name | autoweek.cz
![Krize? Jak pro koho](/pic/fota2012/vw_autostadt.jpg)
Krize? Jak pro koho
11.03.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Evropský automobilový průmysl prochází krizí. Trápí jej nevyužité kapacity a klesající prodej ve většině evropských zemích. Jenže také je tu Volkswagen, pro nějž jakoby recese nebyla.
Odboráři Opelu a PSA se neochotně začínají smiřovat s tím, že v zájmu záchrany jejich zaměstnavatele se mnozí z nich budou muset rozloučit se zaměstnáním. Zaměstnanci Fiatu se s tím smířit nechtějí, ale nic jim to není platné. Také Ford v Německu omezuje výrobu. Všichni mají jasné vysvětlení - krize snižuje zájem zákazníků o nová auta.
Jenže Volkswagen za únor ohlásil celosvětově navýšení prodeje o 15,1 % - z loňských 557 900 na letošních 642 300 vozů. Za první dva měsíce díky tomu Volkswagen Group zvýšila dodávky o 7,7 % na 1,29 milionu vozů. Podle údajů Volkswagenu přitom globální prodej aut za první dva letošní měsíce vzrostl o 6 % v porovnání s lednem a únorem loňského roku.
Volkswagen přitom zvýšil objem prodeje dokonce i v krizí zmítané Evropě, byť jen o 1,3 %. Dosáhl toho díky výraznému zvýšení prodeje v zemích střední a východní Evropy - o 34,2 % na 89 200 vozů! Naopak v západní Evropě i Volkswagen zaznamenal pokles, a to o 7 % na 281 000 aut, a to navzdory navýšení prodeje na nejdůležitějším domácím trhu v Německu o 3,2 % na 162 300 aut. Jenže i to znamenalo navýšení tržního podílu skupiny v západní Evropě, protože trh v únoru zde vykázal dramatický celkový pokles o 11,3 % (v Německu to bylo jen o 0,1 %).
Volkswagen je tradičně velmi úspěšný i v Asii, když například v Číně zvýšil prodej o 13,4 % ačkoliv celkově tam trh za dva měsíce poklesl o 4,34 %. A k tomu o plných 25,7 % zvýšil dodávky v Severní Americe, přičemž v USA to bylo o plných 36,5 % (76 000 vozů). V porovnání s tím Opel na těchto mimoevropských trzích nemá zastoupení, PSA je jen v Číně, a to mnohem menší než VW, a Fiat teprve vstupuje na severoamerický trh.
Pro skupinu Volkswagen je přitom důležité rozdělení odpovědnosti jednotlivých značek. Pouze Seat, který by se měl orientovat na zákazníky v jižních zemích (a přitom není na latinskoamerických trzích), vykázala pokles prodeje a zhoršila celkovou bilanci skupiny. Pro Volkswagen hraje velmi důležitou roli značka Škoda, která má tradičně velmi silné zastoupení především ve střední a východní Evropě. Také luxusní značka koncernu Audi po meziročním navýšení prodeje během února o 16,6 % směřuje ke čtvrtletnímu prodejnímu rekordu.
Obchodní šéf koncernu Christian Klinger ale varuje před nadšením z dosažených prodejních výsledků: " Navzdory jasnému růstovému trendu zůstáváme ve výhledech pro nadcházející měsíce opatrní a velmi bedlivě sledujeme vývoj na jednotlivých trzích, především v západní Evropě."
Prodej Volkswagen Group podle regionů
region |
I.-II. 12 |
I.-II. 11 |
rozdíl |
Evropa |
532 700 |
526 000 |
+1,3 % |
Asie/Pacifik |
397 400 |
350 600 |
+13,3 % |
Severní Amerika |
110 100 |
87 600 |
+25,7 % |
Jižní Amerika |
146 200 |
145 400 |
+0,6 % |
značka |
I.-II. 12 |
I.-II. 11 |
rozdíl |
Volkswagen - PKW |
818 800 |
758 100 |
+0,8 % |
Audi |
202 700 |
186 800 |
+8,5 % |
Škoda |
147 500 |
132 100 |
+11,7 % |
SEAT |
44 800 |
51 000 |
-12,2 % |
Volkswagen - NF |
79 700 |
73 200 |
+8,9 % |
Celkem |
1 293 500 |
1 201 200 |
+7,7 % |
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz