name | autoweek.cz
Levná elektrická miniauta vyjedou z Polska
04.05.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Společný podnik Stellantis-Leapmotor připravuje prodej čínských vozidel Leapmotor v Evropě. Levná elektrická miniauta Leapmotor T03 se mají montovat v Polsku už od letošního roku a měla by být velkým soupeřem elektromobilů Dacia Spring.
Stellantis plánuje postavit se značce Dacia s vozy slibujícími vysokou hodnotu za přijatelné peníze, a to prostřednictvím nového společného podniku s čínskou automobilkou Leapmotor. Stellantis loni v říjnu investoval 1,5 miliardy eur do 21% podílu v Leapmotoru. Obě společnosti založily společný podnik s názvem Leapmotor International, v němž Stellantis drží 51% podíl. Poskytuje společnosti Stellantis exkluzivní práva na výrobu, export a prodej produktů Leapmotor mimo Čínu.
Společný podnik plánuje vyrábět a prodávat vozy Leapmotor v Evropě počínaje plně elektrickým miniautem T03, které se má už letos začít montovat v Polsku ze sad a komponent dodávaných z čínského Chang-čou (Hangzhou). Mezi další trhy mají do budoucna patřit Blízký východ, jihovýchodní Asie a Latinská Amerika.
Partnerství nabízí Stellantisu možnost po slabých letech opět konkurovat na čínském automobilovém trhu, který je největším na světě poté, co značky Peugeot a Citroen ztratily většinu svého tržního podílu. Zároveň může Stellantis těžit z levnější výroby a technologie Leapmotor. „Čínská ofenzíva je všude viditelná. S touto dohodou z ní můžeme spíš těžit než být jejími oběťmi,“ prohlásil generální ředitel Stellantis Carlos Tavares. Finanční ředitelka Stellantisu Natalie Knightová dokonce označila Leapmotor za 15. značku skupiny.
V Evropě značky Stellantisu Citroën, Fiat a Opel/Vauxhall ještě letos uvedou na trh vozy vytvořené na nízkonákladové platformě Smart Car včetně jejich plně elektricky poháněných verzí, které se chtějí zařadit mezi cenově nejdostupnější (v ČR Citroën ë-C3 začíná s akční cenou bez dotace na 610 000 Kč).
Zpočátku budou hlavními produkty Leapmotoru pro Evropu minielektromobil T03 a 475 cm dlouhé SUV C10, které má být dostupné s elektrickým pohonem i jako hybrid. Podle analýzy agentury Reuters se očekává, že C10 a T03 dokončí certifikaci EU letos v létě. Vyvíjejí se dvě další miniauta a jejich uvedení na trh je plánováno později po roce 2024. Z dlouhodobého hlediska má Leapmotor pokrývat různé segmenty crossoverů.
Leapmotor International začne prodávat vozy pod značkou Leapmotor ve druhé polovině tohoto roku prostřednictvím stávajících prodejních kanálů Stellantisu s vyhrazeným prostorem v prodejnách. Vozy Leapmotor dodávané z Číny nemají konkurovat stávajícím produktům Stellantisu ale mají se prosazovat se strategií „vysoká hodnota za rozumné peníze s dostupnou technologií“, což odpovídá pozici, kterou zaujímá v Evropě Dacia. Například cena T03 má ve Francii začínat na 26 000 eurech (650 000 Kč). Jenže cena Dacie Spring ve Francii začíná na 20 450 eur (515 000 Kč, u nás to je 419 900 Kč).
Společný podnik by měl do roku 2030 dosáhnout prodej 500 000 vozů ročně. Přitom kromě společného podniku Leapmotor letos plánuje dodat 250 000 až 300 000 vozů. V roce 2023 to bylo 144 000 aut. Vloni Leapmotor vykázala finanční ztrátu, ale letos má být zisková.
Společnost Zhejiang Leapmotor Technology byla založena v roce 2015 a první auta vyrobila v roce 2019. Už v roce 2018 ale Leapmotor představila první čip s umělou inteligencí (AI) domácí výroby Lingxin 01 pro autonomní vozidla. Při výrobě svých vozů Leapmotor kombinuje cenově dostupné komponenty od dodavatelů s vlastními produkty, jako jsou trakční elektromotory, centrální procesorové jednotky a LED osvětlení.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz