name | autoweek.cz

Koncern VW bilancoval

Koncern VW bilancoval

13.03.2024 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Dodávky vozů koncernu Volkswagenu zákazníkům vzrostly v roce 2023 o 12 % na 9,24 milionu. V letošním roce uprostřed problematických ekonomických vyhlídek a rostoucí konkurence očekává 3% zvýšení prodeje svých vozů, což je prudký pokles růstu oproti roku 2023.

Rok 2023 byl pro Volkswagen rokem restrukturalizace se zahájení komplexních programů pro zvýšení ziskovosti. Volkswagen při prezentaci hospodářských výsledků za rok 2023 konstatoval, že robustní finanční výsledky za rok 2023 ukazují, že i v náročném prostředí Skupina spolehlivě funguje. Všechny skupiny značek přispěly k provoznímu zisku ve výši 22,6 miliardy eur a provozní zisk dosáhl 25,8 miliardy eur po očištění o vlivy ocenění zejména z komoditního zajištění. Celkově loni prodej aut vzrostl jen o 10,4 %, ale koncern prodal o 35 % více elektromobilů než v roce 2022. Pozoruhodné je, že finanční výsledky koncernu jsou navzdory problémům v Číně a přes pokles počtu prodaných i vyrobených vozidel lepší než v „předcovidovém“ roce 2019.

 

Provozní zisková marže pro hlavní skupinu Core, do níž patří i společnost Škoda Auto, loni vzrostla na 5,3 % z 3,6 % v roce 2022, přičemž společnost cílí na 8 %. Míra zisku u Progressive Brand Group (Audi, Lamborghini, Bentley, Ducati) klesla na 9 % z 12,3 % a u Brand Group Sport Luxury (Porsche) zůstala na úrovni předchozího roku 18,6 %. VW očekává, že rostoucí prodej vozidel pomůže kompenzovat ztráty v jeho softwarové jednotce Cariad, která za rok 2023 vykázala provozní ztrátu ve výši 2,4 miliardy eur. Provozní zisk v odnoži finančních služeb VW loni klesl o třetinu kvůli poklesu cen ojetých vozů.

 

VW je pod tlakem potřeby zlepšení výkonu v Číně, kde ho loni předběhl domácí šampion BYD jako nejprodávanější značka. Automobilka se na to podle Antlitze snaží reagovat rozšířením své nabídky elektricky poháněných vozů, protože ty stávající nedokázaly oslovit tamní zákazníky. Proto spolupracuje s čínským výrobcem Xpeng, usiluje o levnější akumulátory a vylepšené funkce automatického řízení s jeho cílem od roku 2026 znovu získat vedoucí pozici na čínském trhu.

 

Volkswagen se připojuje ke svým konkurentům ve varování před náročným rokem. Finanční ředitel Arno Antlitz při prezentaci výsledků společnosti Volkswagen za rok 2023 uvedl: „Obecná ekonomická situace zůstává náročná, ale jsme přesvědčeni, že v roce 2024, navzdory utlumeným ekonomickým vyhlídkám a intenzivní konkurenci dosáhneme 3% nárůst prodeje vozů. Nový rok začal s jasně pozitivním trendem ve srovnání se začátkem loňského roku.“

 

Volkswagen AG

2023

2022

%

2019

dodávky (tis. ks)

9 240

8 263

+11,8

10 975

prodej vozidel (tis.ks)

9 362

8 841

+10,4

10 956

výroba  (tis. ks)

9 309

8 717

+6,8

10 823

tržby z prodeje (mil. eur)

322 284

279 050

+15,5

252 632

provozní výsledky (mil. eur)

22 576

22 109

+0,3

16 960

provozní rentabilita (%)

7,0

7,9

-

6,7

počet zaměstnanců (tis.)

684,0

675,8

1,2

671

 

Volkswagen uvedl, že v nadcházejících měsících očekává zvýšení objednávek vozů v západní Evropě od nových modelů, včetně plně elektrických. Představení plně elektrické prémiové platformy PPE a rekordní počet modelových premiér vzbuzují naděje pro rok 2024. Skupina plánuje představení rekordních 30 nových modelů s během roku 2024. Mnoho z nových vozů budou elektricky poháněná vozidla jako VW ID 7 Tourer, Porsche Macan nebo Audi Q6 e-Tron. „Jde o největší modelovou ofenzívu v historii této společnosti,“ řekl generální ředitel Oliver Blume při prezentaci rozvahy za rok 2023.

 

Uvedení nových elektromobilů přichází v době, kdy se zpomaluje růst poptávky po elektricky poháněných automobilech. Generální ředitel Volkswagenu Oliver Blume na dotaz o poptávce po elektromobilech řekl: „Jde o budoucnost. Jsme dostatečně flexibilní, abychom se přizpůsobili změnám na různých trzích. Ofenziva elektromobilů pokračuje, kurz je nastaven směrem k elektromobilitě. Neměli byste zpochybňovat všechno pokaždé, když zavane protivítr."

 

Skupina v současnosti staví tři továrny na akumulátory. Jsou součástí investice 170 miliard eur, které společnost plánuje vynaložit v příštích pěti letech do rozvoje elektromobility. Jak oznámil finanční šéf VW Arno Antlitz je to rekordní hodnota, která by měla v příštích letech opět klesnout.

 

VW aktuálně musí dělat obojí: vyrábět nové elektromobily bez zanedbání spalovacích motorů, protože zatím pouze Evropa určila datum vyřazení spalovacích motorů. Čína, Severní Amerika – s výjimkou Kalifornie – a Jižní Amerika se stále vyhýbají pevnému datu. VW investuje 130 miliard eur do vývoje elektromobilů ale i 50 miliard do spalovacích motorů, protože na mnoha trzích je konec spalovacího motoru zatím v nedohlednu. Oliver Blume k tomu řekl: „Tato flexibilita je naší reálnou konkurenční výhodou pro to, abychom byli úspěšní i v budoucnu.“

 

Volkswagen již oznámil plány na snížení nákladů na administrativní personál u značky Volkswagen o pětinu a dodal, že by to mělo být spíše předčasnými odchody do důchodu než propouštěním.