name | autoweek.cz
Jiný pohled na elektromobily
20.05.2010 | Ivana Rybecká | Trendy
Na Světovém kongresu SAE proběhlo mnoho zajímavých konverzací. Setkávali se tam šéfové společností, vědci, inženýři a další odborníci z mnoha oborů. Bylo jen otázkou času, než při setkání tak rozmanité skupiny lidí někdo vznese výstřední nápad, o kterém neústupní návštěvníci začnou debatovat.
Takový okamžik letos nastal, když člen Svazu angažovaných vědců Dave Friedman uvedl, že by automobilky měly být zodpovědně za metody, které se používají k výrobě elektrické energie pro elektrická vozidla. Friedman měl zřejmě na mysli, že mocné automobilky mohou převzít také odpovědnost za situaci ve výrobě elektrické energie ve státě.
Tak jednoduché to však není. Automobilky vyrábějí automobily a energetické společnosti elektřinu. Obě odvětví nejsou řízena stejnými společnostmi a ani nemají stejné cíle. Ředitel pro technologie vstřícné vůči životní prostředí u Toyoty Tom Striker se proto šokován tímto požadavkem zeptal: „Požadujete, aby automobilky byly zodpovědné za výrobu elektřiny?“ Friedman odpověděl, že v rámci nového postoje by se měla vykázat celková energie spojená s použitím vozidla. Friedman z nějakého důvodu nenavrhl, aby automobilky měly zodpovědnost za to, jak se získává benzin, jak se rafinuje a distribuuje. Připadlo mu však férové požadovat, aby automobilky řídily distribuci elektřiny.
Za nesmyslným Friedmanovým požadavkem by se ale neměl skrýt zcela zásadní problém, spojený s provozem elektromobilů. Uvádět je jako vozidla s nulovými emisemi v zásadě není správné, protože elektrická energie pro jejich pohon se někde musí vyrobit, a to velmi často není bezemisní způsob a celková efektivita vč. výroby elektrické energie samozřejmě nemůže být 97 %, jak tvrdí příznivci elektromobilů.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz