name | autoweek.cz

Méně elektromobilů, víc hybridů
10.02.2025 | Trendy
Podle analýzy JATO Dynamics růst evropského trhu nových automobilů v roce 2024 byl tažený hybridy. Vozy s hybridním pohonem byly jediným segmentem, který zaznamenal meziroční nárůst registrací.
Rok 2024 nebyl pro prodej elektromobilů v Evropě pozitivním rokem, přičemž zpomalení růstu, které průmysl začal pociťovat už v roce 2022, mělo v loňském roce za následek pokles prodeje. Prodej vzrostl meziročně o 107 % mezi lety 2019 a 2020, o 63 % mezi lety 2020 a 2021, o 29 % mezi lety 2021 a 2022 a o 28 % mezi lety 2022 a 2023. V roce 2024 však bylo v EU registrováno 1 985 996 nových osobních elektromobilů, což představovalo meziroční pokles o 1,2 %.
Pokles registrací se projevil i na tržním podílu elektromobilů v Evropě, který se mírně snížil z 15,7 % v roce 2023 na loňských 15,4 %. Mezi příčiny poklesu patří nejasnosti ohledně pobídek pro elektromobily, vysoká průměrná maloobchodní cena nových modelů a nízké zůstatkové hodnoty, stejně jako obavy o nabíjecí infrastrukturu na celém kontinentu. Navzdory poklesu, zaznamenanému v loňském roce, se očekává, že se situace v průběhu roku 2025 zlepší, protože průměrná cena BEV v Evropě nadále klesá, a to především kvůli zavádění levnějších modelů od velkých výrobců automobilů.
Podíl BEV na trhu podle země
Norsko si i v roce 2024 udrželo svou pozici v průzkumu, když největší podíl na trhu měly elektromobily (88 %). Následovaly Dánsko (51 %), Švédsko (35 %) a Nizozemsko (34,7 %). Dánsko, Belgie, Norsko, Lucembursko a Nizozemsko bylo pět evropských zemí, kde elektromobily získaly meziročně největší podíl na trhu. Opak s meziročním poklesem nastal v Německu, Irsku, Finsku, Rumunsku a Švédsku.
Top 10 podle hnacího ústrojí
Z pohledu výrobců se trh s elektromobily v roce 2024 výrazně nezměnil. Nejprodávanější zůstaly vozy koncernu VW se 427 000 elektrickými vozy registrovanými v roce 2024. Jejich podíl na trhu s elektromobily mírně klesl z 22,2 % v roce 2023 na 21,5 % v loňském roce a zůstává pod podílem VW na celém trhu s novými osobními vozy, který v roce 2024 činil 26,1 %.
Tesla následovala na druhém místě, a to navzdory zvýšené konkurenci ze strany ostatních značek. Její Model 3 nedokázal vyrovnat značné ztráty, zatímco spotřebitelé čekali na příchod nového Modelu Y.
Na třetím místě skončil Stellantis, který zůstal mezi třemi největšími producenty elektromobilů, přestože zaznamenal 10% pokles objemu prodeje. Elektromobily v loňském roce představovaly větší část prodejního mixu pro BMW Group a Geely.
Hybridní vozidla
Přestože ne všechny automobilky nabízejí plně hybridní modely, tento segment mezi lety 2023 a 2024 zaznamenal meziroční růst o 21 % a všechny automobilky, které nabízely plně hybridní vozidla, loni zaznamenaly růst.
Z celkového trhu 1 529 806 vozů HEV registrovaných v roce 2024 připadalo na Toyotu 738 500 vozů. Téměř každé druhé hybridní vozidlo registrované v Evropě v roce 2024 tedy neslo logo Toyota nebo Lexus a 75 % registrací osobních automobilů Toyota tvořila hybridní vozidla.
Následovala skupina Renault s téměř 300 000 vozy, což znamenalo meziroční nárůst o 49 %, zatímco zbytek první pětky tvořily Hyundai-Kia, Nissan a Honda. Volkswagen Group, Stellantis, BMW Group, Mercedes-Benz a Geely patří mezi výrobce, kteří v tomto segmentu chyběli.
Hybridy jsou stále populárnější kvůli poměrně vysoké maloobchodní ceně elektromobilů a obavám z chybějící nabíjecí infrastruktury. Podle studie JATO byla průměrná maloobchodní cena hybridu dostupného v eurozóně v roce 2024 42 222 eur (1 060 826 Kč) ve srovnání s 62 709 eur (1 575 560 Kč) za BEV.
Obrázky: JATO Dynamics
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz