name | autoweek.cz

Inovace v recyklaci akumulátorů

Inovace v recyklaci akumulátorů

03.04.2024 | | Tiskové zprávy

Toyota přichází s převratnou recyklací akumulátorů bez spalování.

Dosud Toyota recyklovala akumulátory z elektrických a hybridních vozidel pomocí konvenční spalovací techniky. Loni na podzim se pustila do recyklace bez spalování s cílem najít recyklační technologii s nižšími emisemi. Je to první metoda přeměny vybitých akumulátorů na nové bez spalování.

 

Použité akumulátory se naplní elektrolytickým roztokem, který umožní snadnější pohyb kladných a záporných iontů pro nabíjení a vybíjení elektřiny. Tato kapalina je však vysoce hořlavá a při nesprávné manipulaci hrozí nebezpečí požáru. Aby se toto riziko eliminovalo, může zařízení elektrolytickou kapalinu destilovat a extrahovat. Tato technika se při běžné recyklaci nepoužívá, což znamená, že akumulátory musely být spáleny i s tekutinou.

 

Po extrakci kapaliny se články skartují. Zařízení pak třídí a získává zpět zdroje, jako jsou velké kusy obsahující hliník a železo nebo prášek obsahující mnoho vzácných kovů.

 

Vytřídí se staré kusy pro nové akumulátory

Vytříděné kusy a prášky se převážejí do spolupracujících společností a zpracovávají se na materiály pro nové akumulátory. Taková recyklace bez spalování je unikátní, protože nejen snižuje emise CO2, ale také zvyšuje míru využití akumulátorů.

 

Rostoucí rozšíření elektrifikovaných vozidel v posledních letech provázejí i další problémy, jako je zajištění vzácných kovů potřebných pro jejich akumulátory, například kobaltu nebo lithia. Zásoby těchto nerostných zdrojů jsou omezené a těžba může vést k jejich vyčerpání.

 

Aby se tomu předešlo, podporují země po celém světě recyklaci za účelem jejich získání. V Evropě začnou v roce 2031 platit předpisy, které výrobcům akumulátorů ukládají povinnost používat pevný poměr vzácných kovů získaných z vyřazených akumulátorů.

 

Klíčové jsou kobalt, lithium a nikl

Elektrody akumulátorů obsahují mnoho cenných zdrojů, jako jsou kobalt, lithium a nikl. Současné metody recyklace však začínají vhozením vybitých akumulátorů do spalovny a následným sběrem vzácných kovů, které po spálení zůstanou. Tato metoda snižuje množství získaných materiálů a uvolňuje obrovské množství CO₂, což má rozsáhlý dopad na životní prostředí.

 

Přechod k uhlíkové neutralitě bude vyžadovat zviditelnění cyklu od výroby až po vyřazení z provozu a recyklaci a jejich snížení. „Při běžné likvidaci baterií v Japonsku se baterie nejprve spálí, čímž se uvolní CO2. Pracujeme na vývoji a ověřování nízkoemisních metod likvidace, kterými jsou zavedení oběhového hospodářství a dosažení uhlíkové neutrality,“ říká Keisuke Isomura z divize pro životní prostředí a řízení inženýrství v Toyotě.

 

„Potřebujeme společnost orientovanou na recyklaci, ve které nebude nutné spalování. Nutnost oběhového hospodářství pro řešení klimatických změn a biodiverzity je dobře známá. K dosažení oběhového hospodářství potřebujeme také technologie a know-how. Toyota silného partnera v podobě Toyota Chemical Engineering,“ říká ředitelka pro udržitelný rozvoj Yumi Otsuka.

 

Tato společnost zpracovávající průmyslový odpad spolupracovala s Toyotou v roce 2010 na vytvoření první technologie recyklace nikl-metal-hydrid akumulátorů (NiMH) na světě. Od té doby v Japonsku sbírá a recykluje použité akumulátory z hybridních Toyot.