name | autoweek.cz

Infiniti Emerg-E, úplně nová cesta

Infiniti Emerg-E, úplně nová cesta

06.03.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncept Infiniti Emerg-E je navenek atraktivním dvoumístným supersportem s pohonnou jednotkou před zadní nápravou. Současně ale jde o elektromobil s prodlouženým dojezdem vzešlý z britského programu podpory nových technologií TSB.

Tento sportovní vůz s pohonnou jednotkou umístěnou před zadní nápravou je poháněn dvěma elektromotory o celkovém výkonu 300 kW (402 k). Je schopen zrychlit z 0 na 96 km/h za 4,0 s. Největší rychlost 208 km/h dosáhne už za 23 s. Současně ale může jezdit po městě s nulovými emisemi a dojezdem přesahujícím 48 km a v kombinovaném cyklu s využitím nádrže 30,6 l paliva na trase dlouhé 480 km produkuje 55 g CO2/km.

Infiniti Emerg-E byl navržen pod vedením Shiro Nakamury. Na designu se podílela designová střediska společnosti Nissan Global, avšak vývoj designu jako celku vedlo především evropské Nissan Design Europe (NDE) v londýnském Paddingtonu a vůz byl postaven v Evropském technickém centru Nissanu (NTCE) v Cranfieldu. Vše začalo vytvořením návrhů tříčtvrtečního modelu ve studiích Infiniti v Japonsku, Velké Británii a Kalifornii. Vítězný design, práce návrháře Infiniti z Kalifornie Randyho Rodrigueze, byl znovu vytvořen jako hliněný model ve skutečné velikosti jenž zhotovilo evropské designové studio Nissanu v Paddingtonu.

Infiniti Emerg-E ale není pozoruhodný jen svým atraktivním vzhledem ukazujícím budoucí směřování značky Infiniti a jejího designu či svými výkony a použitými technologiemi. Neméně zajímavé je i to, jak tento vůz vznikal, resp. vzniká, protože ve výhledu je jeho sériová produkce.

Jedná se o první vůz Infiniti vyvíjený v Evropě. Současně jde o první vůz, jež automobilka postavila s podporou iniciativy financované britskou vládou prostřednictvím Rady pro technologické strategie TSB. Jejím cílem je urychlit příchod vozů s nízkými emisemi CO2 na britské silnice.

Soutěž vyhlášená Radou TSB se snaží podporovat kontakty mezi dodavateli inovačních technologií, kteří by za normálních okolností neměli přístup k velkým automobilkám. Pro Infiniti tato iniciativa poskytuje příležitost využít nové slibné technologie. Projekty, jako je Infiniti Emerg-E, získávají nárok na částečné financování z vládních zdrojů pouze tehdy, když přinášejí nové technologie.

Příležitost podpoření projektu ze strany TSB vytvořila pro Infiniti dveře k přístupu ke  spolupráci s různými organizacemi. Patří mezi ně univerzity, dodavatelé a výrobci originální dílů. Příležitost práce v konsorciu ukázala, že jeho další člen Lotus Engineering rovněž vyvíjí sportovní vůz s elektrickým pohonem s prodlouženým dojezdem. Lotus už v roce 2009 představil svůj systém prodloužení dojezdu elektromobilů tzv. Range Extender. Obě společnosti se dohodly, že bude smysluplné spolupracovat.

Podle pravidel pro financování Radou TSB je použití dosud nevyzkoušených technologií a řešení. Jedním z prvků iniciativy TSB je rovněž sdílení několika komponent jinými členy konsorcia, neboť cílem je podporovat úspory dosažené při vývoji ve velkém měřítku, třebaže přístup k jejich použití se liší.

„Klíčovým cílem přístupu Rady TSB je vyvíjet projekty, které mají blízko ke komerčnímu využití,“ říká Jerry Hardcastle, viceprezident pro konstrukci a vývoj vozidel z Technologického centra skupiny Nissan v Evropě. „Je tak mnohem pravděpodobnější, že se technologie dostane na trh.“

Infiniti Emerg-E je automobil s elektrický pohonem s prodluženým dojezdem. Jeho zadní kola pohání dvojice synchronních stejnosměrných elektromotorů Evo Electric, každý o výkonu 150 kW (201 k) pohání jedno zadní kolo. Největší točivý moment motoru je 1000 N.m. Elektromotory směřují točivý moment přes převodné ústrojí se stálým převodem Xtrac a současně zastávají funkci otevřeného diferenciálu.

Elektromotory a regeneraci energie při brždění ovládá čtveřice inventorů. Elektromotory jsou napájeny z lithio-ionového akumulátoru umístěného za sedadly. Akumulátor s kapacitou 14,8 kWh při 25 °C lze dobíjet z běžného rozvodu elektrické energie - za 10 hodin při 13 A nebo 6 hodin při 16 A - nebo rychlodobíjením.

Kapacita akumulátoru postačuje na 48 km jízdy na elektrický pohon. Poté začne být elektromotor pohánět energií dodávanou z generátoru poháněného zážehovým motorem. Tento lehký tříválec SOHC 1,2 l o výkonu 35 kW byl zkonstruovaný firmou Lotus speciálně pro funkci v systému prodlouženého dojezdu (Range Extender) s vysokou teplotní účinností. Motor pracuje v rozsahu 1500 až 4000/min a maximální výkon podává při pouhých 3500/min. Motor o hmotnosti jen 56 kg může pracovat nejen na benzin, ale i na etanol nebo metanol.

Pohonná jednotka je uložena v nosné struktuře z hliníkových výlisků k nimž jsou přilepeny ultralehké panely z uhlíkových vláken. Infiniti prověřuje možnosti použití tohoto materiálu v  maloobjemové produkci, protože je o 20 % pevnější a umožňuje 50% snížení hmotnosti v porovnání s lisovanými kompozitními materiály používanými v konstrukci sportovních vozů. Díky tomu je hmotnost tohoto elektromobilu jen 1598 kg. Vývoj panelů z uhlíkových vláken probíhal ve Velké Británii ve spojení s výrobcem závodních vozů Lola Composites a s podporou University v Cranfieldu.

Hlavní rozměry vozu: délka 4464 mm, šířka 1954 mm, výška 1219 mm, rozvor 2624 mm.

Lotus Range Extender se už objevil u prototypu Jaguar XJ Limo Green.