name | autoweek.cz
Lotus 66 - reinkarnace auta, které nikdy nebylo vyrobeno
21.08.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality
V rámci automobilového týdne v Monterey v Kalifornii byl odhalen Lotus 66. Jde o závodní vůz Can-Am z roku 1970, který Lotus nikdy nevyrobil.
Před 53 lety chtěl zakladatel Lotusu Colin Chapman aplikovat principy designu monopostů Lotus v závodním voze pro tehdy velmi populární šampionát Can-Am s hodně volnými technickými předpisy a pohonnými jednotkami bez jakýchkoliv limitů. Chapman pověřil jeho konstrukcí Geoffa Ferrise. Jenže pak se Chapman rozhodl soustředit se jen na formuli 1 a Typ 66 nikdy neopustil technické výkresy a makety.
Nyní, na počest 75. výročí vzniku Lotusu, bude s využitím původních návrhů vyrobeno deset vozů Typ 66 pro hodně bohaté kupující – cena by se měla pohybovat kolem milionu liber. Tyto vozy nebudou uzpůsobeny k provozu na veřejných komunikacích.
Aby designéři přivedli vůz k životu, použili počítačový software k digitalizaci série kreseb a vytvořili 3D ztvárnění Type 66. Inspirovali se také nápady Colina Chapmana, včetně krytu kokpitu pro snížení odporu a zlepšení proudění vzduchu do zadního křídla.
Přední křídlo bylo navrženo tak, aby odvádělo vzduch z přední části vozu přes a pod zadní blatníky, čímž generovalo větší přítlak. Tento koncept, kdy vzduch prochází vozidlem a ne kolem něj, zůstává charakteristickým prvkem designu vozidel Lotus a používá se i na moderních vozidlech Lotus, jako jsou sportovní vůz Emira a hypercar Evija.
Při odhalení Type 66 byli dvojnásobný mistr světa F1 Emerson Fittipaldi a Clive Chapman, výkonný ředitel Classic Team Lotus. Byl to právě syn Colina Chapmana Clive, kdo byl katalyzátorem zrodu Type 66, protože měl k dispozici původní konstrukční dokumenty. Kdyby byl Typ 66 skutečně postaven, pravděpodobně by jej řídil Fittipaldi, který se v roce 1970 stal továrním jezdcem Lotusu.
„Jsme nesmírně hrdí na to, že jsme dokončili jedinečný projekt, na kterém se Colin Chapman osobně podílel. Toto není reedice nebo restomod, ale zcela nový Lotus - závazek, že naše minulá sláva se bude i nadále odrážet v naší budoucnosti,“ řekl ředitel designu Lotus Russell Carr.
Typ 66 nese červené, bílé a zlaté barvy vozu Lotus Type 72 formule 1 z roku 1970. Je vybaven „dobovým“ motorem V8 OHV se sáním vzduchu inspirovaným vozy Can-Am, i když byl vyladěn na tak, aby produkoval 610 kW (830 k) při 8800/min a 746 N.m při 7400/min a obsahuje moderní součásti, jako jsou kovaný klikový hřídel, zdvihátka a písty.
Ne všechno na Type 66 je ze „staré školy“. Karoserie ve stylu vozů CanAm je z uhlíkových vláken, zatímco podvozek je vyroben z extrudovaných hliníkových profilů s lepenými spoji a hliníkovými voštinovými panely. Mezi moderní komponenty patří i sekvenční závodní převodovka, brzdový závodní systém s ABS a moderní bezpečnostní vybavení.
Pro stanovení výkonnosti vozu na trati byl použit simulátor s pokročilou technologií Driver-in-the-loop. Ta stanovila odhad, jak si vozidlo povede na klasických závodních tratích, jako jsou Laguna Seca, Silverstone, Fuji nebo Spa. Lotus uvádí, že Typ 66 odpovídá výkonem modernímu závodnímu vozu GT3, na některých okruzích, jako je Laguna Seca, simulátor naznačuje, že by mohl být rychlejší.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz