name | autoweek.cz
Jaguar se vrací do Le Mans
08.02.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy
V roce 2010 si připomínáme 75 let, co značka Jaguar neodmyslitelně patří na silnice i závodní okruhy. Jako doklad kontinuity této tradice Jaguar potvrdil návrat na start slavného závodu 24 hodin Le Mans. S celkem sedmi vítězstvími v absolutním pořadí je Jaguar nejúspěšnější britskou značkou v historii tohoto závodu. Jaguar se letos 12. června vrátí na start tohoto závodu s vozem XKR GT2 připravovaným ve spolupráci s americkým týmem JaguarRSR (Rocket Sport Racing).
Šéf Jaguar RSR Paul Gentilozzi k tomu říká: „Jsme nadšeni, že pořádající klub ACO přijal naši přihlášku k prestižnímu závodu 24 hodin Le Mans.Je to závod, který je hluboko v srdcích motoristických fanoušků po celém světě. Pro Jaguar je zcela mimořádnou událostí znovu zde startovat. Jsme šťastni, že na start tohoto závodu můžeme přivést tak skvělé jezdce, jako jsou Scott Pruett a Marc Goosens.“
Gentilozzi, který s JaguaremRSR XKR GT2 osobně startuje v letošním šampionátu ALMS (American Le Mans Series) k tomu dodává: „Návrat Jaguaru do Le Mans bude sledováno s velkou pozorností, ale nesmíme zapomínat na nesmírně tvrdou konkurenci, takže umístění na stupních vítězů nám nespadne samo do klína. To znamená, že chci zaručit 100% nasazení Jaguaru RSR a vyzývám fanoušky Jaguaru a britské závodní tradice aby náš tým podpořili.“
„Motoristický sport vždy hrál pro značku Jaguar významnou roli. Naše nadvláda v Le Mans v 50. letech vytvořila základ, z něhož vzešel rozvoj naší firmy. Před 25 lety Jaguar naposledy v Le Mans zvítězil s vozem týmu TWR Jaguar Sport řízeným Johnem Nielsenem, Pricem Cobbem a Martinem Brundlem. Návrat do Le Mans podnítí nadšený zájem o naši značku po celém světě, což je ještě významnější právě v 75. roce její existence. Přetavením nových modelů XK, XF a XJ získala značka Jaguar špičkovou techniku a skvělý design, ke kterým v naší řadě R přidáváme fantastické řidičské zážitky.Naším návratem k závodům ukazujeme naší touhu dosáhnout úspěchu a prokázat schopnosti Jaguaru XKR.“
V roce 1951 Jaguar C-type v Le Mans zvítězil hned na první pokus a další prvenství přidal v roce 1953. D-type přidal další vítězství v Le Mans v letech 1955, 1956 a 1957. Sérii úspěchů vozu XJR-9 poháněného motorem V12 v závodech skupiny C završilo vítězství v Le Mans roku 1988. Dalšího prvenství dosáhl v roce 1990 Jaguar XJR-12.
Prvenství Jaguaru v Le Mans
1951 C-type Peter Walker/Peter Whitehead 150 km/h
1953 C-type Tony Rolt/Duncan Hamilton 170 km/h
1955 D-type Mike Hawthorn/Ivor Bueb 172 km/h
1956 D-type Ron Flockhart/Ninian Sanderson 167 km/h Ecurie Ecosse
1957 D-type Ron Flockhart/Ivor Bueb 183 km/h Ecurie Ecosse
1988 XJR-9LM Jan Lammers/Johnny Dumfries/Andy Wallace 222 km/h TWR Jaguar Sport
1990 XJR-12 John Nielsen/Price Cobb/Martin Brundle 204 km/h TWR Jaguar Sport
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz