name | autoweek.cz

Levný benzin v USA proti elektromobilům

Levný benzin v USA proti elektromobilům

07.07.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Zkomplikuje nízká cena benzinu ve Spojených státech (v průměru 2,75 dolaru za galon, tj. 15,2 Kč/litr) uvedení vozu Chevrolet Volt na trh?

Automobilový průmysl má smůlu. Vzhledem k tomu, že vývoj nového výrobku vyžaduje minimálně tři roky, je obtížné načasovat jeho příchod na trh tak, aby mu vhodně odpovídaly ceny pohonných hmot. Vývoj Chevroletu Volt například probíhal v roce 2008, tedy v době, kdy ceny benzinu v USA dosahovaly maxima na hranici čtyř dolarů za galon. Zdálo se, že každý rád zaplatí za to, aby ušetřil u čerpadel.

Nyní však se ceny benzinu drží pod hranicí tří dolarů, takže se nabízí otázka, zda spotřebitelé vrhnou na neprověřená a drahá vozidla s elektrickým pohonem jako je Chevrolet Volt, když je k tomu netlačí ekonomická pobídka v podobě snížení spotřeby.

Tuto otázku si nekladou pouze média. Bobu Lutzovi dělala tato věc starosti už loni, když říkal: „Pokud bude benzin levný, Američané si řeknou, že o to nemají zájem a ponechají si ještě nějaký čas svůj velký Tahoe. Staví nás to do pozice, kdy válčíme se spotřebiteli.“ GM by se tak dostalo do tíživě pozice obzvláště proto, že se jedná o výrobek, který měl být produktem symbolizujícím změnu. Ceny benzinu v USA sice nepatrně rostou, ale nic nenasvědčuje tomu, že by letos v létě měly být tak nestabilní, aby prodej Chevroletů Volt na elektrický proud nebo na americké poměry malého modelu Cruze dosahoval bůhví jak velká čísla.

Je otázkou, jak vysoká by cena benzinu musela být, aby Američané začali vnímat takové vozy, jako je Volt, jako hlavní proud? Co se nakonec stane s Voltem, pokud ceny benzinu zůstanou na současné úrovni nebo dokonce klesnou? Odpověď na tuto otázku ukáže osud desítek miliard z kapes amerických daňových poplatníků, které byly investovány do záchrany GM. Tato drahá záchrana totiž byla motivovaná příslibem inovativních modelů, které vyjdou vstříc skutečným potřebám kupujících. Chevrolet Volt přitom byl dáván za vzor těchto inovací.

General Motors plánuje v roce 2011 vyrobit 10 000 Chevroletů Volt a v následujícím roce už 30 000 kusů. Prodejci Chevroletu, kteří budou chtít vůz Volt prodávat, musejí absolvovat speciální školení. Prodejce bude muset mít k dispozici testovací vůz, aby si jej každý zájemce mohl vyzkoušet. Z tohoto důvodu bude muset mít vybudovanou dobíjecí stanici na 240 V aby testovací vůz měl neustále plně nabité akumulátory. Podobně i servisy budou muset mít speciální vybavení. Tato opatření zatím byla vyhlášena jen pro americké prodejce, protože v USA se z bezpečnostních důvodů elektromobily nesmějí dobíjet přímo z běžné sítě, ale k dobíjení se musejí používat oddělené zvlášť jištěné okruhy. Na druhou stranu nemusí prodejce Chevroletu (na rozdíl od kolegů u Nissanu při prodeji elektromobilu Leaf) od kupujícího Voltu vyžadovat garanci, že má k dispozici odpovídající možnost dobíjení.