name | autoweek.cz

Mercedes-Benz třídy A sedan

Mercedes-Benz třídy A sedan

30.07.2018 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Mercedes-Benz třídy A se dočkal druhé karosářské verze. Jde o klasický tříprostorový sedan a zároveň auto s nejlepší aerodynamikou v současné sériové produkci.
Skutečně - v době, kdy Evropané houfně opouštějí tříprostorové karoserie, Mercedes-Benz přichází do prémiového segmentu malých aut s karoserií sedan. Tuto krajně nepravděpodobnou verzi jsme před lety mohli vidět jen v Číně. Nyní ale přichází nový Mercedes-Benz třídy A sedan s nesmírně elegantní karoserií, která vyniká i skvělou aerodynamikou. Nejde ovšem o sedan třídy A, který Mercedes na jaře představil v Pekingu, protože ten používá podvozek s prodlouženým rozvorem.
 
Nejlepší aerodynamika
Každý automobilka dbá na co nejlepší aerodynamiku svých modelů. Mercedes-Benz však v posledních letech dosahuje nejlepší výsledky. Model CLA Coupé byl s koeficientem odporu vzduchu cx = 0,23 ještě nedávno na čele v rámci sériové produkce. Nyní ho o toto prvenství připravil sedan třídy A se součinitelem aerodynamického odporu cx = 0,22, který je při čelní ploše 2,19 m2 automobilem s nejmenším aerodynamickým odporem ze současné světové sériové produkce.
 
Snížení aerodynamického odporu bylo dosaženo mj. díky kompletně zakrytovanému podvozku, speciálně tvarovanými blatníky, aby kolem kol vznikaly co nejmenší turbulence, a aktivním klapkám v předním nárazníku. Za zmínku stojí i odtrhová hrana na víku zavazadlového prostoru, potlačující vztlak ve vyšší rychlosti.
 
Shoda s hatchbbackem
Sedan sdílí technický základ s hatchbackem, tedy platformu MFA. Také rozvor náprav 2729 mm je stejný, sedan je porovnání s pětidveřovou verzí delší  - 4549 mm. Zavazadlový prostor má objem 420 l, tedy o 50 l víc než pětidveřový hatchback ale s podstatně menším nakládacím otvorem.
 
Interiér se neliší od hatchbacku. Dominantním prvkem jsou opět dva opticky propojené displeje, přičemž jeden slouží jako přístrojový panel a druhý je dotykový pro komunikační systémy a navigaci, v nejvyšší výbavě pro infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Displeje mohou mít rozměr 7“ nebo 10,25“. Také zde je k dispozici interaktivní hlasové ovládání jednotlivých funkcí, včetně klimatizace, rádia, navigačního systému nebo řekněme otevírání krytu panoramatické střechy. Řidič či kdokoliv z posádky vůz osloví výrazem „Můj Mercedesi“ a následně vysloví požadavek. Systém funguje i v češtině.
 
Stejně jako u hatchbacku jsou zde připraveny asistenční systémy převzaté ze třídy S umožňující v nejvyšší konfiguraci semiautonomní jízdu.
 
Dva motory
Zpočátku budou pro Mercedes-Benz třídy A sedan k dispozici pouze dva motory, sedmistupňová dvouspojková převodovka 7G-DCT a pohon předních kol. Pod matoucím označením A 200 se ukrývá nový přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1330 cm3 (což Němci zaokrouhlují na 1,4 l) vyvinutý ve spolupráci s Renaultem ale vyráběný Daimlerem. Dosahuje výkon 120 kW (163 k) a točivý moment 250 N.m. Označení A 180d symbolizuje turbodiesel 1,5 l/85 kW (116 k) s točivým momentem 260 N.m, opět s původem u Renaultu (v originále 1,5 Blue dCi), vybavený SCR.
 
Mercedes bude svůj nejmenší sedan, který byl vyvinutý v Sindelfingenu, vyrábět ve dvou továrnách - ještě do konce tohoto roku v mexickém Aguascalientes v továrně COMPAS spoluvlastněné s Nissanem a od dubna příštího roku v německém Rastattu.