name | autoweek.cz

Krize v automobilovém dodavatelském průmyslu

Krize v automobilovém dodavatelském průmyslu

13.01.2025 | | Aktuality

Proč energetický cenový šok krize v dodavatelském řetězci obrací automobilovém průmyslu vše vzhůru nohama vysvětluje Konrad Wolfenstein pro Xpert.digital. Energetický cenový šok a stres v dodavatelském řetězci jsou hlavní nákladové faktory v tomto odvětví.

Dodavatelský průmysl pro výrobce automobilů čelí bezprecedentnímu otřesu, který v posledních měsících nabírá na síle. Rostoucí ceny energií, globální rizika dodavatelských řetězců a hluboký technologický posun směrem k elektromobilitě znepokojují mnoho společností a vytvářejí obrovský tlak na jejich marže. Zároveň jsou zde velmi vysoká požadavky výrobců automobilů - od dodavatelů se očekává, že budou poskytovat inovativní, udržitelná a nákladově efektivní řešení, zatímco oni sami jsou ve fázi intenzivní transformace.

 

Příčiny

Krize, které čelí dodavatelé automobilového průmyslu, je složitá a ovlivněná mnoha faktory. Z dlouhodobého hlediska jsou nejlepší ti dodavatelé, kteří rozšiřují své kompetence, zaměřují se na stabilitu své zákaznické základny a dokáží důsledně investovat do technologií budoucnosti.

 

Krize je výsledkem kombinace několika faktorů, které zasahují zvláště tvrdě dodavatele, protože ti jsou v mnoha ohledech závislí na specifikacích a strategiích výrobců automobilů a zároveň jsou vystaveni silnému tlaku na náklady.

 

Elektromobilita je jedním z nejdůležitějších hybatelů změn. Mnoho dodavatelů se po desetiletí specializuje na komponenty pro spalovací motory a nyní musí své produktové portfolio upravit. To má za následek vysoké náklady na vývoj a investice, zatímco tradiční výrobky stále víc ztrácejí na významu. Nicméně ti, kteří rozvinou speciální dovednosti v oblasti alternativních pohonů, mohou z toho z dlouhodobého hlediska těžit.

 

Výroba dílů u dodavatelů je často energeticky náročná, například při zpracování kovů nebo povrchových úpravách. Při prudkém nárůstu cen energií nelze dodatečné náklady zcela přenést na koncové zákazníky, protože konkurence na trhu je velmi tvrdá. To stlačuje marže a rychle vede k finančním problémům.

 

Obchodní konflikty, politické krize a pandemie masivně narušily dodavatelské řetězce a zvýšily náklady na nákupy. Nedostatek materiálů a surovin, stejně jako nejistoty ohledně budoucích trhů vedou k riziku v plánování.

 

Bankroty často vznikají souhrou okolností, jako jsou vysoké ceny energií a surovin, úzká místa v zásobování nebo neúspěšné obchody investorů. Kromě toho mohou být spouštěči zpožděné zahájení sériové výroby ze strany výrobců automobilů, klesající objednávky nebo chyby v řízení. Vzhledem k tomu, že ziskové marže jsou kalkulovány velmi malé, stačí malé odchylky v nákladech nebo výnosech k ohrožení finanční základny.

 

Domino efekt

Princip výroby just-in-time je v automobilovém sektoru zaveden již léta. Pokud selže jeden dodavatel nebo se zpozdí dodávky, může se v automobilce zastavit celá výrobní linka. Jakékoli zpoždění v dodavatelském řetězci má přímý negativní dopad na produkci výrobců automobilů a tím i na další dodavatele. V důsledku toho se problémy rychle sčítají, což má za následek obrovské náklady a problémy pro výrobce a dodavatele. Bankroty klíčových dodavatelů jsou proto obzvláště kritické.

 

Ačkoli to s sebou nese vysoké investiční náklady, technologické změny také otevírají nové oblasti podnikání. Kdo dokáže včas reagovat na elektromobilitu, řídicí techniku ​​a další komponenty důležité pro budoucnost, může se na trhu přesunout. Vývoj v oblastech, jako jsou lehké konstrukce, inteligentní software a síťově propojená vozidla, otevírá širokou škálu možností, které jsou relevantní také v odvětví užitkových vozidel.

 

S rostoucí elektrifikací a digitalizací společnosti potřebují víc odborníků v oblastech, jako jsou elektrotechnika, vývoj softwaru a analýza dat. Nedostatek kvalifikovaných pracovníků však ztěžuje rozvoj těchto dovedností. Další školení, rekvalifikace a moderní personální plánování jsou nezbytné k tomu, aby byla pracovní síla připravena na přicházející změny.

 

Středně velcí dodavatelé jsou často vysoce specializovaní a po desetiletí zaujímají určitý prostor. Často jim však chybí finanční rezervy a lidské zdroje pro velké inovační skoky. Vysoké náklady na energie a rostoucí konkurenční tlak tento problém prohlubují. Nicméně mnohé z těchto společností jsou velmi přizpůsobivé pokud mohou vstoupit do strategických aliancí nebo nových obchodních oblastí.

 

Spolupráce nebo aliance umožňují sdílet vývojové a výrobní náklady, rozdělovat rizika a společně rychleji uvádět nové technologie na trh. Tento přístup se může vyplatit zejména středním společnostem, které samy nemají dostatečné zdroje na to, aby zvládly velké výzkumné projekty nebo rozšiřování kapacit.

 

Možná řešení

Mezi možná politická opatření pomáhající dodavatelům patří vládní programy financování výzkumu a vývoje, daňové pobídky pro investice do nových technologií nebo cílené rozšiřování obnovitelných zdrojů energie za účelem dlouhodobého snížení nákladů na elektřinu a výrobu. Důležitý je také lepší přístup k financím a efektivnější infrastruktura. Je však zásadní, aby vládní podpora nebyla příliš byrokratická a odpovídala skutečným potřebám firem.

 

Široká zákaznická základna, a to i z jiných odvětví, rozkládá riziko a může zmírňovat finanční ztráty. Někteří dodavatelé proto vstupují na trhy letecké nebo lékařské techniky aby snížili svou závislost na automobilovém sektoru.

 

Současná situace ukazuje, že osvědčené obchodní modely se dostávají pod tlak když se mění technologie, trhy a politické rámcové podmínky. Dodavatelská krize je odrazem zásadních strukturálních změn, při níž dochází k postupnému nahrazování tradičních výrobních technik, spalovacích motorů a rigidních dodavatelských řetězců. Pro automobilový průmysl to znamená předefinování hodnotových řetězců a strategií.

 

Společnosti, které se dokáží včas adaptovat mohou být v budoucnu schopny zaujmout silnější pozici v globální konkurenci protože disponují cennými znalostmi výrobních technologií a dokáží je spojit s inovativními nápady v oblastech elektromobility, lehkých konstrukcí nebo digitalizace.

 

Foto: Xpert.digital / Konrad Wolfenstein