name | autoweek.cz

Královna v nových šatech

Královna v nových šatech

19.05.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Octavia je víc než jen nejprodávanější model značky Škoda. Od zrodu první generace je symbolem toho, jak technici a designéři v Mladé Boleslavi dokáží maximalizovat možnosti, které jim poskytují zdroje koncernových platforem a komponent.

Škoda Octavia zůstává ideálním autem pro vyznavače tradičních hodnot, samozřejmě těžících i z nejmodernější techniky všude tam, kde je to dnes vyžadováno. Na několik příštích let je velmi  dobře připravena. Vzhledem k tomu, že mnozí konkurenti klasické typy karoserií opouštějí, má dokonce šanci na další růst. Současná čtvrtá generace, uvedená na trh v roce 2019, nyní logicky přichází s modernizací se standardními aktualizacemi, přičemž žádné radikální změny nejsou potřebné ani žádoucí. Modernizace přinesla především nové základní motory a aktualizaci digitálních systémů.

 

Úspěšný příběh

Znovuzrozená Octavia byla uvedena na trh v roce 1996 s využitím stejného základu, jako koncernový bestseller Volkswagen Golf, ovšem v podobě liftbacku s obřím zavazadlovým prostorem. Postupně se vyvinula ve svébytný model notně přerůstající segment kompaktních vozů. K tomu od roku 1998 přispělo i uvedení verze kombi.

 

Octavia, která už prošla třemi dalšími modelovými generacemi, zůstává dodnes celosvětově nejprodávanějším modelem značky Škoda. Je také historicky nejúspěšnějším modelem značky Škoda s více než 7,1 milionu prodanými vozy (1,452 milionu 1. generace, 1,731 milionu druhé, 1,686 milionu třetí a dosud 673 000 současné čtvrté).

 

Zajímavý je posun volby zákazníků - zatímco u první generace kombi představovalo podíl prodeje jen 32 %, ve druhé generaci už to bylo 51 % a ve třetí 64 %. V současné čtvrté generaci kombi představují 67 %, ale na nejdůležitějším trhu tohoto modelu v Německu to je plných 95 %! Od roku 2016 je Octavia Combi nejoblíbenějším kombi v Evropě.

 

Octavii volí především firemní zákazníci - plných 87 %. Z toho je 48 % služební auta firem, 37 % představují vozy leasingových společností a dlouhodobé pronájmy. O zbývající podíl se rovným dílem po 5 % dělí prodejci, půjčovny a ostatní.

 

Víra v klasiku a úspěšný koncept

V rámci modernizace jsou změny vzhledu jen decentní. Octavia dostala upravenou příď, zdaleka ne tak provokující jako při modernizaci třetí generace. Oživil se vzhled masky chladiče a, přední nárazník byl optimalizován z hlediska aerodynamiky. Na přídi jsou nově světlomety Matrix-LED 2. generace se 36 segmenty s designovým prvkem Crystallinium (v základní výbavě jsou LED světlomety). Podobně na zádi jsou nová Top LED světla a je upravený tvar nárazníků.

 

Kromě dalších detailních vylepšení v oblasti vnitřní výbavy si Octavia objemem zavazadlového prostoru 600 l ve verzi liftback a 640 l u kombi zachovává působivé parametry využitelnosti.

 

Změny pod kapotou

Přes avizovaný blížící se konec spalovacích motorů u nich Škoda Auto u Octavie zůstává proto, že její kupující je výhradně vyžadují. Z nabídky se v tichosti dokonce vytratila verze s plug-in hybridním pohonem, ač její koncernoví příbuzní, využívající stejnou platformu, dostávají novou generaci tohoto systému.

 

Zavádějí se čtyřválce 1,5 l, nahrazující tříválce 1,0 l, přičemž přicházejí i v mild-hybridní verzi. Zážehový motor 1,5 TSI o výkonu 85 kW (115 k) je úsporný s hladkým chodem. Nabízí se s šestirychlostní přímo řazenou převodovkou. Verze stejného motoru se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG má i 48 V mild-hybridní systém mHEV s akumulátorem o kapacitě 0,7 kWh a kapalinou chlazeným startér/generátorem. Stejné kombinace jsou k dispozici i pro verzi s výkonem 110 kW  (150 k). Vznětové varianty 2,0 TDI zůstávají beze změny, tedy s výkonem 85 kW (115 k) a přímo řazenou převodovkou nebo s 110 kW  (150 k) a převodovkou DSG.

 

Později se přidají i motory 2,0 TSI/150 kW v kombinaci s pohonem všech kol (k dispozici bude od září 2025) a vrcholná sportovní varianta 2,0 TSI RS/195 kW (od letošního září).

 

V rozumné míře pokračuje digitalizace

Interiér samozřejmě nabízí dostatek místa a praktických doplňků. K tomu se přidávají odolnější a udržitelnější materiály. Octavia se také stává digitálnější, s novým informačním systémem, který připomíná vozy značky Volkswagen, ale je uživatelsky přívětivý a uchovává mnoho mechanických ovladačů.

 

Virtuální kokpit tvoří displej 10“ s inovovanou grafikou. Centrální dotykový displej nově narostl na 10“ v základní úrovni Media resp. 12,9“ ve vrcholné verzi Navi (namísto dosavadních 8“ a 10“). Informační systém používá nejnovější verzi operačního systému MIB3 a nikoli na zcela nový MIB4 jako Superb a Kodiaq (a také Golf 8). To ovšem po zkušenostech s testováním obou verzí rozhodně není ku škodě, protože jeho ovládání je mnohem logičtější a jednodušší.

 

K dispozici je i hlasová asistentka Laura. Zajímavou novinkou je soustředění všech ohřevů pod jeden ovladač se zimním režimem.

 

Stálé připojení modelu Octavia k internetu umožňuje bezdrátové aktualizace vč. map, plánování tras online a využití služeb Škoda Connect jako proaktivní servis a vzdálený přístup. Nová aplikace Pay to Fuel umožňuje na vybraných čerpacích stanicích platit prostřednictvím infotainmentu. Aplikace Traffication poskytuje řidičům aktuální dopravní informace. Zákazníci, kteří čekají na dodání nového vozu Škoda Octavia, mohou pomocí nové funkce Track & Explore sledovat průběh výroby svého vozu. Nová verze aplikace MyŠkoda nabízí široké možnosti konektivity. Majitelé si mohou pomocí aplikace zobrazit jízdní data a exportovat naplánovanou trasu do navigačního systému vozidla.

 

Obě karosářské verze už jsou ve výrobě a prodej začíná v těchto dnech. Cenová nabídka pro liftback začíná na 629 900 Kč, kombi je vždy o 40 000 Kč dražší.