name | autoweek.cz

Honda u soudu vyhrála

Honda u soudu vyhrála

10.05.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Před časem jsme informovali o rozhodnutí kalifornského soudce, který potrestal společnost American Honda, protože vůz Civic Hybrid dodaný Heather Petersové údajně měl vyšší spotřebu než bylo inzerováno. Honda nyní uspěla s odvoláním.

Heather Petersová podala na společnost American Honda žalobu, protože její vůz Civic IMA Hybrid z roku 2006 podle ní měl v průměru vyšší spotřebu, než se uvádí v propagačních materiálech firmy. Navíc uvedla, že degradace akumulátoru způsobila, že už v roce 2010 se hybridní pohon měl jen omezené použití. Soudní referent Doug Carnahan v kqalifornském Torrance jí dal za pravdu s tím, že Hondě doporučil používat jiná měření spotřeby než je všeobecně používaný federální standard Agentury na ochranu životního prostředí EPA.

Dlužno podotknout, že u tohoto přelíčení nesměl Hondu zastupovat právník, ale byl připuštěn jen technik Neil Schmidt, který vysvětloval pouze technické detaily. Honda vycházela z toho, že používá k propagaci údaje zjištěné na základě federálně uznávaného standardu EPA. Právníka nesměla mít ani Petersová, jenže ona sama má advokátní licenci a po zveřejnění žaloby se jí dostalo právních rad z celých USA. V rámci tohoto poněkud absurdního jednání byl nakonec jako jediný důkaz, svědčící ve prospěch Petersové, přijata fotografie přístrojového panelu její Hondy ukazující na palubním počítači průměrnou spotřebu vyšší než je hodnota uváděná v reklamě. Soudní referent se vůbec nezajímal o jízdní styl Petersové ani nenechal auto prověřit nezávislou organizací.

Honda měla jako náhradu škody Heather Petersové zaplatit 9867 dolarů. To sice není mnoho, ale stejných automobilů se prodalo 200 000 kusů. Jejich kupující spolu s majiteli ojetých aut by se tak mohli domáhat stejného odškodnění a výsledkem už by byla hodně velká suma. Navíc by tak vznikl precedens, který by způsobil velké problémy celému automobilovému průmyslu. Na základě původního rozsudku Hondu ze stejného důvodu zažalovalo dalších 17 majitelů vozu Civic Hybrid, nicméně Honda v 16 případech u soudu vyhrála.

U soudu první instance není v Kalifornii povoleno angažovat právní zástupce, ale u odvolacího vyšší soudu ano. American Honda proto pro odvolání angažovala právnickou firmu Brisbois, Bisgaard and Smith disponující týmem 800 advokátů. Tým právníků vedený Royem Brisboisem připravil důkazy, jejichž předkládání u vrchního soudu v Torrance trvalo tři dny. Brisbois se zaměřil i na způsob jízdy Petersové včetně toho, že před Hondou Civic IMA jezdila převážně se sportovními vozy. Předložil také doklady, že v roce 2010 bylo v servisu zaznamenáno, že pneumatiky jejího vozu mají značně ojeté vnější okraje dezénu, což svědčí o velmi agresivním stylu jízdy. Petersová u soudu tvrdila, že její Civic byl líný a že z něho měla obavy. Proti tomu Brisbois namítl, že poté, co během krátké doby vystřídala čtyři auta s Hondou Civic IMA za pět let najezdila takřka 240 000 km a až do listopadu 2011 si na svůj vůz nikdy na zákaznické lince Hondy nestěžovala.

Soudce Dudley W. Gray na základě předložených podkladů nakonec původní rozhodnutí soudu nižší instance zrušil s tím, že využitím federálního standardu měření spotřeby podle EPA v reklamě Honda neuváděla kupující v omyl.

Petersová na rozhodnutí soudu řekla: "Je to smutný den když regulátor vytvořený k ochraně spotřebitelů je použit proti jejich zájmu. Jsem si jistá, že EPA nemůže sloužit jako ochrana pro reklamní kampaň, kterou soud uznal za falešnou." Ostatně i EPA v případě hybridů uznává, že měřicí metodika navržená pro konvenční vozidla je v případě vozů s hybridním pohonem velmi citlivá na skutečný způsob jejich používání, neboť hybridy mohou jak plně těžit z hybridního pohonu, tak jej vůbec nevyužívat. Přitom hodnocení podle stávající metodiky zvýhodňuje přednosti hybridů v městském provozu. EPA proto uvažuje o změně metodiky měření spotřeby.

Soudní proces pro Hondu přinesl celosvětově negativní ohlasy. Heather Petersová se tváří, že právě to bylo jejím cílem: "Samozřejmě, že jsem zklamaná, ale alespoň jsem se postarala o to, že Honda už není vnímána jako tak skvělá značka, jak by chtěla. Domnívám se, že morální dopad toho všeho znamená, že kupující budou opatrnější - zvláště u Hondy."

Vedení společnosti American Honda si toho je dobře vědomo. Proto majitelům vozů Civic Hybrid vyrobených v letech 2003-2009 nabídla odškodnění ve výši 100 nebo 200 dolarů podle konkrétní verze a slevu 1500 dolarů při koupi nového vozu Honda.

Petersová si ze soudu s Hondou udělala živnost - na svých webových stránkách nabízí zájemcům přesné pokyny jak postupovat při žalobě na Hondu. Pokyny se dají získat na CD za 15 dolarů! Tuto nabídku využilo 1705 majitelů hybridních Civiků vyprovokovaných jejími aktivitami. V porovnání s tím, kolik těchto vozů Honda prodala, je ale patrné, že ve skutečnosti je spokojených zákazníků drtivá většina, takže ve skutečnosti toto soudní přelíčení Hondě možná uškodilo jen v očích těch, kteří vůbec nejsou jejími zákazníky, zatímco většina kupujících Hondy zůstala jednoznačně na její straně.