name | autoweek.cz
Koncept elektrické dodávky Renault Estafette
24.09.2024 | Vladimír Rybecký | Doprava
Renault na veletrhu IAA Transportation představil svou vizi městské elektrické dodávky budoucnosti Estafette Concept, která vizuálně čerpá z minulosti. S kompaktními rozměry a kulatými světlomety vychází z historického vozu Estafette, který se vyráběl v letech 1959 až 1980.
Koncept Estafette ukazuje vizi společnosti Renault pro elektrické užitkové vozy blízké budoucnosti. Je to pohled na to, jak si nezávislá společnost Flexis, kterou založily Renault Group, Volvo Group a CMA CGM Group, představuje řešení v oblasti energetické transformace a logistiky posledního kilometru.
Koncept Estafette se za dva roky stane sériovým produktem. Estafette Concept je prvním příkladem toho, jak budou zítra vypadat elektrická užitková vozidla: účelově navržená pro jízdu ve městech, kompaktní, propojená a konstruovaná pro plně udržitelné doručovací služby. Má přinést revoluci do městské logistiky aby byla udržitelnější, bezpečnější, přátelštější k městu, řidičům a sousedům.
Díky internetovým prodejním platformám exponenciálně roste přeprava zboží, zatímco městská centra jsou stále hůř dostupná. Tradiční přepravní vozidla proto řidičům a obchodníkům vyhovují stále méně. Nyní Renault s ideální novou městskou dodávkou - 65 let poté, co jeho model Estafette způsobil revoluci ve světě dodávek.
Koncept Estafette má s dodávkou z roku 1959 společného mnohem víc než jen kulaté světlomety. Původní Estafette byl vůbec prvním vozidlem značky Renault, které mělo celé hnací ústrojí – motor i převodovku – umístěno vpředu, aby se uvolnil veškerý prostor vzadu pro náklad, a používal posuvné dveře pro pohodlné a bezpečné nakládání.
Estafette 4.0 je prvním vozem s elektrickou platformou FlexEVan, vyvinutou společností Flexis. Je pozoruhodně kompaktní. Koncept Estafette je určen pro městský provoz. Jedná se o kompaktní a zároveň prostornou elektricky poháněnou dodávku s délkou 4870 mm srovnatelnou s Kangoo L2 (délka 4910 mm). Oba se vejdou do standardního parkovacího místa dlouhého pět metrů a mají stopový poloměr otáčení jen málo přes 10 m. Estafette Concept je však výrazně vyšší než Kangoo (259 metru mm proti 1850 mm). To řidiči umožňuje procházet mezi kabinou a nákladovým prostorem. Objem nákladového prostoru 7,1 m3 odpovídá kapacitě vozu Trafic L1H2.
Koncept byl navržen s ohledem na profesionální řidiče a přizpůsoben jejich potřebám. Specifikace byly vypracovány na základě studie potřeb, zpětné vazby a ohlasů profesionálů z oboru, přičemž se soustředily na dvě hlavní oblasti: bezpečnost řidiče dodávek a jeho nákladu a úsporu času.
V kokpitu je jediné sedadlo, které je otočné. Přístrojová deska je rozdělena na 7“ přístrojový panel a centrální 12“ displej nakloněný směrem k řidiči. Na obou koncích palubní desky jsou vertikální 10“ displeje, které zobrazují obraz z vnějších kamer nahrazujících zpětná zrcátka. Kabina je oddělena od nákladového prostoru posuvnými dveřmi.
Estafette Concept je plně propojený. Využívá elektronickou architekturu SDV (Software-Defined Vehicle) na platformě FlexEVan, vyvinuté společností Ampere. Architektura SDV hraje zásadní roli při zvyšování výkonnosti a hospodárnosti vozidel nové generace. Integruje pokročilé funkce včetně aktualizací v reálném čase a prediktivní údržby. Celkově pomáhá snížit náklady na provoz o 30 %.
Namísto klasických dveří na zádi, které se otevírají nahoru nebo do stran, má Estafette Concept stahovací roletu. Využívá tak plnou výšku dodávky a pro otevření není potřeba prostor vzadu. Při každém otevření se automaticky vyklopí velký schod. Může couvat až k rampě a usnadnit nakládání.
Foto: Renault
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz