name | autoweek.cz
Ještě mnohem horší než se dalo čekat
01.02.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality
První informace o prodeji nových aut ve Francii, Itálii a Španělsku potvrzují to, nač upozorňují někteří ekonomové, ale co politici stále nechtějí vzít na vědomí - evropské země se propadají do mnohem větší hospodářské krize než se doposud zdálo.
Lednový prodej aut nebývá z hlediska celoročního objemu moc významný, nicméně to, co letos naznačují čísla ze tří z nejvýznamnějších trhů zaskočilo všechny dosavadní optimisty, neboť propad prodeje nových aut nejen nezpomaluje, ale dokonce předčí i to, co naznačoval loňský prosinec.
Lednový prodej ve Francii je se 124 952 vozy nejnižší za 15 let. Kupující se pod dojmem krize vyhýbají jakýmkoliv větším výdajům. Pokles prodeje nejvíce zasáhl Ford (-35,3 %), Volkswagen (-23,9 %) a GM (Opel a Chevrolet ztratily 21,2 %). Renault si s poklesem registrací "jen" o 7,4 % vedl lépe, jenže hodně mu pomohl nárůst Dacie o 9,9 %, protože kupující začali výrobky rumunské značky vnímat jako auta do krize. Domácí rival PSA Peugeot-Citroen zaznamenal propad o 16,7 %. U francouzských automobilek je třeba připomenout, že bez velmi dobrého přijetí novinek Peugeotu 208 a Renaultu Clio by jejich výsledek byl ještě mnohem horší. Podle mluvčího asociace CCFA pokles zájmu postihl především malá a kompaktní auta, stejně jako minivany.
V Itálii recese srazila prodej nových aut o dalších 17,6 % na pouhých 113 525 vozů.
Ve Španělsku navzdory státní dotaci ve výši 2000 eur na každé nové auto, zavedené od října, klesl prodej o dalších 9,6 %, což je teoreticky lepší výsledek než prosincový meziroční propad o 13,4 %. Zatímco PSA ve Španělsku ztratil více než o třetinu a Volkswagen o pětinu, Renault zvýšil prodej o 5 % díky dvojnásobnému počtu prodaných vozů Clio a Fiat poskočil dokonce téměř o 15 % díky zájmu o model 500.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz