name | autoweek.cz

Jak se chce Jaguar proměnit

Jak se chce Jaguar proměnit

20.11.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jaguar se připravuje na radikální proměnu - za své vozy, které nebudou potřebovat benzin, si bude účtovat dvakrát tolik než dosud a chce pro ně najít zcela nové zákazníky orientované na umění. U připravovaného rebrandingu Jaguar zdůrazňuje potřebu „rozbít formy a nic nekopírovat.“

Už 2. prosince Jaguar představí první nový elektromobil, ale nyní se zaměřil na rebranding měnící charakter legendární anglické značky s dlouhou tradicí. Po několika letech s klesajícím prodejem a zmenšující se nabídkou se Jaguar chce vrátit ke svým kořenům aniž by k tomu potřeboval benzin!

 

Jaguar se zavázal k plně elektrické modelové nabídce od příštího roku. Tato sestava začne luxusním vozem, jenž se už brzy představí a do prodeje přijde koncem roku 2026. Testování prvního prototypu čtyřdveřového elektrického GT na silnicích začalo minulý týden. Během několika let poté by měla přijít další dvě vozidla s elektrickým pohonem.

 

Než se však dostanou do výroby, musí Jaguar zlikvidovat všechny modely se spalovacími motory. V nedávné době už zrušil sedany XE, XF a XJ, stejně jako dvoumístný F-Type a crossover E-Pace. Výroba nepříliš úspěšného elektrického crossoveru i-Pace EV tento měsíc skončí v závodě Magna Steyr v rakouském Štýrském Hradci a nejoblíbenější model značky, crossover F-Pace, se rozloučí v roce 2025. Pak se Jaguar promění ve značku s nulovými emisemi.

 

V rámci rebrandingu Jaguar vytváří vlastní charakteristické písmo, nové logo, které kombinuje jak malá, tak velká písmena, a moderní interpretaci skákající kočky. Jaguar hodlá dosáhnout úspěch opětovným zdůrazněním udržitelnosti a témat, jako jsou „moderní luxus“ a „bujarý modernismus“ u zákazníků, kteří jsou nadšeni uměním a designem a současně jsou zapojeni do nového „digitálního ekosystému“, který u aut přesahuje jen cestování. Tato nová komunita, kterou se Jaguar pokouší vytvořit, se bude lišit od své současné zákaznické základny. „Očekáváme, že zůstane asi 10 až 15 % našich stávajících zákazníků. Jsou to lidé, kteří se chtějí vymanit z dobře vyšlapané cesty,“ uvedl pro média výkonný ředitel Jaguaru Rawdon Glover.

 

Vedení Jaguaru hovoří o poslání „vzít Jaguar zpět do jeho původního prostředí a uznat jeho kultovní minulost,“ přičemž zároveň zdůrazňují potřebu „rozbít formy a nic nekopírovat“. Očekává, že 90 % zákazníků bude pro značku zcela nových, budou mladší, městští a budou muset být bohatší, protože Jaguar nové generace bude mít dvojnásobnou cenu než dosud. Vedení Jaguaru je přesvědčeno, že nová strategie bude fungovat u mladších ctižádostivých kupujících, kteří chtějí víc než jen skvělé auto. „Skvělé značky prodávají sny, nejen produkty,“ konstatoval kreativní ředitel Jaguaru Gerry McGovern.

 

Ale pořád musí jít o auta s jejich konstrukcí, výrobou, prodejem a servisem. Měnící se priority zasáhnou 1100 prodejců Jaguaru. Pro ty je důležitý objem prodeje a ne všichni budou nadšeni novou čistě elektrickou cestou. Už nyní je zasáhl dlouhodobý pokles prodeje, nicméně Jaguar přes všechny problémy zůstal mírně ziskový. S novým stylem a snížením objemu prodeje bude muset Jaguar výrazně zvýšit ziskovou marži. Existují ale plány na nové exkluzivní showroomy – například v Paříži – pro oslovení potenciálních zákazníků aby zde dokázali plně pochopit, kam značka směřuje.

 

Generální ředitel Jaguaru Rawdon Glover říká, že v minulosti bylo chybou honit se za objemem: „Nyní půjde o větší hodnotu než objem. Musíme se vyvíjet a musíme podniknout rozhodné kroky.“ Zároveň slíbil, že prodejci Jaguaru se budou i nadále starat o stávající zákazníky Jaguaru a že nová generace elektromobilů bude poskytovat vysokou kvalitu a záruku.

 

Mnoho výrobců automobilů používá termín transformace když mluví o přechodu k elektromobilitě. Není to tak dlouho, co se prémiové značky jako BMW nebo Mercedes-Benz předháněly v závazcích k rychlém přechodu k elektromobilitě. Dnes už své plány redukují a slibují setrvání u modelů se spalovacími motory v reakci na změněnou situaci na trhu. Jaguar se nyní v úplném vyřazení spalovacích motorů ocitl před konkurencí.

 

Mateřská společnost Jaguaru v anglickém Somersetu staví továrnu na akumulátory v hodnotě 5 miliard dolarů, která bude zásobovat Jaguar i Land Rover. Nová generace GT EV se bude vyrábět na montážní lince v Solihullu spolu s Land Roverem Velar.

 

Na nové podobě Jaguaru se pracuje čtyři roky. Uvidíme kolik času Jaguar dostane, aby prokázal svou životaschopnost své mateřské společnosti Tata Motors, která Jaguar spolu s Land Roverem koupila od Fordu v roce 2008.

 

Foto: Jaguar