name | autoweek.cz

Mají elektromobily stejnou životnost jako auta na benzin?

Mají elektromobily stejnou životnost jako auta na benzin?

27.02.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výzkum britského ministerstva dopravy přinesl nový pohled na životnost elektromobilů. Analýza, která zahrnuje technické údaje 264 milionů vozidel z let 2005 až 2017, tvrdí, že elektromobily mají téměř stejnou životnost jako jejich protějšky jezdící na benzin. Opravdu to tak je?

Zjištění, zveřejněná ve vědeckém časopise Nature Energy, by mohla změnit vnímání elektromobilů v automobilovém průmyslu. Ze studie vyplývá, že automobily na benzin ve Velké Británii mají průměrnou životnost 18,7 roku, zatímco elektromobily dosahují 18,4 roku. Nejhůř si v tomto srovnání vedou vozidla s motory na naftu, jejichž průměrná životnost je pouhých 16,8 roku.

 

Dalším závěrem studie je nižší riziko poruchy u elektromobilů ve srovnání s vozy se spalovacími motory. Výzkumníci hodnotili pravděpodobnost poruchy na každou ujetou míli (1,6 km) denně. U aut na benzin to bylo 8,4 %, u turbodieselů 6,4 % a u elektromobilů jen 2,5 %.

 

Studie uvádí, že výroba typického elektromobilu je náročná na zdroje - vyžaduje 6x víc kritických minerálních vstupů než konvenční vozidla a má o 50 % vyšší dopad na životní prostředí než výroba aut se spalovacími motory. Klíčovým argumentem ve prospěch přechodu k elektromobilům je, že tyto dodatečné počáteční ekologické náklady jsou víc než kompenzovány během fáze používání elektromobilů pokud mají dostatečně dlouhou životnost.

 

Studie uvádí, že raná elektrická vozidla (BEV) vykazovala nižší spolehlivost než vozidla se spalovacími motory. Až rychlý technologický pokrok umožnil novějším BEV dosáhnout srovnatelnou životnost i při intenzivnějším používání. Životnost je ovlivněna velikostí motoru, kategorií a značkou vozidla.

 

Elektromobily jsou kritizovány za svou nízkou životnost, ale rychlý vývoj technologií umožnil odstranit jejich předchozí nevýhody. Studie poskytuje silný protiargument proti mýtům o nízké životnosti elektromobilů. Ty jsou kritizovány pro svůj kratší životní cyklus, nevhodnost pro dlouhé cesty a vysokou uhlíkovou stopu způsobenou výrobou akumulátorů. Výzkumníci tvrdí, že nízká životnost je mýtus a spolu s nízkou poruchovostí kompenzují ostatní nevýhody aut na elektrický pohon. Rozvoj obnovitelných zdrojů energie navíc snižuje emise spojené s nabíjením elektromobilů. Studie tvrdí, že elektromobily by se mohly spalovacím motorům nejen vyrovnat, ale v budoucnu je předstihnout.

 

Problémem analýzy ovšem je skutečnost, že se jedná o předpokládanou životnost stanovenou na základě stavu vozidel při povinných technických kontrolách vozidel starších tří let ve Velké Británii. Nejde tedy o skutečně zjištěnou hodnotu. Analýza také vůbec nebere v úvahu stav akumulátoru. Jediný elektromobil vyráběný před rokem 2010 byla malosériová Tesla Roadster. Jen těžko lze na základě aut prodaných v letech 2005 až 2017 s průměrným rokem registrace 2011 zjistit průměrnou životnost přes 18 let - tzn. průměrný rok výroby 2007, tedy rok, kdy se ještě žádný elektromobil sériově nevyráběl a najít v provozu elektromobil starší 10 let je velmi obtížné (nikoliv nemožné). Pochyby nad smysluplností uvedené analýzy vyvolává i tvrzení, že elektromobily za dobu do dosažení průměrného věku 18,4 roku najedou 200 000 km.

 

Ilustrační foto: Toyota