name | autoweek.cz

Klimatizaci je vhodné zapínat i v zimě
04.01.2018 | Autoservis
Zapnutím klimatizace se nejen vyhneme zamlženým sklům ve vlhkých dnech, ale především tak zajistíme kompresoru klimatizace dlouholetý bezproblémový provoz.
Klimatizace dnes představuje standardní výbavu většiny modelů automobilů. Obecně se předpokládá, že klimatizaci používáme pouze k ochlazení vozu v letní sezoně. Pokud ji však využíváme správně, výrazně přispívá ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, zejména ve vlhkých zimních dnech. Úkolem klimatizace v tomto období je dostatečně vytopit a hlavně vysoušet interiér vozidla i jeho kritické bezpečnostní prvky, např. skla. Proto se vyplatí jezdit se zapnutou klimatizací bez ohledu na povětrnostní podmínky.
Jak to funguje?
Princip fungování klimatizace není vůbec složitý. Jedná se o uzavřený systém skládající se z několika komponent a pevných i ohebných hadic. Celek je rozdělen na dvě části: vysokotlakovou a nízkotlakovou. V systému cirkuluje chladící médium (v současné době je ještě nejrozšířenější látkou R-134a, ale výrobci už ji nahrazují pro životní prostředí méně škodlivou látkou HFO-1234yf). Komprese a expanze chladiva umožňují snížit teplotu vzduchu proudícího klimatizačním systémem a zároveň z něj odstranit vlhkost. Právě proto klimatizace zapnutá v zimní den okamžitě odstraňuje opar ze skla.
Mazání kompresoru klimatizace
V chladícím médiu je rozpuštěn speciální olej, jehož úkolem je mazat kompresor klimatizace. Ten je obvykle poháněn klínovým řemenem - výjimku tvoří automobily s hybridním pohonem, u nichž se používají kompresory s elektrickým pohonem a dielektrickým olejem.
Co se stane, když řidič spustí klimatizaci? Ve starších vozech umožňovala viskózní spojka propojení kompresoru s kolem poháněným klínovým řemenem. Po vypnutí klimatizace se kompresor přestal otáčet. Dnes se častěji používá elektronicky řízený tlakový ventil - kompresor se neustále točí, ale pouze při zapnuté klimatizaci přečerpává chladivo pod tlakem.
„Problém je, že v chladícím médiu je rozpuštěn olej, takže jízda s klimatizaci vypnutou po dobu několika měsíců vede k rychlejšímu opotřebení kompresoru,“ vysvětluje Constantin Iordache z Valeo.
Proto je z hlediska trvanlivosti systému nutné mít klimatizaci pokaždé zapnutou. Ale co spotřeba pohonných hmot? Nevede taková péče o klimatizaci ke zvýšení nákladů na palivo? „Výrobci klimatizačních systémů neustále pracují na tom, aby kompresor co nejméně zatěžoval motor. Zároveň se zvyšuje výkon motorů ve vozidlech a úměrně s tím představuje kompresor klimatizace neustále menší zátěž. Zapnutí klimatizace vede ke zvýšení spotřeby paliva pouze o pár desetin litru na každých 100 km,“ vysvětluje Constantin Iordache.
Naopak opotřebovaný kompresor má za následek mnohem vyšší náklady než nový kompresor a jeho montáž. „Pokud se v klimatizačním systému objeví kovové piliny z opotřebovaného kompresoru, budete muset také vyměnit kondenzátor, protože neexistuje žádná účinná metoda k vypláchnutí pilin z jeho rovnoběžného potrubí,“ varuje Constantin Iordache.
Proto je nutné nezapomínat na pravidelnou údržbu klimatizace, nejméně jednou za dva roky, ani na výměnu chladícího média - a je-li to nutné na výměnu oleje v kompresoru. Nicméně nejdůležitější je používat klimatizaci po celý rok. Výrazně to snižuje riziko poškození systému a zvyšuje bezpečnost jízdy díky lepší viditelnosti z vozidla.
Pokud však bude nutné vyměnit opotřebovaný kompresor, je nezbytné vzít v potaz dvě klíčové otázky. Za prvé byste vždy měli vyměnit také kondenzátor, protože jej nelze očistit od kovových pilin ze starého kompresoru - ty by za pár týdnů zničily i nový kompresor. Za druhé si při výběru kompresoru zvolte výrobce, který dodává tyto součástky i pro prvovýrobu, protože to je garancí bezproblémového a dlouhodobého provozu díky nejvyšší možné kontrole kvality ve výrobním procesu.
Jak to funguje?
Princip fungování klimatizace není vůbec složitý. Jedná se o uzavřený systém skládající se z několika komponent a pevných i ohebných hadic. Celek je rozdělen na dvě části: vysokotlakovou a nízkotlakovou. V systému cirkuluje chladící médium (v současné době je ještě nejrozšířenější látkou R-134a, ale výrobci už ji nahrazují pro životní prostředí méně škodlivou látkou HFO-1234yf). Komprese a expanze chladiva umožňují snížit teplotu vzduchu proudícího klimatizačním systémem a zároveň z něj odstranit vlhkost. Právě proto klimatizace zapnutá v zimní den okamžitě odstraňuje opar ze skla.
Mazání kompresoru klimatizace
V chladícím médiu je rozpuštěn speciální olej, jehož úkolem je mazat kompresor klimatizace. Ten je obvykle poháněn klínovým řemenem - výjimku tvoří automobily s hybridním pohonem, u nichž se používají kompresory s elektrickým pohonem a dielektrickým olejem.
Co se stane, když řidič spustí klimatizaci? Ve starších vozech umožňovala viskózní spojka propojení kompresoru s kolem poháněným klínovým řemenem. Po vypnutí klimatizace se kompresor přestal otáčet. Dnes se častěji používá elektronicky řízený tlakový ventil - kompresor se neustále točí, ale pouze při zapnuté klimatizaci přečerpává chladivo pod tlakem.
„Problém je, že v chladícím médiu je rozpuštěn olej, takže jízda s klimatizaci vypnutou po dobu několika měsíců vede k rychlejšímu opotřebení kompresoru,“ vysvětluje Constantin Iordache z Valeo.
Proto je z hlediska trvanlivosti systému nutné mít klimatizaci pokaždé zapnutou. Ale co spotřeba pohonných hmot? Nevede taková péče o klimatizaci ke zvýšení nákladů na palivo? „Výrobci klimatizačních systémů neustále pracují na tom, aby kompresor co nejméně zatěžoval motor. Zároveň se zvyšuje výkon motorů ve vozidlech a úměrně s tím představuje kompresor klimatizace neustále menší zátěž. Zapnutí klimatizace vede ke zvýšení spotřeby paliva pouze o pár desetin litru na každých 100 km,“ vysvětluje Constantin Iordache.
Naopak opotřebovaný kompresor má za následek mnohem vyšší náklady než nový kompresor a jeho montáž. „Pokud se v klimatizačním systému objeví kovové piliny z opotřebovaného kompresoru, budete muset také vyměnit kondenzátor, protože neexistuje žádná účinná metoda k vypláchnutí pilin z jeho rovnoběžného potrubí,“ varuje Constantin Iordache.
Proto je nutné nezapomínat na pravidelnou údržbu klimatizace, nejméně jednou za dva roky, ani na výměnu chladícího média - a je-li to nutné na výměnu oleje v kompresoru. Nicméně nejdůležitější je používat klimatizaci po celý rok. Výrazně to snižuje riziko poškození systému a zvyšuje bezpečnost jízdy díky lepší viditelnosti z vozidla.
Pokud však bude nutné vyměnit opotřebovaný kompresor, je nezbytné vzít v potaz dvě klíčové otázky. Za prvé byste vždy měli vyměnit také kondenzátor, protože jej nelze očistit od kovových pilin ze starého kompresoru - ty by za pár týdnů zničily i nový kompresor. Za druhé si při výběru kompresoru zvolte výrobce, který dodává tyto součástky i pro prvovýrobu, protože to je garancí bezproblémového a dlouhodobého provozu díky nejvyšší možné kontrole kvality ve výrobním procesu.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz