name | autoweek.cz
Maďarská ekonomika očekává růst díky investicím
18.11.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Závody BYD, BMW v Maďarsku zahájí výrobu v druhé polovině roku 2025. Maďarsko počítá s tím, že tím pomohou podpořit jeho ekonomiku.
Očekává se, že výroba automobilů v nově budovaných závodech společností BYD a BMW v Maďarsku zahájí výrobu v druhé polovině roku 2025. To by mělo pomoci posílit ekonomiku země.
Továrna BMW v Debrecínu bude vyrábět novou generaci rychlonabíjených akumulátorových elektromobilů s dlouhým dojezdem na platformě Neue Klasse.
BYD otevře svou první evropskou továrnu na osobní automobily v Segedínu. Bude zde vyrábět plně elektricky poháněná vozidla a plug-in hybridy pro evropské zákazníky. BYD začalo prodávat dovážená elektrická vozidla v Evropě v roce 2022. Otevřela zde už 250 prodejen v 19 zemích prostřednictvím velkých distributorů jako jsou např. Denzel nebo Lowman. Výroba v Evropě automobilce pomůže vyhnout se výraznému nárůstu dovozních cel, která Evropská unie uvaluje na čínské automobilky. BYD musí zaplatit 17% poplatek za plně elektrická auta, která vyváží do Evropy z Číny nad rámec stávajícího 10% cla.
Maďarsko se stalo pro Čínu důležitým obchodním a investičním partnerem, na rozdíl od některých jiných zemí EU, které zvažují, že se stanou méně závislými na druhé největší světové ekonomice. Premiér Viktor Orbán dlouhodobě usiluje o přemístění čínských závodů na výrobu elektromobilů a akumulátorů do Maďarska.
V Evropě je hlavním obchodním partnerem Maďarska Německo s několika výrobními závody produkujícími v této zemi automobily a komponenty. Patří mezi ně i prémioví rivalové BMW Audi a Mercedes-Benz, kteří už v Maďarsku vyrábějí auta.
Ekonomika země se ve třetím čtvrtletí propadla do technické recese, když se oproti předchozím třem měsícům vykázala pokles o 0,7 % kvůli oslabení zemědělství, průmyslu a stavebnictví. Maďarská vláda ale očekává, že ekonomika země v roce 2025 poroste o 3,4 %. „Optimismus pro hospodářskou politiku na příští rok je podpořen současným vývojem, protože nové závody BYD a BMW zahájí výrobu v druhé polovině příštího roku,“ řekl na brífinku jeho šéf kanceláře premiéra ministr Gergely Gulyás.
Jedním z největších čínských investorů v Maďarsku je společnost CATL. Ta v Debrecínu staví obrovskou továrnu na akumulátory v hodnotě 7,3 miliardy eur, která bude zásobovat evropské automobilky včetně BMW a Mercedesu-Benz. Bude mít výstupní kapacitu 100 GWh, což bude stačit k napájení více než 1 milionu elektromobilů. S tím kontrastuje skutečnost, že největší evropský projekt na výrobu akumulátorů pro elektromobily Northvolt čelí hrozbě bankrotu.
Foto: V. Rybecký a AutoBest
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz