name | autoweek.cz
Japonský rok 2009
15.02.2010 | Vladimír Rybecký | Statistiky
Prodej lehkých vozidel, tedy osobních, minivozů a lehkých užitkových, celkově v roce 2009 poklesl proti předchozímu roku o 8 %. Byl to už pátý rok v řadě s poklesem prodeje. Nebýt státní podpory prodeje ve čtvrtém čtvrtletí, byl by tento výsledek ještě mnohem horší. Japonská vláda zavedla přímý finanční příspěvek těm, kteří si koupili automobil plnící přísné emisní limity. Tato podpora prodeje hospodárných vozidel byla prodloužena až do konce září 2010. Ve čtvrtém čtvrtletí díky ní prodej poskočil o 16 %. Nejvíce na tom vydělala Honda, které se podařilo zvýšit prodej ve čtvrtém čtvrtletí o 31 %. Hodně si ale polepšil také Lexus díky zvýšenému prodeji vozidel s hybridním pohonem. Nejprodávanějším vozem ve čtvrtém čtvrtletí se stala hybridní Toyota Prius.
V porovnání s jinými částmi světa to zase nebyl tak špatný výsledek. Japonské automobilky proto mnohem více postihl pokles vývozu. V důsledku toho výroba v japonských továrnách poklesla o 31 %, přičemž dvouciferný propad vykázaly všechny značky.
Vývoz motorových vozidel z Japonska v roce 2009
region počet (ks) rozdíl proti 2008 (%)
Severní Amerika 1 379 150 -41 %
Evropa 685 026 -57 %
Střední východ 428 042 -55 %
Asie 380 481 -28 %
Afrika 145 131 -59 %
Střední Amerika 127 433 -51 %
Jižní Amerika 116 796 -55 %
Pacifický region 8 289 -29 %
CELKEM 3 617 842 -46 %
Zdroj JAMA
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz