name | autoweek.cz

Lexus RX 450 h Premium - hybridní inteligence

Lexus RX 450 h Premium - hybridní inteligence

24.11.2009 | Antonín Matějka | Nové modely

Plně hybridní crossover značky Lexus patří bezesporu mezi technicky a konstrukčně nejzajímavější automobily současné světové produkce. Má ušlechtilý design, propracovaný, vysoce komfortní interiér a především sofistikovaný pohonný systém Lexus Hybrid Drive využívající zážehový vidlicový šestiválec 3,5 l a dva elektromotory ve spojení s hybridní předovkou.

Již první usednutí do vozu vzbuzuje náležitý respekt. Moderně řešená přístrojová deska s optitronovými přístroji, velkoplošným barevným displejem a špičkovým audiosystémem Mark Levinson se zde snoubí s překrásně strukturovaným dřevěným obložením a jemnou, na dotyk příjemnou perforovanou semi-anilinovou kůží sedadel. Kartový elektronický klíč si samozřejmě můžete ponechat v aktovce či v kapse, k dispozici je startovací tlačítko. Abych řekl pravdu, spuštění motoru jen stěží zaregistrujete, interiér je dokonale odhlučněn, a tak při rozjezdu stěží zaznamenáte jiný hluk než od pneumatik. Pro bližší seznámení s vozidlem je dobré si hned od prvních kilometrů nastavit na displeji monitor energetických toků. Můžete tak sledovat přenos hnací síly na přední či zadní nápravu a zejména pak aktivaci jednotlivých zdrojů pohonu a aktuální stav nabití a dobíjení vysokonapěťového akumulátoru. Lexus RX 450h využívá elektronicky řízený pohon všech kol E-FOUR s převodovkou E-CVT (s plynule měnitelným převodem a sekvenčním režimem řazení), alternativní pohon zadních kol zajišťuje dle aktuálních jízdních podmínek, například při prudké akceleraci na suché vozovce či v terénu, jeden z elektromotorů. Celkový výkon celé soustavy Lexus Hybrid Drive je 220 kW a spolupracují-li všechny zdroje pohonu, je dynamika vozu více než uspokojivá. Z 0 na 100 km/h zrychluje model RX 450h za 7,9 sekundy a na dálnici je schopen vyvinout rychlost až 200 km/h. Další technickou „vychytávkou“ crossoveru značky Lexus je čistě elektrický režim jízdy Electric Vehicle EV, který lze navolit v případě dobitého akumulátoru tlačítkem na volantu. Jízda s výhradně elektrickým pohonem, kdy automobil neprodukuje jakékoliv škodlivé emise, je možná zhruba do rychlosti 40 km/h. V městském provozu lze takto ujet i několik kilometrů, poklesne-li stav nabití akumulátoru pod určitou mez, pak se automaticky spustí spalovací motor a akumulátor se opět dobíjí. Akumulátor se ovšem dobíjí i při jízdě ustálenou rychlostí či při brzdění, kdy se k jeho dobíjení využívá rekuperace kinetické energie. Kouzlo hybridního pohonného systému tkví i v tom, že v určitém režimu jízdy, například při jízdě z kopce, se vypíná šestiválcový motor a dochází k výrazné úspoře paliva, což může být navíc podpořeno aktivací režimu ECO (opět lze zvolit tlačítkem na volantu –změní se mimo jiné charakteristika ovládání škrticí klapky a činnost klimatizace). Během našeho testu jsme naměřili průměrnou kombinovanou spotřebu 9,0  l/100 km, v mimoměstském provozu pak 7,0 l/100 km – obě hodnoty jsou s ohledem na výkonové charakteristiky vozu a jeho pohotovostní hmotnost přesahující 2 tuny naprosto vynikající. Výrobce přitom udává hodnoty ještě nižší (6,3 a 6,0 l/100 km) a nutno říci, že při rozumném způsobu jízdy, kdy se ručička měřiče výkonu pohybuje v zeleném poli, nejsou úplně nedosažitelné.

V běžném silničním provozu využívá Lexus RX450 h většinou pohon předních kol, i tak je ovšem jízda s tímto modelem velmi kultivovaná.  Automobil se příjemně řídí, přirozeně reaguje na pohyb volantu a velmi dobrá je i jeho manévrovatelnost. Parkování usnadňuje zadní, popřípadě  boční kamera  v součinnosti s předními a zadními senzory, k dispozici jsou i navádění linie, zobrazované na již zmíněném barevném displeji na přístrojové desce. Pneumatické odpružení zvyšuje komfort vozu, sice na úkor větších bočních náklonů v rychleji projížděných zatáčkách, ty však posádka vozu jen stěží zaregistruje. Pro řidiče je asi lepší odpružení s aktivními stabilizátory, které je u výbavy Premium alternativně dodáváno za stejnou cenu. Vůz má pak větší stabilitu v zatáčkách a lepší odezvu na řízení.

Ve srovnání s předchozí generací modelové řady RX je patrný obrovský pokrok i v interiéru vozu. To platí zejména o systému ovládání Remote Touch audiosystému, navigace, klimatizace a telefonu, který využívá dálkový dotykový ovladač umístěný na středové konzole. Podobně jako u počítačové myši pohybuje ovladač kurzorem po displeji, a řidič tak může intuitivně, aniž by přestal sledovat situaci před vozem, listovat v menu či ovládat příslušné vybrané funkce. Vítanou novinkou je i vypínatelný projekční Head-Up displej v zorném poli řidiče, zobrazující okamžitou rychlost vozidla. Standardní výbava zahrnuje i audiosystém Mark Levinson s 15 reproduktory, s přehrávačem na 6 disků CD/DVD, prostorovým zvukem 7.1 a Hard Disk Drive hudební knihovnou s databází Gracenote. Kapacita disku pro hudební nahrávky je 10 GB a překopírování běžného originálního CD trvá zhruba 10 až 15 minut. Obě přední sedadla jsou nastavitelná v deseti směrech, jsou vybavena paměťovou funkcí (3 nastavení), vyhříváním a odvětráváním, patřičný komfort, jenž odpovídá ceně vozu přes dva milionu korun, ovšem naleznou i cestující na zadních sedadlech. Základní objem zavazadlového prostoru 496 litrů lze pochopitelně zvětšovat posunem zadních sedadel či jejich postupnou úpravou. Samozřejmostí je elektricky ovládaná zadní výklopná stěna.

Hybridní crossover Lexus RX 450h Premium stojí na samém vrcholu nabídky modelové řady RX a kromě nesporné konstrukční vyspělosti se může pochlubit i velmi atraktivním designem, který podtrhují decentní devatenáctipalcová kola z lehké slitiny a působivá bílá krystalová metalíza. S tímto vozem se klidně můžete vydat i do lepší společnosti. Má svůj styl a nezaměnitelné kouzlo.

 

Pohonný systém

Lexus Hybrid Drive se zážehovým vidlicovým šestiválcem a dvěma elektromotory. Spalovací motor –zdvihový objem 3456 cm3, největší výkon 183 kW (249 k) při 6000 1/min, největší točivý moment 317 N.m při 4800 1/min. Přední elektromotor-výkon 123 kW (167 k), točivý moment 335 N.m. Zadní elektromotor-výkon 50 kW (68 k), točivý moment 139 N.m.  Největší výkon systému 220 kW (299 k). Hybridní převodovka E-CVT. Pohon všech kol E-FOUR.

 

Karoserie


Pětidveřové kombi.

 

Rozměry a hmotnosti


Délka 4770 mm, šířka 1885 mm, výška 1685 mm. Rozvor 2740 mm. Pohotovostní hmotnost 2115 kg, užitečná hmotnost 565 kg. Objem palivové nádrže 65 l. Základní objem zavazadlového prostoru 0,496 m3.

 

Jízdní výkony


Největší rychlost 200 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s. Spotřeba paliva udávaná výrobcem (město, mimo město, kombinovaná)  6,6/6,0/6,3  l/100 km.

 

Základní pořizovací cena


2 039 000 Kč vč. DPH

 

 

 

 

HODNOCENÍ

Pohonná jednotka
\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"
Na silnici \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"
Kvalita \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"
Bezpečnost \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"
Pohodlí \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"
Náklady \"1\"\"1\"\"1\"\"1\" \"\"

Celkem \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\"

Hodnocení: \"1\"\"\"\"\"\"\"\"\" - horší než průměr, \"1\"\"1\"\"\"\"\"\"\" - slušný standard, \"1\"\"1\"\"1\" \"\"\"\" - docela dobré, \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"\" - vynikající, \"1\"\"1\"\"1\"\"1\"\"1\" -zcela mimořádné