name | autoweek.cz

Koncept Hyundai HCD-14 Genesis

Koncept Hyundai HCD-14 Genesis

24.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncept Hyundai HCD-14 Genesis je nepochybně předpremiérou určitých prvků příští generace luxusního modelu Genesis. Při pohledu na něj si leckdo povzdechl, jaká je škoda, že se Peter Schreyer nedostal k dohledu nad designem Hyundaie dřív.

Zástupci Hyundaie na autosalonu v Detroitu uvedli, že se jedná výhradně o koncept. Je však pravdou, že některé detaily z tohoto konceptu si časem cestu do výroby najdou. Budoucí Genesis ale určitě nebude působit tak staromilsky a přitom tak fádně jako HCD-14, jemuž se v Detroitu začalo přezdívat Exodus.

Nový koncept Hyundaie působí dojmem, jako by se jeho tvůrci (hlásí se k tomu šéfdesignér severoamerického studia Hyundai Design North America Christopher Chapman) inspirovali u konceptů velkých aut Peugeot nebo si vypůjčili něco od Citroenu C6 ovšem bez galské elegance. HCD-14 Genesis je velký liftback s velmi těžkopádnými proporce, o což se stará příliš vysoko posazená boční linie a strmá příď. Boky vozu působí neuvěřitelně masivně a těžkopádně. Slova Christophera Chapmana o elegantní a lehké siluetě či tvrzení, že "precizní fluidní tvary s dramatickou povrchovou úpravou vyzařují přirozenou zdrženlivost", působí značně nepatřičně.

Tento koncept je dokonalou ukázkou toho, jak odlišné je směřování značky v porovnání s tím, jak si vede mnohem moderněji působící sesterská značka Kia. Nelze si v této souvislosti nevzpomenout na koncept Kia GT, představený v roce 2011. Bylo to originální auto vytvořené rovněž na platformě Hyundaie Genesis, tedy s pohonem zadních kol. Kia GT vzbudila všeobecné nadšení jak vyváženými proporcemi, tak jednoduchými liniemi bez zbytečných ozdob, tak i působivým interiérem. Nenašel by se asi nikdo, kdo by si nepřál, aby se takové auto dostalo do výroby (asi se tak stane v roce 2015).

Při pohledu na tento koncept musel být každý nadšen zprávou o tom, že se šéfdesignér automobilky Kia stane nejen presidentem Kia Motors, ale současně se stane hlavním dohlížitelem nad designem nejen značky Kia, ale i Hyundaie. Těžko si totiž představit, že by dopustil, aby se něco takového, jako je Hyundai HCD-14 Genesis, dostalo na veřejnost.

Zatímco vzhled vozu budí rozpaky, za povšimnutí stojí interiér s několika technickými inovacemi. Zmizel zde tradiční středový panel. Nahradilo jej intuitivní patentované rozhraní, díky němuž je vůz schopen rozpoznávat povely řidiče za pomoci nejmodernějších systémů sledování očí řidiče a trojrozměrného rozpoznávání ruční gestikulace. Jakmile je pohledem očí zvolena specifická funkce lze ovládáním palcem nebo rozpoznáváním gestikulace vybírat funkce navigačního, informačního a zábavního systému, audiosystému, ventilačního a klimatizačního systému a dokonce i připojení chytrého telefonu. Toto intuitivní rozhraní poskytuje řidiči kompletní kontrolu nad všemi funkcemi při současném sledování provozu. K minimálnímu rozptylování přispívá i projekční displej, který na čelní sklo promítá všechny důležité informace.

Koncept HCD-14 Genesis je poháněn oceňovaným motorem Hyundai Tau V8 5,0 l s přímým vstřikováním a plynule proměnným časováním sacích i výfukových ventilů D-CVVT (Dual Continuously Variable Valve Timing). HCD-14 Genesis i zde rozpoznává řidiče a vydává pokyn ke spuštění motoru pomocí optického systému, zatímco řazení osmistupňové samočinné převodovky může řidič převzít sám prostřednictvím páček na volantu.

„Úspěch vozů Genesis a Equus dláždí cestu pro novou generaci prémiových produktů s pohonem zadních kol. Koncept HCD-14 Genesis naznačuje další směr vývoje, jímž se bude ubírat náš design, a také demonstruje důraz, který klademe na jízdní dynamiku a vyspělou techniku,“ řekl John Krafcik, prezident a generální ředitel společnosti Hyundai Motor America.