name | autoweek.cz

Je regulace vozového parku EU nezákonná?

Je regulace vozového parku EU nezákonná?

23.07.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Právní analýza ukazuje, že regulace flotilových emisí CO₂ z několika důvodů porušuje právo Evropské unie. Z pohledu sdružení UNITI se stávající systém regulace flotilových emisí v EU otřásá v základech. Základní práva a principy EU jsou porušovány zastaralou metodikou měření.

Regulace emisí CO2 na základě kalkulace flotilových emisí je v rozporu s právem EU a poškozuje účinnou ochranu životního prostředí. K tomuto závěru dospěl ve svém právním rozboru prof. Dr. Martin Kment, výkonný ředitel Institutu pro právo životního prostředí na Univerzitě v Augsburgu a vedoucí katedry pro veřejné právo a evropské právo, právo životního prostředí a právo územního plánování. Zprávu si nechala vypracovat Spolková asociace středních energetických společností UNITI, která reprezentuje 90 % obchodníků s energií (vč. pohonných hmot) střední velikosti v Německu.

 

Těžištěm zprávy je metoda měření, podle níž se emise CO2 ve výfukových plynech měří pouze na konci výfukového potrubí. V rámci certifikace WLTP musí být splnění limitních hodnot prokázáno v silničním testu RDE (Real Driving Emissions). K tomuto účelu jsou vývojová vozidla vybavena přenosnou technologií měření emisí PEMS (Portable Emission Measurement System).

 

Tato zastaralá testovací metoda podle Kmenta přináší i porušení evropského primárního práva: je porušen čl. 191 odst. 2 SFEU, čl. 16 GRCh (svoboda podnikání) a čl. 37 GRCh (zásada ochrana životního prostředí). Analýza dochází k závěru, že zastaralou metodu posuzování emisí jen na základě měření na konci výfuku je nutné nahradit moderní metodikou měření, která zohledňuje emise CO2 v průběhu celého životního cyklu vozidla.

 

Předpisy EU pro emise CO2 vyžadují, aby výrobci vozidel platili pokuty pokud průměrná hodnota emisí CO2 všech prodaných modelů je nad cílovým limitem vozového parku EU. Prof. Dr. Martin Kment však ukazuje, že Evropská komise není oprávněná k ukládání a vybírání pokut nebo daní za nadměrné emise. „Převod příjmů do souhrnného rozpočtu EU je v rozporu se smlouvou,“ řekl prof. Dr. Kment. Neexistuje tedy žádný právní základ pro to, aby výrobci vozidel platili pokuty v případě překročení stanovených cílů flotilových emisí.

 

Ze zprávy vyplývá, že nejen výrobci osobních automobilů se spalovacími motory, ale i výrobci alternativních paliv jsou metodou měření ve výfuku znevýhodněni. Generální ředitel UNITI Elmar Kühn v tiskovém prohlášení vyzývá ke změně veškerého nezákonného regulačního obsahu. Nařízení o flotilových emisích nákladních vozidel, které má být přezkoumáno až v roce 2027, by také mělo být neprodleně zkontrolováno zda neobsahuje nezákonné prvky a odpovídajícím způsobem upraveno.

 

Německá spolková rada již v usnesení přijatém v roce 2008 o prvním nařízení o regulaci vozového parku vyjádřila značné pochybnosti o pravomoci EU zavést odvod související s ochranou životního prostředí a podobnými daněmi ve prospěch rozpočtu EU. Odpovídající stanovisko bylo také opakovaně prezentováno v právních diskusích.

 

Sdružení UNITI považuje stávající systém regulace vozového parku EU za pochybný. Generální ředitel UNITI Elmar Kühn z UNITI k tomu uvádí: „Použití přístupu měření ve výfuku, které je v rozporu s právem EU, jednoznačně vede k jednostranné regulační preferenci elektrické mobility s akumulátory na úkor jiných ekologicky rozumných řešení, jako jsou obnovitelná paliva. O výsledcích právního posudku jsme informovali mimo jiné německé výrobce automobilů a dodavatele. Předpokládáme, že společnosti budou pečlivě zkoumat, jaké závěry z toho vyvodí.“

 

Podle asociace UNITI musí revize systému regulace vozového parku, oznámená znovuzvolenou předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou v jejích pokynech pro příští Komisi EU, především zavést posouzení emisí CO2 během celého životního cyklu vozidla a spotřebované energie pohonu tak, jako je tomu již v jiných evropských předpisech – například v novém nařízení EU o akumulátorech.

 

Ze zprávy vyplývá, že nejen výrobci osobních automobilů se spalovacími motory, ale i výrobci alternativních paliv jsou znevýhodněni přístupem měření emisí z výfuku. Generální ředitel UNITI Elmar Kühn prezentaci analýzy uzavřel: „Vede nás to k naléhavé výzvě, aby politici okamžitě revidovali současnou regulaci vozového parku pro nová osobní vozidla. Je důležité změnit veškerý nezákonný regulační obsah, což například povede k úplnému zrušení  zákazu nových registrací spalovacích motorů v roce 2035, protože nelze zohlednit dopad obnovitelných paliv na klima.“

 

Ilustrační foto (měření emisí RDE): Bosch