name | autoweek.cz
Kia EV3 jako hlavní vůz do rodiny
22.11.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Kia EV3 uvádí na český trh elektromobil pro segment kompaktních SUV. Chce zaujmout hospodárností a všestranností. Je jedním z nejefektivnějších elektromobilů na trhu.
První elektrický kompaktní crossover značky Kia EV3 je připraven pro evropské provozní podmínky. Zapadá do strategie značky Kia nabízet do roku 2026 v Evropě celkem 11 elektromobilů. Model EV3 bude v rámci této strategie klíčovým. Poprvé Kia přichází s elektromobilem, který má ambice stát se hlavním autem v rodině. V příštím roce budou následovat EV9 GT, EV4 s karoserií sedan a hatchback, přičemž tento model bude první elektromobil vyráběný v Žilině, EV5 a první užitkový vůz značky z řady PBV E5 N1. Kia ale bude nabízet i vozy se spalovacími motory, a to až do roku 2035.
EV3 už je v České republice v prodeji se základní cenou od 899 980 Kč. Verze s delším dojezdem stojí od 1 024 980 Kč. Vrcholná verze GT Line přijde na 1 249 980 Kč. Kia plánuje představit i variantu s pohonem všech kol (AWD).
Vysoce efektivní pohonná jednotka
Kia EV3 je postavena na platformě vyhrazené pouze pro elektromobily E-GMP (Electric Global Modular Platform) se 400 V architekturou. Kia EV3 využívá prémiové technologie modelů EV6 a EV9. Synchronní elektromotor má výkon 150 kW (204 k) a pohání přední kola. Točivý moment trakčního elektromotoru je 283 N.m.
V nabídce budou dvě verze. Základní je vybavena akumulátorem s kapacitou 58,3 kWh pro dojezd až 436 km. Větší zájem se očekává o variantu s akumulátorem 81,4 kWh pro dojezd 605 km, přičemž v městském cyklu podle WLTP slibuje dojezd 773 km.
K provozní hospodárnosti přispívá i aktivní vzduchová klapka a aerodynamický tvar karoserie blížící se profilu kapky, takže součinitel aerodynamického odporu cx = 0,263. Poměrně hranaté tvary vozu s dlouhým rozvorem 2680 mm (délka je 4300 mm) umožňují maximálně využít obestavěný prostor a nabídnout zavazadlový prostor o objemu 460 l resp. až 1250 l.
Vrcholná technika pro dlouhý dojezd
Pro vyšší efektivitu lze využívat technologii i-Pedal a rekuperační brzdění až do zastavení. Ovládání jedním pedálem třetí generace je jednodušší a lze jej používat ve všech režimech včetně couvání, přičemž systém dokáže detekovat překážky a případně vůz zastavit. Plný rozsah rekuperačního brzdění (tj. systému rekuperace Smart Regenerative System Plus) je možné aktivovat prostřednictvím obchodu Kia Connect. Systém si zvolené nastavení pamatuje i po vypnutí vozidla.
Díky systému 400 V pro rychlé dobíjení je možné EV3 dobít z 10 na 80 % za 29 minut (verze 58,3 kWh), resp. 31 minut (verze 81,4 kWh). K delšímu elektrickému dojezdu pomáhá speciální ukazatel Driving Range Guide (Pomocník pro delší dojezd) v přístrojové desce. Řidič zde vidí maximální a minimální dojezd v závislosti na způsobu jízdy i dojezd na základě předchozí spotřeby energie.
Jízdní dynamika EV3 podvozku se zadní pětiprvkovou nápravou byla odladěna tak, aby naplnila očekávání evropských zákazníků. Speciálně pro podmínky evropského provozu bylo odladěno i řízení, kde se konstruktéři zaměřili na přesnost a zpětnou vazbu, aby se EV3 vypořádalo se silnicemi plnými zatáček, ulicemi měst i dálnicemi.
Pohodlný, moderně vybavený interiér
Prostorný interiér EV3 podporuje pohodlné cestování mj. relaxačními sedadly. Součástí přístrojové desky je trojitý panoramatický displej, tvořený dvěma dotykovými displeji o velikosti 12,3“ a 5,3“ displejem ovládání klimatizace. Dále je zde 12,3“ head-up displej.
EV3 umožňuje aktualizací prostřednictvím vzdáleného přístupu (OTA), podporu streamování videa, funkce na vyžádání prostřednictvím obchodu Kia Connect a aplikaci Digital Key 2.0, která umožňuje až sedmi uživatelům odemykat a spouštět vozidlo pomocí chytrého telefonu. Premiéru v EV3 má platební služba Kia In-Car Payment, která rozšiřuje schopnosti vozidla o placení přímo z kabiny vozidla. Díky partnerskému projektu se společností Parkopedia budou řidiči moci vyhledávat parkovací místa a rovnou platit parkovné prostřednictvím displeje navigace.
Díky vysoce účinnému a ultra kompaktnímu systému HVAC (vyhřívání, odvětrávání a klimatizace), který je prvním svého druhu na světě, je EV3 schopno zajistit stabilní a maximálně komfortní prostředí v kabině za všech klimatických podmínek, přičemž komfort není vykoupen nadměrnou spotřebou energie a zkrácením dojezdu. Účinný systém tepelného managementu čtvrté generace zvyšuje efektivitu tepelného čerpadla využíváním teploty venkovního vzduchu i tepla pocházejícího ze systému pohonu. Uživatelé mohou pomocí technologie V2L (Vehicle-to-Load) napájet externí zařízení.
výkon | akumulátor | Air | Earth | GT Line |
150 kW | 58,3 kWh | 899 980 Kč | 969 980 Kč | - |
150 kW | 81,4 kWh | 1 024 980 Kč | 1 094 980 Kč | 1 249 980 Kč |
Foto: Vladimír Rybecký
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz