name | autoweek.cz
![Horší už to být nemůže](/pic/segmenty_evropa/fi.jpg)
Horší už to být nemůže
03.05.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy
Letošní prodej osobních aut v Evropě pravděpodobně poklesne co do celkového množství, protože právě končí akce podporující prodej. V jejich rámci se ve velkém množství prodávala levnější nízkoemisní auta. Propad prodeje naopak tvrdě dopadl na prestižní značky. To by se letos mělo změnit. Pozdržená poptávka a lepšící se ekonomická situace by měla oživit prodej luxusních aut, zatímco ti, jež těžili ze šrotovacích prémií zřejmě budou čelit poklesu zájmu. Alespoň tak to tvrdí mnozí analytici. Notně jim v tom dopomohou nové modely, přicházející na trh. První tři měsíce letošního roku jim v novém dávají za pravdu. Například Audi vykazuje rekordní prodej. Nelze ale zapomínat na to, že mnohá daňová zvýhodnění aut s nízkými emisemi CO2 (resp. naopak daňové zatížení velkoobjemových modelů) i nadále přetrvává a bude trvat i nadále.
Prodej velkých prestižních SUV na evropském trhu v roce 2009 utrpěl v porovnání s rokem 2008 podle statistiky JATO Dynamics největší propad - takřka o 32 %, přičemž celkově se prodalo jen o 0,7 % osobních aut méně.
1. Premium velká SUV 179 335 ks -31,6 %
2. Nižší premium 632 269 -23,7 %
3. Medium premium 339 139 -20,1 %
4. Premium roadster 130 438 -19,5 %
5. Vyšší premium 36 563 -12,6 %
Naopak na šrotovné dopomohlo k růstu prodeje jiných kategorií, především samozřejmě malých aut, které těží z nižší spotřeby a tedy i menších emisí CO2.
1. Miniauta 1 649 074 +31.9 %
2. Minivan z dodávek 290 489 +24.1 %
3. Malé minivany 440 222 +13.6 %
4. Malá auta 3 906 979 +6.7 %
5. Kompaktní vozy 3 206 522 +0.2 %
Bylo patrné, že zákazníci, kteří potřebovali nové auto, volili takové modely, u nichž dostali za málo peněz solidní techniku. Proto vzrostl zájem o modely jako jsou už poměrně letitý Fiat Panda, jehož prodej se zvýšil o 33,7 % na 300 074 kusů, nebo nový Ford Fiesta, chlubící se dokonce růstem prodeje o 41,4 % na 482 732 kusů. Především díky těmto dvěma modelům zvýšil Fiat prodej o 6,1 % a Ford o 4,1 %.
Tento trend posílil vývoj především ve dvou zemích, řadícím se k nejvýznamnějším trhům Evropy. V Itálii se plných 64 % nově prodaných aut řadilo mezi mini nebo malé vozy a ve Francii to bylo 57 %. V celé Evropě prodej miniaut a malých vozů vzrostl o 13,1 % na 5 556 053 kusů, což představovalo 37,5 % podílu na trhu. Pro porovnání - na českém trhu to ve stejné době bylo jen 25,5 %.
Největšími vítězi v loňském roce ale byly kompaktní hatchbacky Dacia Sandero, jehož prodej vzrostl o 282 % (jenže v roce 2008 se začal prodávat až v průběhu prvního pololetí) a v České republice vyráběný Hyundai i30 s růstem prodeje o 67,5 %. Pozoruhodné ale bylo i zvýšení prodeje Nissanu Qashqai o 27,3 %, protože tento kompaktní crossover už nebyl novinkou a ani nepatří k nejúspornějším na trhu.
Naopak velký pokles zájmu se mezi velkoobjemovou produkcí projevil u velkých minivanů a zejména SUV. Velkých SUV se prodalo jen 38 497 kusů. Přitom v době vrcholu zájmu o tuto kategorii v roce 2006 to bylo 180 740 kusů. Hyundai tak prodal o 39,1 % méně donedávna velmi úspěšného modelu Santa Fé. Pouhých 12 851 prodaných kusů je dokonce o 72,6 % méně než v roce 2007. Mitsubishi prodalo o 31,2 0 méně modelu Pajero (používá se pro něj i označení Montero a Shogun). Podobně u velkých minivanů to bylo 168 297 kusů (tj. o 25,7 % méně než před rokem), přičemž vrchol představoval rok 2003 se 367 771 prodanými kusy.
Podívejme se nyní na jednotlivé kategorie podle členění JATO Dynamics podrobněji.
Velkoobjemová produkce
Miniauta
1. Fiat Panda 300 074 +33,7 %
2. Fiat 500 186 746 +4.9%
3. Renault Twingo 173 885 +34,4 %
celkem: 1 649 074 +31,9 %
Malá auta
1. Ford Fiesta 482 732 +41,4 %
2. Opel/Vauxhall Corsa 361 131 -3,4 %
3. Peugeot 207 345 880 -6,8 %
celkem: 3 906 979 +6,7 %
Kompaktní vozy
1. Volkswagen Golf 576 948 +23,2 %
2. Ford Focus 324 946 -12,5 %
3. Opel/Vauxhall Astra 280 189 -12,6 %
celkem: 3 206 522 +0,2 %
Střední třída
1. Volkswagen Passat 188 059 -23,0 %
2. Opel/Vauxhall Insignia 141 327 +2979 %
3. Ford Mondeo 117 236 -29,8 %
celkem: 849 544 -12,1 %
Velká auta
1. Škoda Superb 29 074 +44,0 %
2. Subaru Legacy 8 167 -16,8 %
3. Subaru Outback 3 992 -17,6 %
celkem: 57 709 -11,0 %
Kupé
1. Volkswagen Scirocco 44 870 +397,1 %
2. Renault Laguna 7 331 +468,7 %
3. Hyundai Coupe 2 396 -42,6 %
celkem: 57 310 +174,0 %
Roadstery
1. Peugeot 207 26 088 -36,1 %
2. Peugeot 308 15 820 +8270 %
3. Volkswagen Eos 15 707 -41,6 %
celkem: 126 833 -33,2 %
Vany z LUV
1. Citroen Berlingo 66 735 +27,2 %
2. Volkswagen Caddy 64 078 +42,3 %
3. Peugeot Partner/Ranch 42 905 +21,4 %
celkem: 290 489 +24,1 %
Malé minivany
1. Opel/Vauxhall Meriva 83 746 -18,7 %
2. Citroen C3 Picasso 75 723 +27 040 %
3. Renault Modus/Grand Modus 71 054 -7,3 %
celkem: 440 222 +13,6 %
Střední minivany
1. Renault Scénic/Grand Scénic 147 993 -12,2 %
2. Citroen C4 Picasso/Grand C4 Picasso 135 673 -26,8 %
3. Volkswagen Touran 110 378 -14,5 %
celkem: 751 533 -24,3 %
Velké minivany
1. Ford S-Max 42 991 -21,7 %
2. Ford Galaxy 26 103 -14,9 %
3. Mercedes Vito/Viano 17 541 -28,5 %
celkem: 168 293 -25,7 %
Malá SUV
1. Suzuki SX4 39 399 -21,8 %
2. Suzuki Jimny 20 557 -5,1 %
3. Fiat Sedici 19 844 -18,3 %
celkem: 114 135 -3,8 %
Střední SUV
1. Volkswagen Tiguan 107 987 +14,2 %
2. Ford Kuga 64 546 +139,3 %
3. Toyota RAV4 44 650 -30,2 %
celkem: 492 034 -12,6 %
Velká SUV
1. Hyundai Santa Fé 12 851 -39,1 %
2. Mitsubishi Pajero/Montero/Shogun 5 855 -31,2 %
3. Jeep Grand Cherokee 4 469 -49,1 %
celkem: 38 497 -33,7 %
Prestižní segmenty
Vstupní premium
1. Audi A3 175 412 -1,9 %
2. BMW řada 1 141 490 -7,2 %
3. Mini 116 895 -8,7 %
celkem: 847 216 -2,6 %
Nižší premium
1. Audi A4 191 729 -22,5 %
2. BMW řada 3 162 341 -11,3 %
3. Mercedes třída C 153 134 -24,7 %
celkem: 632 269 -23,7 %
Střední premium
1. Mercedes třída E 87 281 +11,2 %
2. BMW řada 5 77 318 -26,8 %
3. Audi A6 73 964 -28,3 %
celkem: 339 139 -20,1 %
Vyšší premium
1. BMW řada 7 12 817 +57,7 %
2. Mercedes třída S 12 296 -27,6 %
3. Audi A8 4 187 -52,5 %
celkem: 36 563 -12,6 %
Premium kupé
1. Audi A5 43 607 +6,7 %
2. BMW řada 3 24 630 -40,1 %
3. Mercedes CLC 19 482 +53,5 %
celkem: 162 268 -11,9 %
Premium roadster
1. BMW řada 1 19 527 +3,9 %
2. Mini 19 311 +20,6 %
3. BMW řada 3 16 259 -40,9 %
celkem: 130 438 -19,5 %
Premium střední SUV
1. Audi Q5 68 033 +1016 %
2. Volvo XC60 39 793 +581 %
3. BMW X3 31 305 -37,2 %
celkem: 199 686 +101,3 %
Premium velká SUV
1. BMW X5 32 609 -34,9 %
2. Mercedes třída M 23 397 -39,8 %
3. BMW X6 19 620 +44,1 %
celkem: 179 335 -31,6 %
Exotické
1. Audi R8 1 639 -44,0 %
2. Ferrari F430 1 244 -39,1 %
3. Aston Martin V8 Vantage 1 212 -34,4 %
celkem: 9 910 -30,8 %
Podklady: Automotive News Europe/JATO Dynamics
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz