name | autoweek.cz

Kancléř Scholz na IAA chválil individuální mobilitu

Kancléř Scholz na IAA chválil individuální mobilitu

07.09.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německý kancléř Olaf Scholz tváří v tvář rostoucí kritice ze strany Zelených a „zelených“ aktivistů při oficiálním zahájení veletrhu IAA Mobility obhajoval individuální mobilitu jako velký společenský úspěch a vyzval výrobce automobilů, aby zpřístupnili elektrická vozidla všem.

Německý automobilový průmysl je pod tlakem. Ceny energií a zahraniční politika zpochybňují výrobu v Evropě, čínští výrobci automobilů získávají vedoucí postavení v elektromobilitě a ekologické předpisy automobilkám stále víc komplikují život.

 

Při výroční konference automobilového průmyslu během zahájení IAA Mobility v Mnichově však německý kancléř Olaf Scholz (SPD/S&D) nabídl pozitivní výhled a bránil průmysl před kritikou ekologů: „Jsem přesvědčen, že mobilita zůstává příslibem do budoucna nejen pro naši zemi, ale celosvětově. Zároveň se všichni shodneme na tom, že v budoucnu se musíme pohybovat tak, abychom nepoškodili naši planetu a naše životní prostředí,“ řekl Scholz.

 

Německo každopádně bude nejspíš vypouštět o 150 milionů tun plynů ekvivalentních CO2 víc, než povolují pravidla EU vytvořená nařízením o sdílení úsilí, což by mělo mít za následek pokutu ve výši až 30 miliard eur.

 

Tým pro elektromobilitu

Scholz slíbil automobilovému průmyslu, že zákonodárci budou jednat jako tým na podporu zavádění elektricky poháněných vozidel. „A dnes za vámi přicházím jako oddaný člen tohoto týmu,“ řekl.

 

„Je třeba, aby výrobci automobilů sehráli svou roli a nabídli veřejnosti cenově dostupná elektrická vozidla. Stát také přispívá, zejména pokud jde o levnější elektřinu,“ dodal Scholz s příslibem rychlého přidání kapacity větrné a solární energie ke snížení cen elektřiny pro průmysl.

 

Scholz zdůraznil zlepšení cenové dostupnosti elektrických vozidel během celého jejich životního cyklu: „Už nyní stojí benzin na 100 kilometrů téměř třikrát tolik co elektřina. Průměrný elektromobil se proto často amortizuje již po pěti letech. Takže od té doby jezdíte nejen čistěji, ale také levněji. Přitom se dá očekávat, že doba amortizace elektrovozidel se v budoucnu dále sníží.“

 

Scholz také přislíbil, že zavede nabíjecí infrastrukturu a že jeho cílem bylo učinit nabíjení stejně snadné nebo dokonce jednodušší než tankování. Oznámil také nový zákon o rozšíření počtu nabíjecích stanic pro elektromobily: „Budeme první zemí v Evropě, která zavede zákon, který zavazuje provozovatele 80 % ze všech čerpacích stanic poskytovat rychlodobíjecí zařízení s výkonem alespoň 150 kW pro elektromobily. To brzy učiní obavy z dojezdu věcí minulosti." Neuvedl ale pro tuto iniciativu časový rámec.

 

Německo má 90 000 veřejných nabíjecích stanic, ale do roku 2030 jich potřebuje 1 milion. Údaje Spolkového úřadu pro motorová vozidla KBA uvádí, že v zemi bylo do konce dubna 1,2 milionu plně elektricky poháněných vozidel, což je daleko od 15 milionů, což je vládní cíl do roku 2030.

 

Uvítání čínských soupeřů

Scholz na autosalonu také demonstrativně přivítal čínské automobilky: „Země, které v průběhu globalizace dosáhly větší prosperitu, a jejich pracující nemají o nic menší právo a o nic menší nárok na příležitosti modernity než my,“ řekl Scholz o Číně.

 

Čínský automobilový průmysl předstihuje německé automobilky na jejich domácí půdě s rychle se rozšiřující nabídkou cenově dostupných elektromobilů, která v Německu u mnohých vyvolala nevoli. Scholz ale tvrdí, že čínská konkurence je pro německý automobilový průmysl dobrá: „Konkurence by nás měla povzbudit, ne děsit. Spravedlivá soutěž stimuluje podnikání. Je to v zájmu spotřebitelů. Zároveň není pochyb o mezinárodní konkurenceschopnosti Německa jako automobilové země, vzhledem na hustotu dodavatelů a výzkumných laboratoří v zemi.“

 

„V 80. letech se říkalo, že japonská auta převálcují trh. O dvacet let později to byla auta vyrobená v Koreji a nyní údajně čínské elektromobily,“ bagatelizoval Scholz obavy a tvrdil, že konkurenceschopnost německých automobilek je mimo jakoukoliv pochybnost.

 

Zástupci průmyslu kancléřův optimismus nesdílejí. „Stále těsnější korzet předpisů odřezává firmám prostor pro inovace. Musí to být budíček, když je pravděpodobné, že porosteme méně než všechny ostatní průmyslové země, když se zvýší počet přemisťování společností a zavírání závodů a když se lidé ptají, zda se Německo opět stává nemocným mužem Evropy,“ stěžuje si šéfka Sdružení německého automobilového průmyslu VDA, které pořádá veletrh IAA v Mnichově Hildegard Müllerová.

 

Zatímco západní výrobci automobilů se obávají silné konkurence ze strany čínských rivalů, hlavní němečtí dodavatelé i na IAA potvrdili, že chtějí rozšiřovat svá stávající partnerství v Číně a poskytnout rostoucím čínským výrobcům díly z evropské produkce. Současně rozšiřují své vývojové a výrobní kapacity v Číně.

 

Protesty proti automobilům

Veletrh IAA Mobility v Mnichově se dostal pod tlak ochránců životního prostředí, kteří kritizují neschopnost země splnit klimatické cíle v odvětví dopravy. Přitom německé ekologické organizace odmítli nabídku pořadatelů aby své názory prezentovali ve vlastním stánku.

 

Kancléřovo turné po mnichovském výstavišti a expozicích bylo dvakrát přerušeno demonstranty, kteří šplhali na auta u stánků BMW a Mercedes-Benz. Aktivisté drželi cedule s nápisy „Večírek skončil“ a „Méně aut“ a křičeli „Naše budoucnost je zničena“. Aktivisté organizace Greenpeace dokonce v jezírcích před výstavištěm utopili několik aut. Je otázkou, jak tuto akci uvítaly ryby, které v předtím čisté vodě jezírek žily.

 

Kancléř ocenil snahy německého automobilového průmyslu o elektrifikaci a odsoudil protesty. Na konci své cesty řekl: „Protesty jsou součástí veřejné a demokratické debaty... ale je to trochu anachronismus. Když projdete těmito stánky a uvidíte nové technologie... méně nebo žádné emise v budoucnu, je to trochu nepříjemné. Svou pohodu můžeme zvýšit skvělými produkty, které budou uhlíkově neutrální.“