name | autoweek.cz
Klasický Ford Mustang s elektrickým pohonem
27.10.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy
Automobilový průmysl se mění a tyto změny už zasahují i do minulosti. Ford Mustang z roku 1965 získal od specialistů Alan Mann Racing elektrický pohon. Projekt resto-mod je založen na úspěšném příběhu závodního vozu Ford Mustang.
Klasický Ford Mustang směřuje do budoucnosti. A nejde jen o pohonné ústrojí. Dostal také moderní podvozek, rekuperační brzdový systém a několik dalších moderních prvků.
Trocha slavné historie
Alan Mann Racing se proslavil spoluprací s Fordem v letech 1964 až 1969, kdy v roli továrního týmu s červenozlatými vozy Cortina, Falcon a Escort získal tři tituly v britském mistrovství cestovních vozů, připravoval i sportovní vozy Cobra a GT40 vč. Mk. II a postavil nádherný sportovní prototyp P3000 (P69).
Nyní AMR vyvíjí a integruje elektrické pohonné jednotky do klasických automobilů. Jeho první kreací je klasický Mustang. Proč Mustang? Zakladatel týmu Alan Mann měl Mustang velmi rád. Po svém návratu k závodění v roce 2004 si k obnovení týmu vybral právě Mustang a tým dodnes jezdí s Mustangem závody historických vozů. „Tento model hrál obrovskou roli v historii společnosti a je blízký jejich srdci,“ vysvětluje Henry Mann, syn zakladatele týmu Alana Manna, který zemřel v roce 2012.
Mustang byl prvním závodním vozem, který pro Ford dosáhl mezinárodní úspěch. V únoru 1964 byl týmu Alan Mann Racing zaslán předsériový Ford Mustang k otestování aby Fordu poslat zpětnou vazbu, než novinka dostane homologaci. Tým vůz tajně testoval v Goodwoodu a poslal podrobnou zprávu do Dearbornu, ve níž uvedl své zkušenosti. Ford se poté rozhodl zúčastnit se s Mustangem některých evropských vytrvalostních závodů. Alan Mann Racing vůz připravil a vyhrál Tour de France v kategorii cestovních vozů, čímž účast nového Mustangu proměnil v jeho první sportovní úspěch.
Navenek Mustang vypadá jakoby sjel z výrobní linky před 60 lety. Nové pohonné ústrojí však vozu dodává nový elán na mnoho let dopředu. Henry Mann, syn zakladatele Alana Manna a ředitel AMR vysvětlil: „Se zájmem jsme sledovali neuvěřitelný růst takzvaných resto-modů. Viděli jsme drahá auta, která chtějí majitelé vylepšit, a viděli jsme ta, která chtějí majitelé vylepšit pro budoucnost. Věříme, že náš nový Mustang Coupe z roku 1965 splňuje obě potřeby.“
Historický Mustang pro budoucnost
Základním vozem pro projekt může být jakýkoli Mustang ze 60. let. Vůz může buď poskytnout AMR nebo jej do dílny přiveze majitel. Zákazníci, kteří žijí mimo Velkou Británii, získají auto od obchodního partnera společnosti AMR, společnosti Mann ePower Cars se sídlem u Philadelphie v Pensylvánii. Zajímavou shodou okolností je, že její majitel se jmenuje Henry Mann, ovšem není příbuzný s Henrym Mannem z AMR. Americký Henry Mann resp. jeho rodina se již 50 let zabývá výrobou, prodejem a servisem v oblasti přesné elektroniky, hi-tech osvětlení a uvádí na trh moderní i klasické automobily.
Technici vyjmou spalovací motor, díly karoserie a zbývající mechanické části jsou vyměněny nebo renovovány v závislosti na jejich stavu. Vůz je poté přestavěn pro kompaktní elektromotor, který je namontován na zadní nápravě a pohání zadní kola. Upraven je také podvozek podle závodních standardů. Kromě toho je původní brzdový systém nahrazen novým rekuperačním systémem kotouči s vnitřním chlazením a se šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými vzadu.
Elektrický Mustang s výkonem 220 kW (300 k) a točivým momentem 310 N.m zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,2 s a má maximální rychlost elektronicky omezenou na 156 km/h. Ujede přes 350 km a akumulátor s kapacitou 72 kWh lze dobít z 20 na 80 % za 40 minut.
Design původního interiéru ze 60. let je co nejvíc zachován pro maximální autenticitu, nicméně každý prvek je nahrazen moderním, jako jsou závodní sedadla, klimatizace, integrovaný displej a Bluetooth. Dokončení každého Mustangu trvá minimálně 1000 hodin v závislosti na stavu základního vozidla.
AMR a Mann ePower Cars počítají s tím, že mnozí stávající majitelé klasických Mustangů budou chtít svá auta elektromodifikovat. Ford vyrobil přes milion Mustangů tohoto typu, takže existuje velká šance, že uspějí u mnoha jejich vlastníků ochotných zaplatit nejméně 200 000 liber (5,7 milionu Kč).
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz