name | autoweek.cz

Konec cesty pro Nikolu

Konec cesty pro Nikolu

25.02.2025 | Aktuality

Aktuality agentury Reuters z automobilového průmyslu od jejího evropského korespondenta Nicka Careyho. Tentokrát jak Nikola sešla z cesty, o celním hlavolamu automobilek a dilematu se značkami společnosti Stellantis.

Pokud jezdíte v autě se spalovacím motorem, možná jste si už dávno všimli, že dojezd na množství paliva, který vozidlo proklamuje při plné nádrži, často neodpovídá skutečnosti. Možná, že to vaše auto ano, ale koho to zajímá, protože je snadné najít místo, kde se dá dotankovat během několika minut, že?

 

Ale skutečnost, že dojezd elektromobilů je často nepřesný, především v chladném počasí, bývá hlavní stížností majitelů a významnou překážkou elektrifikace – v neposlední řadě proto, že infrastruktura pro doplňování energie není zdaleka tak všudypřítomná.

 

Vzhledem ke všem stížnostem na „dojezd“ nebylo překvapením, že italský úřad pro hospodářskou soutěž vyšetřuje společnosti BYD, Stellantis, Tesla a Volkswagen kvůli údajnému klamání spotřebitelů ohledně dojezdu jejich elektromobilů, ale také kvůli „snížení kapacity akumulátoru a omezení standardních záruk na akumulátor.“

 

A vzhledem k tomu, že tyto stížnosti pokračují, nebude překvapením, pokud se hlídací psi soutěže v jiných zemích rozhodnou své italské kolegy následovat.

 

Nikola to vzdává

Po letech klopýtání se automobilka Nikola nakonec vzdala. Požádala o ochranu před bankrotem podle kapitoly 11 v USA a bude se snažit prodat svá aktiva.

 

Výrobce elektrických a vodíkových nákladních vozidel následuje společnosti jako Fisker, Proterra a Lordstown Motors, které všechny získaly miliardy od investorů, než jim začala docházet hotovost, protože se ukázalo, že dostat výrobu do potřebného objemu je v praxi nekonečně těžší než v powerpointové prezentaci pro investory.

 

Akcie Nikoly po tomto oznámení klesly o 38 % a byly oceněny na méně než 50 milionů dolarů. To je daleko od opojného nereálného vrcholu 27 miliard dolarů v roce 2020, kdy byla Nikola ceněna víc než Ford.

 

Co je možná nejpozoruhodnější, je skutečnost, že se společnosti podařilo pokračovat i poté, co byl její zakladatel Trevor Milton v roce 2022 odsouzen za podvod lhaním investorům o technologii Nikoly.

 

Realita ale společnost nakonec dostihla. Továrna Nikoly v Coolidge v Arizoně může vyrábět pouze asi 2400 nákladních vozů ročně a přestože vykázala aktiva mezi 500 miliony a miliardou dolarů, její závazky se pohybují mezi 1 a 10 miliardami dolarů.

 

Automobilky čekají na další Trumpův krok

Takže pokud jste velký (nečínský) výrobce automobilů, právě teď je jedním z vašich největších hlavolamů zjistit jak se vypořádat s neustálými hrozbami cly amerického prezidenta Donalda Trumpa, protože řada z nich by mohla automobilky poškodit - pokud k nim někdy dojde.

 

Přestože se jedná o novou Trumpovu administrativu, automobilky se uchylují k některým z taktik uplatňovaných během jeho prvního funkčního období, protože se nakonec zdá, že cílem prezidenta je donutit výrobce vyrábět víc ve Spojených státech.

 

To činí německé automobilky v naději, že se vyhnou clům. Jednotka Volkswagenu Audi, která v současnosti v USA nemá žádné závody, plánuje rozšířit severoamerickou výrobu o konkrétní místo, které bude oznámeno koncem tohoto roku. Mercedes-Benz bude lokalizovat další výrobu ve svém závodě v Alabamě.

 

Mezitím č. 1 americký koncern General Motors říká, že pokud by se americká cla stala trvalými, musel by zvážit přesun závodů.

 

Japonské automobilky vyzvaly svou vládu, aby našla způsob, jak je ochránit před potenciálními americkými cly na dovoz aut a dílů.

 

Jihokorejští obchodní lídři, včetně automobilového průmyslu, si musí najít vlastní cestu, zatímco země zůstává pohlcena nejhorší politickou krizí za desítky let poté, co prezident Yoon Suk Yeol krátce zavedl stanné právo. To zahrnuje vyslání delegace vedoucích pracovníků z velkých společností, jako jsou Samsung, LG, SK a Hyundai Motor, do Washingtonu, aby si promluvili s ministrem obchodu Howardem Lutnickem. Dokud se nevyřeší politická krize v zemi, korejské firmy jsou osamocené.

 

Přebytek značek Stellantisu

Bývalý generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares rád lyrizoval o tom, co nazýval „darwinovskou érou“ tradičních velkých výrobců automobilů – kde jejich rozmanité problémy od elektrifikace až po vzestup čínských rivalů budou svědky toho, že ti nejslabší zakolísají a zemřou. Tavares však odmítl uvažovat o vlivu na vlastní rozsáhlé portfolio 14 značek Stellantisu, z nichž některé si nevedly dobře, a trval na tom, že všechny mají budoucnost.

 

Předseda představenstva Stellantisu John Elkann, který se ukázal jako laserově zaměřený na nápravu pošramocené pověsti společnosti mezi investory, zaujímá pragmatičtější přístup, když vede rozhovory o nahrazení Tavarese. Jak uvádí agentura Reuters, rozhodnutí o tom, kolik ze 14 značek automobilky má budoucnost, je významnou prioritou. Zmenšení sortimentu značek Stellantisu by mohlo snížit složitost a umožnit sloučení některých marketingových, vývojových a prodejních funkcí. Mezi ty, které analytici považují za ohrožené změnou portfolia, patří prémiové značky Alfa Romeo, DS a Lancia.

 

Investoři se také začínají ptát, zda automobilka v budoucnu potřebuje tolik značek.

 

Skupiny pro elektromobilitu vyzývají EU: držte linii!

Dvě evropské skupiny pro elektrickou dopravu vyzvaly Evropskou unii, aby odmítla tlak automobilek na oslabení emisních cílů CO2 pro rok 2025 a z nich vyplývajících pokut. V dopise zaslaném předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové, který viděla agentura Reuters, skupiny uvedly, že exekutiva EU, která  5. března představí plány automobilového sektoru, by neměla akceptovat pomalejší časový plán pro emisní cíle nebo pokuty zakládat na víceletém průměru. Napsaly také, že případné pokuty by měly být použity na dotování přechodu bloku k elektromobilitě.

 

Rychlá kola

Čínská jednotka Volkswagenu a CATL mají za cíl spolupracovat na vývoji lithiových akumulátorů pro elektromobily Volkswagen v Číně.

 

Rivian ohlásil překvapivý pokles dodávek elektrických vozidel pro rok 2025, ale uvedl, že očekává mírný hrubý zisk.

 

Společnost Stellantis pozastavila práce na svém kompaktním SUV Jeep Compass nové generace, včetně přestavby závodu v Kanadě určeného k výrobě vozu.

 

Americký prezident Donald Trump řekl, že pokud Tesla postaví továrnu v Indii, aby obcházela cla této země, bylo by to „nespravedlivé“ vůči zájmům USA.

 

Mercedes-Benz oznámil další snižování nákladů a v nové produktové řadě víc vozů na benzin a naftu než elektromobilů ve snaze zvýšit zisk, protože se připravuje na prudký pokles příjmů v roce 2025.

 

Někteří střední manažeři ve Fordu letos nedostanou akciové bonusy za to, co zasvěcení považují za poslední pokus generálního ředitele Jima Farleyho snížit nafouklé náklady automobilky.

 

Foto: PR Newswire / Nikola