name | autoweek.cz

Land Rover na pláži

Land Rover na pláži

27.01.2015 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Značka Land Rover využije rok 2015 k oslavám Defenderu. Výroba tohoto vozu ve Velké Británii totiž vstupuje do závěrečné fáze, protože už dále nemůže splnit evropské emisní normy. Jeho výroba ale neskončí, protože se hledají možnosti jejího pokračování na jiných kontinentech.

V rámci oslav se automobilka Land Rover vrátila na pláž Red Wharf Bay v Anglesey, kde všechno začalo. Pomocí šesti Land Roverů zde vytvořila zde kilometrovou kresbu v písku a k potěšení všech fanoušků oznámila uvedení tří limitovaných edic tohoto legendárního modelu do prodeje. Kresba je připomínkou okamžiku z roku 1947. Maurice Wilks, technický ředitel společnosti Rover, tady poprvé načrtl tvar původního Land Roveru a představil nápad svému bratru Spencerovi, generálnímu řediteli téže firmy.

 

 „Můj otec se sešel se svým bratrem na pláži Red Wharf Bay a do písku nakreslil, jak by podle něho mohl vypadat Land Rover,“ řekl Stephen Wilks, Mauricův syn. „Tím to všechno začalo, tak se zrodila značka Land Rover.“

 

Wilksova rodina vlastnila půdu na velšském ostrově a Maurice chtěl všestranné vozidlo, které by mohlo sloužit jako lehký tahač a terénní vůz dohromady. Jeho průkopnický návrh byl pokřtěn „Land Rover“.

 

K vytvoření obrovského obrazce v zátoce Red Wharf Bay bylo zapotřebí šest Land Roverů. Každý z nich táhl třiceticentimetrovou zemědělskou bránu, pomocí které byla do písku nakreslena nezaměnitelná silueta Defenderu. Vybrané vozy mapují vývoj modelu Defender od jeho uvedení v roce 1948 až do současnosti.

 

Land Rovery Series I, II a III doplnily na pláži verze Ninety z 80. let, Defender 90 Hard Top a Defender 110 Station Wagon. Model Series II kdysi patřil Wilksově rodině a u připomínky historického okamžiku v podání jejich otců se této události zúčastnili bratranci Stephen a Nick Wilksovi, synové Maurice a Spencera Wilksových.

 

Událost byla zároveň premiérou třech limitovaných verzí modelu Defender. Každá z nich vyjadřuje odlišnou podstatu charakteru této ikony. Edice Heritage a Adventure jsou poháněny vznětovým motorem Land Rover o objemu 2,2 litru. Oba modely je možné objednávat od března 2015.

 

67 let značky Land Rover

Land Rover je od samého začátku po celém světě znám touhou vytvořit vůz, který si poradí s jakýmkoli terénem. Rodina Land Roverů se za uplynulých 67 let rozrostla a dnes se prodává v rekordních počtech. Kořeny modelu Defender sahají až k úplně prvním modelům, které sjely z výrobní linky v Solihullu v Lode Lane v Birminghamu.

 

Historický přehled

1947       Schválen projekt Land Rover.

1948       Land Rover je 30. dubna představen na autosalonu v Amsterdamu.

1948       Uvedena první verze Station Wagon.

1949       Britská armáda objednává své první Land Rovery.

1950       Volnoběžný systém 4x4 nahrazen volitelným pohonem dvou nebo čtyř kol.

1953       Uvedena verze s dlouhým rozvorem.

1957       Uveden vznětový motor.

1958       Představen Land Rover Series II s propracovanější konstrukcí.

1959       Vyroben vůz č. 250 000.

1961       Series IIA se vznětovým motorem o objemu 2,25 litru.

1966       Vyroben vůz č. 500 000.

1968       Přesunutí světlometů na přední blatníky.

1970       Rok s rekordním prodejem, prodáno bylo 56 663 vozů.

1971       Uveden Land Rover Series III; vyroben Land Rover č. 750 000.

1976       Vyroben Land Rover č. 1 000 000.

1979       V březnu uveden V8 jako další motor.

1983       Land Rover s uvedením verze One Ten přechází na vinuté pružiny.

1984       Uvedena verze Land Rover Ninety.

1990       Opětovné uvedení Land Roveru a přejmenování verzí s novým přeplňovaným vznětovým motorem o objemu 2,5 litru s přímým vstřikováním na Defender 90, 110 a 130.

1992       Založena společnost Land Rover North America a uvedena limitovaná edice 500 vozů Defender 110 poháněných motorem V8 o objemu 3,9 litru.

1993       Společnost Land Rover North America navazuje na úspěšné uvedení modelu Defender 110 a uvádí Defender 90 s plátěnou střechou.

2007       Výrazné evoluční změny Defenderu zahrnují novou šestistupňovou převodovku.

2012       Nový vznětový motor o objemu 2,2 litru nahrazuje předchozí jednotku o objemu 2,4 litru.

2013       Speciální edice LXV oslavuje 65 let společnosti Land Rover.

 

Kilometrová kresba v písku – podrobnosti o vozech

  • Series I 1951, 203 cm, zážehový motor o objemu 2,0 l, YFO 914
  • Series II 1965, zážehový motor o objemu 2,25 litru. Kdysi majetek Spencera Wilkse, používaný v jeho prázdninovém letovisku na ostrově Islay ve Skotsku, GXC 639C             
  • Series III Station Wagon 1980, 277 cm, zážehový motor 2286 cm3, MJP 936W   
  • Ninety Truck Cab 1984, zážehový motor o objemu 2286 cm3, B540 LPD
  • 110 Station Wagon 2011, vznětový motor o objemu 2,4 litru, VX61 BVN              
  • 90 Hard Top 2014, vznětový motor o objemu 2,2 litru, VN14 EYR             

 

Maurice Wilks

Maurice Wilks je znám jako jeden z hlavních mozků stojících za projektem, který vedl k vývoji značky Land Rover. Maurice Wilks se v roce 1930 setkal se svým bratrem ve společnosti Rover, kam nastoupil jako šéfinženýr a nakonec dosáhl pozice technického ředitele. Po 2. světové válce viděl Maurice Wilks potenciál ve farmářském vozidle, které by mohlo jezdit po silnici i zemědělské půdě.

 

Počátkem roku 1947 se sešel se svým bratrem Spencerem (výkonným ředitelem ve společnosti Rover), aby dali hlavy dohromady, a do písku na pláži Red Wharf Bay načrtl svou představu víceúčelového vozu s pohonem všech kol. To nakonec vedlo k úspěšnému představení značky Land Rover 30. dubna 1948 na autosalonu v Amsterdamu.

 

Maurice dohlížel na veškeré konstrukční práce, které předcházely spuštění výroby v roce 1948. Poté, co jeho bratr v roce 1962 odešel do penze, byl povýšen do čela společnosti Rover. Tuto pozici zastával až do své smrti. Zemřel 8. září 1963 ve svém domě v Anglesey.

 

Stephen a Nick Wilksovi

Zatímco Stephen Wilks svou kariéru se značkou Land Rover nespojil, syn Spencera Wilkse Nick pro společnost pracoval v letech 1954–1967. Nastoupil jako učeň a 30 měsíců působil ve společnosti Rover North America v kanadském Torontu jako inženýr pro speciální projekty.

 

Prohlídka výrobní linky Defenderu a slavnostní výstava

Značka Land Rover zavedla nové lákadlo pro návštěvníky své továrny v Lode Lane v Solihullu. Prohlídka výrobní linky současného Defenderu s průvodcem nabízí návštěvníkům příležitost vidět z blízka každý aspekt výrobního procesu. Výstava Celebration Line naopak přenese návštěvníky zpět do roku 1948.

 

Sand In Your Eye

Společnost Sand In Your Eye se specializuje na tvorbu kreseb a soch z písku a ledu. Jamie Wardley se svým týmem obráží svět a vytváří úchvatná umělecká díla z písku a vody. Postavili například slavný ledový hotel ve Finsku nebo vyryli obrovský Land Rover do písku na pláži Red Wharf Bay. Umělci ze společnosti Sand In Your Eye nejprve důkladně naplánovali obrys modelu Defender pomocí GPS technologie a poté nakreslili tvar pomocí Land Roverů táhnoucích zemědělské brány.