name | autoweek.cz

Honda na CES představila elektrické prototypy řady 0

Honda na CES představila elektrické prototypy řady 0

08.01.2025 | Vladimír Rybecký | Trendy

Také Honda Motor bude plně elektrická. Na veletrhu spotřební elektroniky CES 2025 představila radikálně vyhlížející prototypy řady 0 - sedan a SUV.

Honda si klade za cíl být do roku 2040 plně elektrická. Její exoticky vyhlížející prototypy mají ukázat skutečnost, že japonská automobilka mění způsob, jakým vyrábí auta příslibem „druhého založení společnosti“ jako výrobce automobilů s nulovými emisemi a nulovými nehodami.

 

Prvními modely v takzvané řadě elektrických vozidel řady 0 jsou sedan a SUV. Oba se budou vyrábět v Ohiu v novém flexibilním výrobním závodě EV Hub společnosti Honda. Zahájení jejich výroby pro severoamerický trh je plánováno na rok 2026 a globální trhy včetně evropského budou následovat později. To znamená, že předvedené prototypy se blíží sériové podobě.

 

Klínovitý čtyřdveřový sedan řady 0 s přídí přitisknutou k silnici a skloněným čelním sklem vypadá jako studie z konce 60. let. S nízkou zadní částí nemá sedan zadní okno, takže řidiči používají zrcátko s kamerou, aby viděli dozadu. SUV má konvenční tvar hatchbacku s hranatou zádí a oknem. Podobu těchto vozů Honda poprvé naznačila před rokem na CES 2024 v podobě konceptů 0 Series Sedan a Space-Hub. Nové prototypy řady 0 pokročily s vybavením připraveným pro sériovou výrobu s konvenčními světlomety), sedadly směřující dopředu atd.

 

Oba modely řady 0 budou vybaveny hardwarem a softwarem, aby poskytovaly schopnost autonomního řízení úrovně 3, tedy řidič se nebude muset věnovat řízení. Tím Honda předčí současné přední výrobce asistenčních služeb pro řidiče úrovně 2 - pokud získá souhlas regulačních orgánů. Honda nazývá svou funkci hands-free úrovně 3 „Eyes-Off“ a využívá víc senzorů, včetně lidaru. Honda s touto technologií experimentuje na japonských silnicích už od roku 2021.

 

Honda uvádí, že prvním krokem k nulovému počtu nehod bude použití technologie autonomního řízení na rychlostních silnicích během dopravních zácp při nízké rychlosti. Postupem času s rozšiřováním schopností prostřednictvím bezdrátových aktualizací umožní systém řidičům provádět jiné činnosti při cestách jako je sledování filmů nebo pořádání schůzek na dálku.

 

Modely řady 0 budou od základu postavené na vlastní elektrické platformě Honda a řízené vlastním operačním systémem Asimo OS s kořeny v robotu Asimo, kterého Honda ukázala na CES v roce 2007. Honda uvádí, že její nová architektura bude „tenká, lehká a moudrá“. Softwarová platforma Asimo OS bude používat integrované řízení elektronických řídicích jednotek systémů vozidla jako jsou automatizované řízení, pokročilé systémy podpory řízení a informační systém.

 

Také interiéry prototypů jsou dramatickým odklonem od stávajících modelů. Jsou zde tři digitální displeje jako u Mercedesu: přístrojový panel za volantem, centrální displej a pravý displej pro spolujezdce. Ovládání vozů je elektronické se systémy „Brake-by-wire“ a „steering-by-wire“.

 

Dosavadní pokusy Hondy o produkty s akumulátory byly neúspěšné. Její hybrid Insight z roku 1999 hrál druhé housle vedle Toyoty Prius a jeho produkce byla ukončena v roce 2022. První plně elektrický model e se prodával v Asii a Evropě (ne v USA) a skončil poměrně brzy kvůli ke špatným prodejním výsledkům v roce 2024. Honda proto resetuje svou hybridní a elektromobilní strategii. Očekává, že hybridní verze jejích modelů budou v tomto desetiletí v USA tvořit 50 % prodeje.

 

Rozlehlý EV Hub v hodnotě 5 miliard dolarů je sítí čtyř závodů na výrobu vozidel a akumulátorů. Převážná část investice směřuje do továrny na akumulátory East Jefferson poblíž Cincinnati, kde Honda uzavřela partnerství s LG Energy Solutions na výrobu článků pro řadu 0.

 

Foto: Honda