveň pozornosti a soustředění řidiče a včas ho tak varovat před nadměrnou únavou. Nová technika trvale sleduje více než 70 různých parametrů. Pokud vysoce citlivý senzor natočení volantu detekuje typické pohyby volantu, které poukazují na velkou únavu řidiče, zazní akustický signál a ve sdruženém přístroji se objeví nápis „ATTENTION ASSIST. Pause!\".
Mercedes-Benz kromě toho optimalizoval radar s dalekým a středním dosahem pro brzdový asistent PLUS a „aktivní\" tempomat s regulací odstupu DISTRONIC PLUS. Oba systémy podporují řidiče při nouzovém brzdění. Pokud nedává řidič pozor a nevnímá proto bezprostřední nebezpečí nárazu do překážky, může zasáhnout funkce brzdění PRE-SAFE® a vůz samočinně zpomalit. Nová generace tohoto systému nabízí ještě větší bezpečnost: pokud řidič nereaguje ani po optickém a akustickém varování, může funkce brzdění PRE-SAFE® aktivovat maximální brzdný výkon 0,6 sekundy před neodvratitelným nárazem, a tímto maximálním zpomalením výrazně omezit intenzitu nárazu. Tento systém tedy působí jako přídavná „elektronická deformační zóna\".
Zdokonalené detaily pomáhají třídě S 2009 k ještě lepší jízdní dynamice a agilitě. K tomu významně přispívá nové přímé řízení s variabilním převodem při různém úhlu natočení volantu.
Novinka: aktivní zavěšení kol ABC vyrovnává působení bočního větru
Kromě toho rozšířili vývojáři Mercedesu aktivní zavěšení kol ABC o novou přídavnou funkci stabilizace vozu v bočním větru (sériová výbava v modelech S 600). Aktivní zavěšení kol ABC přitom využívá senzory stáčení vozu kolem svislé osy a příčného zrychlení elektronického stabilizačního systému ESP®, aby prostřednictvím pružinových vzpěr ABC měnilo v závislosti na směru a intenzitě bočního větru rozdělení zatížení jednotlivých kol. Vliv bočního větru tak lze zcela vyrovnat nebo při silných nárazech omezit na minimum.
Zvýšenou bezpečnost v limitních situacích a ještě více agility zajišťuje ve třídě S 2009 systém Torque Vectoring Brake, který provádí cílené jednostranné brzdné zásahy na vnitřním zadním kolu, aby vozidlo projelo zatáčkou precizně a bez ztráty dynamiky.
Nejnovější multimediální technika
Nová Třída S 2009 stanovuje nová měřítka také v oblasti palubních informačních a zábavních systémů. Stuttgartská automobilka nabízí na přání jako první na světě ve svém špičkovém modelu centrálně umístěný ovládací a informační systém COMAND s novou technikou SPLITVIEW. Inovativní koncepce displeje umožňuje řidiči a spolujezdci sledovat na stejném displeji souběžně dva rozdílné obsahy. Zatímco řidič například používá mapovou navigaci, může se spolujezdec dívat na film na DVD.
Kromě toho rozšiřuje Mercedes-Benz sériově dodávaný ovládací a informační systém COMAND o další doplňkové funkce, jako např. čtečku paměťových karet SD. Mezi novinky patří také přepracované rozhraní Bluetooth®, které bezdrátově spojuje mobilní telefon s rovněž sériově dodávanou sadou handsfree, jakož i rozhraní USB. To umožňuje zákazníkům exportovat uložená data a znovu je nahrát do libovolného jiného vozu třídy S. Právě tak je možný přenos navigačních dat. Stuttgartská automobilka nabízí jako zvláštní výbavu Media Interface - univerzální rozhraní v úložné schránce před sedadlem spolujezdce pro mobilní přehrávače, jako je iPod®, a flashdisky USB (sériová výbava v modelech S 400 HYBRID a S 600).
Na přání dodávaný systém COMAND APS (sériová výbava v modelech S 400 HYBRID a S 600) je navíc vybaven celoevropským navigačním systémem, jehož data jsou uložena na pevném disku s kapacitou 40 GB, což umožňuje obzvlášť rychlý výpočet trasy. K vysokému navigačnímu komfortu přispívá dále podrobné trojrozměrné zobrazování map.
Pro reprodukci hudby je k dispozici rádio, přehrávač CD/DVD s funkcí MP3, ekvalizér s regulací hlasitosti v závislosti na rychlosti jízdy a hudební archiv s kapacitou 7,2 GB na pevném disku pro uložení přibližně 2500 digitálních hudebních nahrávek ve formátech MP3, AAC nebo WMA. Skladby, které se přehrávají z CD, DVD nebo hudebního archivu, rozpoznává systém za pomoci uložené databáze Gracenote® a název skladby, alba a jméno interpreta zobrazuje na barevném displeji. Nová funkce vyhledávání hudby nabízí řidiči a cestujícím ve vozech třídy S možnost vyhledávat na paměťových kartách SD, flashdiscích USB, CD a DVD cíleně požadované skladby a interprety. COMAND APS kromě toho zahrnuje hlasové ovládání LINGUATRONIC nejnovější generace, jímž lze na základě „celoslovních\" pokynů ovládat navigační systém, telefon a audiosystém. Výhodou tedy je, že řidič již nemusí hláskovat své příkazy.
Mercedes-Benz navíc rozšířil ve třídě S 2009 spektrum zábavních systémů pro cestující na zadních sedadlech. Pro zadní sedadla je k dispozici dálkové ovládání, s nímž lze mimo jiné ovládat veškeré funkce audiosystému a telematické funkce systému COMAND a který prostřednictvím Media Interface umožňuje také přístup k externím přístrojům. Mercedes-Benz nabízí rovněž paket zábavních systémů pro cestující na zadních sedadlech, jehož součástí jsou dva osmipalcové displeje na zadní straně opěrek hlavy na sedadlech řidiče a spolujezdce, dvě bezdrátová sluchátka a vlastní přehrávač CD/DVD s připojením pro externí přehrávače zvuku a videa.
Dokonalý zvukový zážitek zajišťuje ve třídě S 2009 zdokonalený Surround Soundsystém „Logic7\", který Mercedes-Benz vyvinul ve spolupráci se specializovaným výrobcem audiosystémů harman/kardon®. Tento systém vytváří trojrozměrný zvuk, jehož plně prostorové vnímání je přirozené na všech sedadlech.
Design, který dává najevo sílu a sebevědomí
Upravený design odráží suverenitu a sílu tohoto sedanu. Mezi základní rozpoznávací znaky patří výrazněji zašpičatělá mřížka chladiče a nové nárazníky s decentní hranou, na níž se láme světlo, a chromovanou lištou pod vstupy chladicího vzduchu. Koncovky výfuků jsou nyní u všech variant třídy S integrovány viditelně do nárazníku. Světlomety jsou sériově bi-xenonové.
Ještě dynamičtější vzhled vytváří paket osvětlení LED s markantními lištami LED pro denní světlomety, směrové svítilny a obrysová světla (sériová výbava pro modely S 400 HYBRID a S 600). Příď vozu s nimi získává nezaměnitelný vzhled ve dne i v noci. Zadní část vozu formují zadní svítilny s inovativním designem, který využívá celkem 52 diod LED ve tvaru dvojitého písmene „C\", jejichž rozsvícením vzniká i zde nezaměnitelný „světelný podpis\".
Mercedes-Benz využívá osvětlení jako stylistický prvek ve vyšší míře také v interiéru. Jako zvláštní výbavu si mohou zákazníci zvolit luxusní nepřímé osvětlení (sériová výbava pro modely S 400 HYBRID a S 600) ve třech světelných laděních: slunečním (jantarově zbarvené), neutrálním (bílé) a polárním (ledově modré).
Mercedes-Benz třídy S modelové řady 2009 se objeví u prodejců stuttgartské prémiové značky v červnu 2009 a již nyní lze tyto vozy objednávat u autorizovaných prodejců.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz