name | autoweek.cz

Ještě k nehodě autonomního vozu Uber

Ještě k nehodě autonomního vozu Uber

27.03.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Tragická nehoda autonomního vozidla Uber v Arizoně je stále v centru zájmu a vyvolává mnoho nejasností. Je záhadou, proč automobil vybavený nejmodernějšími sledovacími systémy nedokázal to, co by mělo zvládnout i sériové Volvo XC90.
Po světě jezdí několik tisíc testovacích vozidel vybavených systémem autonomního řízení. Jejich testy se odehrávají v městském provozu, takže schopnost vyhýbat se chodcům, byť se chovají nevypočitatelně, je jedním z jejich nejdůležitějších úkolů. Pro vozidla vybavená lidarem by něco takového mělo být samozřejmostí.
 
Policie má jasno
Autonomní vozidla se v ulicích měst pohybují více než čtyři roky a dosud nikdy nebyl zaznamenán žádný jejich kontakt s chodcem nebo cyklistou. Jediným zaznamenaným problémem byla situace z konce roku 2016, kdy Volvo XC90 vybavené systémem autonomního řízení Uber vjelo na přechod mezi chodce, kterým nedalo přednost. Ke střetu tehdy naštěstí nedošlo.
 
Elaine Herzbergová vedoucí kolo vybočila od kraje silnice směrem k vyhrazenému pruhu pro cyklisty, který začínal o pár metrů dál. Přitom ji srazilo Volvo XC90 společnosti Uber. Policejní vyšetřování prokázalo, že vozidlo před nárazem vůbec nebrzdilo. Policie tvrdí, že ve tmě nebylo možné ženu v tmavém oblečení zaregistrovat, takže vina na nehodě je zcela na její straně.
 
Ideální podmínky pro lidar
Jenže s tím odborníci na autonomní systémy nesouhlasí. Na autonomní vozidla musejí být kladeny mnohem vyšší nároky a měla by mezní situace, jako ta, k níž došlo v Arizoně, naprosto bezpečně zvládat. Specialista na autonomní řízení University v Michiganu Ram Vasudevan dokonce tvrdí: „Toto je jednoznačná situace, kterou musí lidar rozpoznat. Této tragédii se rozhodně dalo předejít.“
 
Skutečnost, že k tragické nehodě v Arizoně došlo ve večerních hodinách za úplné tmy, naopak hovoří ve prospěch systému lidar (Light detection and ranging). Lidar totiž má proti kamerám a radaru výhodu při sledování v noci, protože nehrozí ovlivnění jeho činnosti přímým slunečním světlem. Jisté problémy pro lidar může působit hustý déšť nebo mlha s částicemi vody v ovzduší. Nic takového ale v Arizoně nehrozí, což je také jeden z důvodů, proč je tento stát pro tyto testy ideální. Jenže videozáznam nehody ukazuje, že systém vozu nejenže nevyvolal brzdění, ale ženu až do nárazu vůbec nezaznamenal. To je u lidaru naprosto nepochopitelné.
 
Už v roce 2015 byl zaznamenán případ, kdy před testovací vůz Google, který ani nebyl vybaven volantem a pedály, úmyslně vjel cyklista. Vozidlo ale dokázalo včas zastavit. O pár měsíců později nečekaně před zkušební Lexus firmy Google podobně nečekaně vkročili dva chodci. I v tomto případě vozidlo včas zastavilo.
 
Proč autonomní auto nezvládlo to, co běžná auta?
Vše nasvědčuje tomu, že šlo o systémovou chybu. Vzhledem k tomu, jak často se vozidla Uberu už dřív dostávala do problémů (psali jsme o tom včera) je otázkou, proč firma nevyřešila nejzákladnější problémy systému nejprve na testovacích tratích, jako to dělají ostatní firmy vyvíjející autonomní systémy.
 
Autonomní vozidla by měla zaručit vyšší bezpečnost než člověk za volantem, byť mu pomáhají asistenční systémy. Standardní Volvo XC90 je, podobně jako mnoho dalších vozidel, vybaveno jednodušším sledovacím systémem s radarem a kamerami, který má řidičům právě podobné situace pomáhat zvládnout. Standardní Volvo XC90 by mělo ženu jdoucí po kraji silnice zaznamenat a včas na ni řidiče upozornit. Tvrzení arizonské policie, že by ani řidič za volantem nehodě nedokázal zabránit, tedy není tak docela pravdivé. Ve většině aut by zřejmě řidič nedokázal včas reagovat, jenže systém City Safety Volva XC90 by jej včas upozornil a případně by začal sám brzdit, aby zmírnil důsledky nehody.
 
Systém City Safety ve vozech Volvo
Systém City Safety vozu Volvo XC90 (používají jej ale i jiné modely značky) bez ohledu na to, zda je den, či noc, dokáže rozpoznat vozidla, chodce, cyklisty a velká zvířata pohybující se před vozem. Nejprve na potenciální nebezpečí upozorňuje prostřednictvím světelných kontrolek, zvukových výstrah a pulzováním v brzdovém pedálu, přičemž předem připraví brzdový systém. V případě nutnosti začne brzdit plnou brzdnou silou. Pokud je náraz nezvratný, systém použije maximální brzdnou sílu pro odvrácení jeho důsledků.
 
Uber zřejmě čeká žaloba
Ještě na doplnění: Guvernér státu Arizona Doug Ducey prohlásil, že za smrt při testovacích jízdách autonomních vozidel nese plnou odpovědnost firma, která vozidlo na základě stanovených podmínek provozuje. Úřad guvernéra uvedl, že společnost bude pohnána k odpovědnosti za kriminální čin stejně, jako by šlo o osobu.