name | autoweek.cz

Jaguar I-Pace mění vnímání elektromobilů
06.03.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Jaguar I-Pace přichází s originálním designem, architekturou s kabinou posunutou dopředu a prostorným interiérem. Především to ale je crossover s elektrickým pohonem s možností rychlého dobíjení. I-Pace má mnoho předpokladů pozměnit pohled na elektromobily.
Elektrický pohon otevírá stylistům zcela nové možnosti. Zatím ale možnosti, nabízené zcela odlišnou architekturou pohonné jednotky, málokdo dokázal využít. Jaguar I-Pace se o to snaží. Prostor, vzniklý odstraněním rozměrného pohonného ústrojí v přídi vozu, využil tým designérů vedený Ianem Callumem k vytvoření dramatického profilu s kabinou posunutou výrazně dopředu až na hranici toho, co je možné z hlediska zachování prostoru pro nezbytné deformační struktury. Výsledkem je nejen atraktivní vzhled vozu, ale i výjimečný vnitřní prostor, daný dlouhým rozvorem náprav 2990 mm.
„Chtěli jsme navrhnout nejpřitažlivější elektromobil na světě a jsem přesvědčen, že jsme tento cíl dokázali splnit,“ říká Ian Callum.
Podmínky pro velký vnitřní prostor
Sériová podoba I-Pace velmi přesně odpovídá tomu, co ukázal koncept předvedený na autosalonu v Los Angeles v roce 2016. Přináší stále oblíbenější kombinaci prostorného SUV s vyšší stavbou se sportovně laděným profilem kupé.
I-Pace byl postaven s využitím nové hliníkové platformy, která v sobě má sady lithio-ionových akumulátorů s kapacitou 90 kWh umístěné pod podlahou mezi oběma nápravami. Díky tomu je těžiště vozu o 130 mm níž než u F-Pace. Toto uspořádání umožnilo navrhnout vozidlo s krátkou kapotou, prostornou kabinou a aerodynamicky efektivnějším tvarem zádě. Navíc má vůz ideální rozdělení hmotnosti mezi obě nápravy 50:50 %. Přední kola jsou zavěšena na dvojitých příčných ramenech a vadu je víceprvková náprava Integral Link. Za příplatek se nabízí i vzduchové pérování a konfigurovatelný systém Adaptive Dynamics.
I-Pace má kompaktní vnější rozměry a přitom jeho vnitřní prostor je podobný jako v sedanu střední třídy Jaguar XE s délkou 4682 mm. K tomu je k dispozici zavazadlový prostor o objemu 656 l, se sklopenými sedadly 1453 l.
Pozoruhodný dojezd v reálných podmínkách
I-Pace má na každé nápravě elektromotor, takže pracuje s elektricky řízeným pohonem čtyř kol. Kombinovaný výkon je 294 kW (400 k) a točivý moment 696 N.m. To vozu dodává skvělou dynamiku, což dokládá i zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 s.
Akumulátory lze s využitím běžné dobíjecí stanice o výkonu 50 kW nabíjet na 80 % kapacity za 85 minut. I-Pace je ale také kompatibilní s rychlodobíjecími stejnosměrnými stanicemi 100 kW, což zkrátí dobu nabíjení na 45 minut. Už po 15 minutách se získá prodloužení dojezdu o 100 km. Při nabíjení z domácí sítě 230 V se plná kapacita akumulátorů dosáhne asi po 10 hodinách. Celkový dojezd na jedno nabití je podle nové metodiky WLTP 480 km.
Nové technologie
Majitelé I-Pace mohou využívat novou verzi informačního systému Jaguar Touch Pro, který nově umožňuje aktualizaci softwaru. Satelitní navigační systém ukládá informace o předchozích cestách a osobních stylech jízdy a vyhodnocuje topografii nastavené trasy pro mnohem přesnější výpočet využití kapacity akumulátoru.
Jaguar současně začal nabízet aplikaci Alexa od Amazonu s hlasovým ovládáním a možností objednávání služeb hlasem. Alexa navíc majiteli umožní zjišťovat informace o stavu vozu, například stav nabití baterie.
I-Pace vyrábí smluvní partner Magna Steyer ve Štýrském Hradci v Rakousku. První dodávky jsou ohlášeny na červenec. Ve stejné době by Audi mělo představit své podobně koncipované SUV e-tron, zatímco příchod sportovního sedanu s elektrickým pohonem Porsche Misson E se očekává koncem letošního roku.
Vůz už lze objednávat. Ceny v České republice začínají na 2 039 092 Kč včetně DPH. Jaguar na celé auto poskytuje záruku tři roky nebo 100 000 najetých km. Na samotné akumulátory je záruka osm let nebo 160 000 km.
„Chtěli jsme navrhnout nejpřitažlivější elektromobil na světě a jsem přesvědčen, že jsme tento cíl dokázali splnit,“ říká Ian Callum.
Podmínky pro velký vnitřní prostor
Sériová podoba I-Pace velmi přesně odpovídá tomu, co ukázal koncept předvedený na autosalonu v Los Angeles v roce 2016. Přináší stále oblíbenější kombinaci prostorného SUV s vyšší stavbou se sportovně laděným profilem kupé.
I-Pace byl postaven s využitím nové hliníkové platformy, která v sobě má sady lithio-ionových akumulátorů s kapacitou 90 kWh umístěné pod podlahou mezi oběma nápravami. Díky tomu je těžiště vozu o 130 mm níž než u F-Pace. Toto uspořádání umožnilo navrhnout vozidlo s krátkou kapotou, prostornou kabinou a aerodynamicky efektivnějším tvarem zádě. Navíc má vůz ideální rozdělení hmotnosti mezi obě nápravy 50:50 %. Přední kola jsou zavěšena na dvojitých příčných ramenech a vadu je víceprvková náprava Integral Link. Za příplatek se nabízí i vzduchové pérování a konfigurovatelný systém Adaptive Dynamics.
I-Pace má kompaktní vnější rozměry a přitom jeho vnitřní prostor je podobný jako v sedanu střední třídy Jaguar XE s délkou 4682 mm. K tomu je k dispozici zavazadlový prostor o objemu 656 l, se sklopenými sedadly 1453 l.
Pozoruhodný dojezd v reálných podmínkách
I-Pace má na každé nápravě elektromotor, takže pracuje s elektricky řízeným pohonem čtyř kol. Kombinovaný výkon je 294 kW (400 k) a točivý moment 696 N.m. To vozu dodává skvělou dynamiku, což dokládá i zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 s.
Akumulátory lze s využitím běžné dobíjecí stanice o výkonu 50 kW nabíjet na 80 % kapacity za 85 minut. I-Pace je ale také kompatibilní s rychlodobíjecími stejnosměrnými stanicemi 100 kW, což zkrátí dobu nabíjení na 45 minut. Už po 15 minutách se získá prodloužení dojezdu o 100 km. Při nabíjení z domácí sítě 230 V se plná kapacita akumulátorů dosáhne asi po 10 hodinách. Celkový dojezd na jedno nabití je podle nové metodiky WLTP 480 km.
Nové technologie
Majitelé I-Pace mohou využívat novou verzi informačního systému Jaguar Touch Pro, který nově umožňuje aktualizaci softwaru. Satelitní navigační systém ukládá informace o předchozích cestách a osobních stylech jízdy a vyhodnocuje topografii nastavené trasy pro mnohem přesnější výpočet využití kapacity akumulátoru.
Jaguar současně začal nabízet aplikaci Alexa od Amazonu s hlasovým ovládáním a možností objednávání služeb hlasem. Alexa navíc majiteli umožní zjišťovat informace o stavu vozu, například stav nabití baterie.
I-Pace vyrábí smluvní partner Magna Steyer ve Štýrském Hradci v Rakousku. První dodávky jsou ohlášeny na červenec. Ve stejné době by Audi mělo představit své podobně koncipované SUV e-tron, zatímco příchod sportovního sedanu s elektrickým pohonem Porsche Misson E se očekává koncem letošního roku.
Vůz už lze objednávat. Ceny v České republice začínají na 2 039 092 Kč včetně DPH. Jaguar na celé auto poskytuje záruku tři roky nebo 100 000 najetých km. Na samotné akumulátory je záruka osm let nebo 160 000 km.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz