name | autoweek.cz

Kdo je na vině, když vaše autonomní auto někoho zabije?

Kdo je na vině, když vaše autonomní auto někoho zabije?

02.02.2022 | | Doprava

Transport Brief, přehled novinek Euractivu ze světa mobility od Seana Gouldinga Carrolla, upozorňuje na to, jak Covid poškodil zisk leteckých společností a ptá se, zda klimatická opatření způsobí totéž. Také se zamýšlí nad tím kdo je na vině, když vaše autonomní auto někoho zabije.
Ukázalo se, že koronavirus je obtížné vysledovat, je obtížné ho předvídat a je obtížné s ním bojovat. Nová data, zveřejněná společností Ryanair, však ukazují, že jedna věc zůstala během pandemie konstantní: Covid-19 má velmi, opravdu velmi špatný dopad na zisk leteckých společností.
 
Omicron možná zatím působí nejmírnější zátěž, ale jeho dopad na lety byl vážný - irský nízkonákladový dopravce vykázal za 3. čtvrtletí čistou ztrátu 96 milionů eur, protože potenciální cestující rušili vánoční a novoroční cesty do zahraničí s tím, jak případy vysoce infekční varianty začaly přibývat. Omicron přiměl několik zemí EU přijmout nová rozsáhlá opatření aby zabránily vstupu nakažených cestujících (k nelibosti Evropské komise, která zpravidla odsuzuje nekoordinovaná vnitrostátní omezení cestování). Tato zdravotní opatření přišla v době, která je pro letecké společnosti tradičně jednou z nejlukrativnějších.
 
Na druhou stranu pro Ryanair jsou výsledky za rok 2021 méně katastrofální než výsledky za stejné období roku 2020 se ztrátou 321 milionů eur. Některé aerolinky pandemii nepřežily. Společnosti Flybe, Germanwings, Level a Stobart jsou považovány za oběti viru.
 
Globální pandemie však nejsou jedinou hrozbou pro zisk leteckých společností. Zákonodárci zabývající se klimatem se stále víc snaží vytěžit „libru masa“ jménem matky přírody. Mezi opatření, o nichž se v současnosti diskutuje na úrovni EU, patří daň z petroleje, snížení bezplatných povolenek pro letectví v systému obchodování s emisemi a tlak na letecké společnosti aby upřednostnily čistší, ale dražší udržitelná letecká paliva.
 
Dalším závažnějším politickým opatřením, které, jak se zdá, v některých členských státech i v Bruselu získává na síle, je zákaz vnitrostátních letů (alespoň tam, kde je k dispozici vlak). To není bez precedentu. Ve Francii, zemi s nemalým vlivem v mocenských síních EU a která v současné době až do července předsedá předsednictví Rady EU, to již platí.
 
Co by pro letecké společnosti znamenal vládou nařízený přechod na železnici ve vnitrostátní dopravě? Záleží samozřejmě na zemi. V případě Itálie už se ale podle některých výkladů konec vnitrostátních letů stal osudným. Nyní už zesnulá Alitalia nezemřela přirozenou smrtí (pro špatné hospodaření a špatné služby), ale byla zavražděna Trenitalií, národním železničním dopravcem. Letět z Milána do Říma letadlem je možné, ale proč se obtěžovat, když vlak je pohodlnější, dostanete se tam za srovnatelný čas (když se vezme v úvahu cestu na letiště) a většinou odstraní dotěrné bezpečnostní kontroly a omezení obsahu zavazadel? V Itálii se občané rozhodli pro vlaky místo vnitrostátních letů ve velkém počtu bez zákonné povinnosti. Spíš to bylo zlepšení železniční infrastruktury a cen, které vedlo k poklesu vnitrostátních letů.
 
Ale pokud se někde občané nedají nalákat na koleje a z nebe, mohou zasáhnout zákonodárci a rozhodnout za ně.
 
Pokud vaše autonomní vozidlo někoho zabije, obviňte automobilku
Nárůst autonomních vozidel zatížil i jazyk. Označení „řidič“ už vše úplně neřeší - vozidlo se přece řídí samo. Neutrálnější „operátor“ je populární, ale stále znamená určitou míru kontroly. Nová britská právní revize doporučuje označení „zodpovědný uživatel“ (user-in-charge). Rozdíl mezi tím a řidičem je důležitý, protože z toho vyplývá velmi rozdílná právní odpovědnost.
 
Podle právního přezkumu, uskutečněného na žádost britské vlády, pokud autonomní auto narazí do chodce nebo jiného vozidla a způsobí smrt, „zodpovědný uživatel“ by za to neměl nést odpovědnost. Právní přezkum doporučuje, aby ti, kteří používají autonomní vozidla, byli imunní vůči stíhání, pokud jejich auto poruší zákon i když toto porušení má za následek smrt. Důsledkům by měla čelit spíše automobilka. Dále se doporučuje, aby výrobci automobilů naprosto jasně rozlišovali mezi plně autonomním řízením a asistencí řidiče, aby se předešlo jakémukoli zmatku mezi řidiči (a zabránilo se právním nejasnostem).
 
„Spotřebitelé by se měli zamyslet než přijmou technologii, která není ani připravena, ani vyžadována,“ tvrdí novinář Jonathan Gornall. V posledních letech došlo k řadě nehod připisovaným autům s autonomními schopnostmi. V USA bylo zjištěno, že systém Autopilot společnosti Tesla přispěl k 11 nehodám, při nichž byla zasažena vozidla záchranné služby, která zastavila na silnicích.
 
Evropská komise je znepokojena německou podporou železniční nákladní společnosti
Evropská komise zahájila vyšetřování státní finanční podpory pro železniční nákladní společnost DB Cargo kvůli obavám z porušení pravidel hospodářské soutěže EU. Komise se zabývá nákladní divizí německé státní železniční společnosti Deutsche Bahn DB Cargo, která využila finanční podporu od německého státu k modernizaci svých vozidel.
 
Na základě stížnosti konkurenta nyní Komise posuzuje, zda Deutsche Bahn nespravedlivě pokryly ztráty způsobené DB Cargo, což umožnilo nákladní společnosti investovat bez ohledu na ziskovost. Panují také obavy, že přístup DB Cargo k levným půjčkám, možný díky dobrému úvěrovému ratingu Německa, narušuje rovné podmínky na trhu.
 
Průmysl kritizuje nedostatek transparentnosti ve schvalovacím procesu EU pro „udržitelná biopaliva“
Konsorcium, které Evropské komisi radí ohledně vhodných zdrojů pro výrobu udržitelných biopaliv, se dostalo pod palbu, protože pro průmysl nezveřejnilo kritéria používaná pro hodnocení vstupních surovin.
 
Britská výroba automobilů v roce 2021 klesla na nejnižší úroveň od roku 1956
Počet vozů vyrobených v Británii loni klesl na nejnižší úroveň od roku 1956, což odráží velký nedostatek polovodičů používaných pro elektronické součástky, přerušení výroby kvůli covidu a uzavření továrny Honda.