name | autoweek.cz
Levný nemusí být nutně přitažlivý
23.04.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Tata Nano je nejlevnějším autem na světě. Jenže ani v Indii o něj nikdo moc nestojí. Přitom levná auta, jako je Dacia Logan, jsou v současné době velmi úspěšná. Ukazuje se však, že případě vozítka Nano to automobilka s laciností přehnala.
Ač se projektu Louise Schweitzera zprvu leckdo vysmíval, Dacia Logan se jako alternativa k ojetým autům stala prodejním hitem. V době krize se dokonce ukázalo, že o levné auto, nabízející jen to nejnutnější, může být zájem i v západní Evropě.
Teoreticky se proto zdálo být skvělým nápadem nabídnout Indům cenově dostupnou alternativu k motocyklům a tříkolovým rikšám a tuk-tukům. Analytici dokonce podobným laciným vozítkům, jako je Tata Nano, předpovídali velkou budoucnost. Jenže Tata s vozem Nano neuspěla. Analýza TTAC ukazuje, proč se tak stalo. Příčin je více.
Především byl tento vůz prezentován jako nejlevnější auto na světě. Nikdo (alespoň ne v Indii) nechce řídit "nejlevnější" auto. Kdyby Tata Motors toto vozidlo nabídla jako nejdostupnější auto na světě, bylo by to jinak. Pokud někdo má vynaložit určitou, stále ještě nemalou, částku peněz, pak nechce jezdit autem, které o něm do světa křičí "Nemůžu si víc dovolit!"
Nanu navíc hodně ublížily negativní články v tisku kvůli několika požárům. Tata Motors se tomu nijak aktivně nepostavila, protože byla přesvědčena, že žádný technický problém s aute není. Možná měla pravdu, jenže rychlá svolávací akce by rozhodně více posílila důvěru zákazníků. To se nestalo. Tata později přišla s modernizací a problém s požáry zcela zmizel. Jenže vědomí nebezpečnosti tohoto vozítka přežívá dodnes.
Tata se snaží zlepšit prodejnost vozu Nano, protože ta se letos propadla na pouhých 1500 kusů za měsíc. Snaží se Nano protlačit přes média, nabízí výhodné způsoby financování a ve snaze vzbudit zájem veřejnosti přichází s bezpočtem akčních modelů, paradoxně vesměs s luxusní výbavou a doplňky.
Nyní si Tata Motors uvědomila, že Nano je až příliš levné auto a plánuje změnit jeho pozicování na trhu s vyšší cenou a dlouhým seznamem doplňků. Plánují se i verze na CNG a se vznětovým motorem, které by mohly přilákat další zákazníky a umožnit lepší využití výrobní kapacity.
V porovnání s tím Renault u Dacie Logan zvolil zcela jinou prodejní strategii - nikoliv nejlevnější, ale jako alternativu k nebezpečným ojetinám. Přidal důrazem na to, že je zbytečné platit za něco, co nepotřebujete (což se zprvu do jisté míry týkalo i bezpečnostní výbavy), nicméně mnohé z těchto "zbytečností" nabídl jako nadstandard a zákazníci za ně nakonec byli ochotni připlatit v porovnání se základní cenou auta poměrně velké peníze. Výsledkem toho je překvapivě velká ziskovost tohoto vozu, kterou navíc zvyšují jeho další deriváty.
O problému Taty Nano jsme mluvili i s Vijayem Ilyerem, šéfem komunikace Chevroletu Europe. Díky indickému původu dobře vidí do srdce Indů. I on nám potvrdil, že pro Indy je Nano příliš laciné, protože od auta vyžadují i potvrzení statutu, že si jej mohou dovolit. Navíc nepřináší proti tříkolovým tuk-tukům žádnou výhodu. Jen jedno kolo navíc pro ně nemá význam když se nedostává více využitelného prostoru. Pokud už rodina opravdu potřebuje auto, tak si koupí větší, v němž může odvézt vše potřebné. V tomto ohledu jim Nano s miniaturním, jen přes zadní sedadla špatně přístupným zavazadlovým prostorem, nemůže vyhovět.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz