name | autoweek.cz

Koronavirus navýšil počet vozidel se značkou v depozitu
23.09.2020 | Autoservis
Analýza Pillow pojišťovny ukazuje dosud nezveřejněná data z centrálního registru vozidel informující o počtu vozidel, jejichž registrační značky dali majitelé do tzv. depozitu. V září tohoto roku se jednalo o téměř 386 000 vozidel.
Dočasné vyřazení vozidla, označované také jako depozit, je možnost vlastníka vozidla na dobu nejvýš 12 měsíců odevzdat registrační značky a vyhnout se tak povinnosti platit povinné ručení. Jak moc využívají tuto možnost majitelé vozidel ukazuje následující tabulka s počty k září 2020:
Koronavirus nejvíce zasáhl provozovatele autobusů
Hodnoty vyřazených vozidel k datům v minulosti nejsou k dispozici. Na základě dat z centrálního registru vozidel lze alespoň dopočítat změny jejich počtu. Protože část majitelů využívá depozit u sezóně používaných vozidel, v analýze jsou porovnána dvě období - první pololetí v roce 2019 a v roce 2020 již zasažené epidemií. Výsledky odpovídají očekávání.
Pro každou z uvedených kategorií platí, že oproti předchozímu roku se buď počet vozidel v depozitu na léto snížil méně než o rok dříve nebo počet vozidel se značkou v depozitu ještě více narostl. Tabulka také ukazuje velký dopad pandemie na provozovatele autobusové dopravy. Místo poklesu počtu autobusů se značkou v depozitu jako v minulém roce došlo k jejich výraznému nárůstu.
Jediným praktickým důvodem pro (dočasné) vyřazení z registru je úspora na povinném ručení. Za dočasné vyřazení se platí správní poplatek 200 Kč a vše je třeba vyřídit osobně. Vložením značky do depozita nesmí být vozidlo provozováno, musí být umístěno mimo veřejnou komunikaci a nesmí z něj být odstraňovány podstatné součásti. I proto část majitelů sezóně provozovaných vozidel místo depozitu volí tzv. sezónní pojištění. V takovém případě musí majitel přesně stanovit měsíce, kdy s vozidlem nebude jezdit nebo jsou tyto měsíce pevně stanoveny pojišťovnou, např. od listopadu do března. „Pokud by v zakázaných měsících vozidlo někomu způsobilo škodu, bude ji muset viník zaplatit buď celou nebo její větší část. Může se tak jednat i o stovky tisíc korun, v případě újmy na zdraví pak o milióny,“ varuje spoluzakladatel Pillow pojišťovny Martin Podávka.
Nejbezpečnějším způsobem, který odstraňuje nevýhody depozitu i sezónního povinného ručení, je pojištění s cenou podle ujetých kilometrů. Cena je zvýhodněna jako u sezónního pojištění, zároveň lze vozidlo používat během celého roku a neexistují měsíce se spoluúčastí. „Pillow pojišťovna jako jediná nabízí pojištění dle kilometrů nejen pro osobní vozidla, ale také pro motorky, nákladní automobily i autobusy,“ upozorňuje zakladatel a ředitel Pillow pojišťovny Jakub Strnad.
Kategorie vozidla | vyřazených vozidel k 7. září 2020 | % z celkového počtu vozidel dané kategorie |
Motorky, mopedy (L) | 57 660 | 4,6 % |
Osobní automobily (M1) | 232 119 | 3,7 % |
Autobusy (M2, M3) | 3 340 | 14,6 % |
Lehké užitkové vozy (N1) | 29 705 | 4,8 % |
Nákladní automobily (N2, N3) | 34 714 | 15,3 % |
Vozíky, přípojná vozidla (O) | 21 307 | 1,8 % |
Traktory (T) | 1 896 | 2,1 % |
Pracovní stroje (S) | 670 | 1,7 % |
Ostatní a neuvedené | 4 337 | 3,1 % |
Celkem | 385 748 | 3,9 % |
Koronavirus nejvíce zasáhl provozovatele autobusů
Hodnoty vyřazených vozidel k datům v minulosti nejsou k dispozici. Na základě dat z centrálního registru vozidel lze alespoň dopočítat změny jejich počtu. Protože část majitelů využívá depozit u sezóně používaných vozidel, v analýze jsou porovnána dvě období - první pololetí v roce 2019 a v roce 2020 již zasažené epidemií. Výsledky odpovídají očekávání.
Kategorie vozidla | změna v 1. pololetí 2019 | změna v 1. pololetí 2020 |
Motorky, mopedy, … (L) | -2302 | -1630 |
Osobní automobily (M1) | 5328 | 14 903 |
Autobusy (M2, M3) | -41 | 1704 |
Lehké užitkové vozy (N1) | 1288 | 1809 |
Nákladní automobily (N2, N3) | -2790 | -1701 |
Vozíky, přípojná vozidla (O) | -2080 | 1166 |
Traktory (T) | -2748 | -2333 |
Pro každou z uvedených kategorií platí, že oproti předchozímu roku se buď počet vozidel v depozitu na léto snížil méně než o rok dříve nebo počet vozidel se značkou v depozitu ještě více narostl. Tabulka také ukazuje velký dopad pandemie na provozovatele autobusové dopravy. Místo poklesu počtu autobusů se značkou v depozitu jako v minulém roce došlo k jejich výraznému nárůstu.
Jediným praktickým důvodem pro (dočasné) vyřazení z registru je úspora na povinném ručení. Za dočasné vyřazení se platí správní poplatek 200 Kč a vše je třeba vyřídit osobně. Vložením značky do depozita nesmí být vozidlo provozováno, musí být umístěno mimo veřejnou komunikaci a nesmí z něj být odstraňovány podstatné součásti. I proto část majitelů sezóně provozovaných vozidel místo depozitu volí tzv. sezónní pojištění. V takovém případě musí majitel přesně stanovit měsíce, kdy s vozidlem nebude jezdit nebo jsou tyto měsíce pevně stanoveny pojišťovnou, např. od listopadu do března. „Pokud by v zakázaných měsících vozidlo někomu způsobilo škodu, bude ji muset viník zaplatit buď celou nebo její větší část. Může se tak jednat i o stovky tisíc korun, v případě újmy na zdraví pak o milióny,“ varuje spoluzakladatel Pillow pojišťovny Martin Podávka.
Nejbezpečnějším způsobem, který odstraňuje nevýhody depozitu i sezónního povinného ručení, je pojištění s cenou podle ujetých kilometrů. Cena je zvýhodněna jako u sezónního pojištění, zároveň lze vozidlo používat během celého roku a neexistují měsíce se spoluúčastí. „Pillow pojišťovna jako jediná nabízí pojištění dle kilometrů nejen pro osobní vozidla, ale také pro motorky, nákladní automobily i autobusy,“ upozorňuje zakladatel a ředitel Pillow pojišťovny Jakub Strnad.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz