name | autoweek.cz
Kolik stojí dobíjení elektromobilu?
27.12.2024 | | Tiskové zprávy
Dobíjení elektromobilu může stát výrazně míň, ale i výrazně víc než provoz auta se spalovacím motorem.
Podle tabulky porovnávající náklady na ujetých 100 km, kterou pravidelně zveřejňuje MPO, si elektromobily vedou oproti vozům na benzin či naftu velmi dobře. V praxi je ale velmi těžké získat nějaké vypovídající číslo, protože do hry vstupuje řada proměnných. Jeden kilometr ujetý elektromobilem vás totiž může stát méně než jednu korunu, ale také více tři.
Veřejně přístupné čerpací stanice, které prodávají kromě benzinu a nafty také některé alternativní palivo, musí ze zákona dvakrát do roka zveřejnit porovnání cen pohonných hmot publikované Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO). Konkrétně jde o tabulku, která porovnává, na kolik motoristu vyjde ujetí 100 km u zvoleného referenčního vozidla, a to v případě benzinu, nafty, stlačeného zemního plynu (CNG), zkapalněného ropného plynu (LPG) a vozů poháněných elektřinou z akumulátoru (BEV).
Z aktuálního srovnání, které vydalo MPO v říjnu a které reflektuje ceny energií v prvním pololetí, plyne, že u vozu na benzin palivo na 100 km jízdy vyjde okolo 200 až 250 Kč. V případě nafty to je okolo 150 až 200 Kč. Za energii spotřebovanou na ujetí 100 km elektromobilem dáte podle propočtů ministerstva asi 100 až 130 Kč. Z hlediska provozních nákladů to vypadá na jasnou výhodu elektrických vozidel.
„V praxi ale může být cenový rozptyl nabíjení výrazně větší. O ceně za ujetý kilometr totiž rozhoduje řada faktorů. Záleží na tom kde vůz dobíjíte, o jak velké auto se jedná nebo jak rychle a kde jezdíte, tedy zda ve městě nebo na dálnici,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje Energokarty akceptované v sítích PRE, ČEZ a u dalších 100 000 dobíjecích bodů po celé Evropě.
Jako nejvýhodnější varianta vychází dobíjení elektromobilu doma. „Většina domácností v ČR má elektřinu se smlouvou na dobu neurčitou a platí cca 3,5 Kč za 1 kWh bez DPH. Na trhu jsou ale i nabídky s cenou 2,6 Kč za kWh, kterou je nyní možné fixovat na 1,5 nebo na 2 roky. Vždy ale záleží na tom, kolik dále platíte za distribuční poplatky a jak se vám bude dařit nabíjet v době platnosti nízkého tarifu,“ říká Lukáš Kaňok, ředitel sekce Energie portálu Kalkulátor.cz.
„Pokud máte sazbu pro běžný odběr D02d, zaplatíte za dopravu elektřiny cca 2,5 Kč/kWh. Pokud si ale pořídíte sazbu na elektromobil, budete platit o malinko víc při nabíjení v době platnosti vysokého tarifu, ale desetkrát méně – opravdu jen cca 0,25 Kč/kWh – při nabíjení v době platnosti nízkého tarifu dříve známého jako noční proud,“ dodává Lukáš Kaňok. Průměrná konečná cena pro domácnosti je okolo 6 Kč/kWh, v případě využití čistě „nočního proudu“ jen 5 Kč/kWh, a to při uvažované spotřebě cca 10 MWh.
Pokud budeme předpokládat, že běžný menší elektromobil spotřebuje v průměru 15 kWh na 100 km, tak při domácím nabíjení a ceně 6 Kč/kWh vás 100 ujetých kilometrů vyjde na 90 Kč. Takovou částku lze ještě citelně snížit využitím fotovoltaiky nebo dobíjením v nízkém tarifu. (pozn. Autoweek.cz: jak ukazují měření EcoBest Challenge realizovaná v běžném provozu je hodnota spotřeby energie 15 kWh/100 km velmi optimistivká)
U dobíjecích stanic si naopak připlatíte. „S využitím Energokarty lze dobíjet například v síti stanic PRE za 8 Kč/kWh v případě nabíječek AC, za 11 Kč/kWh u DC nabíječek a při využití ultrarychlého dobíjení UFC za 13 Kč/kWh. V jiných případech ale může UFC nabíjení vycházet i na 18 Kč/kWh a cena může dále šplhat v případě roamingového dobíjení u partnerských provozovatelů nabíječek, a to klidně na 26 Kč/kWh i víc při nabíjení v zahraničí,“ říká Damir Duraković.
Už při ceně 20 Kč/kWh tak najednou vychází 100 km na 300 Kč. A to není brán v úvahu dálniční provoz nebo větší a těžší elektromobil, což dohromady může spotřebu výrazně navýšit, klidně zdvojnásobit.
Ilustrační foto: AutoBest
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz