name | autoweek.cz

Honda a Nissan se rozcházejí

Honda a Nissan se rozcházejí

18.02.2025 | Aktuality

Nick Carey, evropský automobilový korespondent agentury Reuters, posílá z Londýna aktuality z automobilového průmyslu. Tentokrát mj. o rozchodu Hondy a Nissanu, odmítavé reakci ze strany zákazníků na slevy BYD a jak VinFast bojuje mimo Vietnam.

Za nové Trumpovy administrativy se celní hrozby jen množí. Jen za posledních pět dní americký prezident Donald Trump pohrozil, že v dubnu přijdou cla na automobily a nařídil svému ekonomickému týmu, aby naplánoval reciproční cla pro každou zemi, která zdaňuje dovoz z USA, tedy krok, který by ovlivnil evropský vývoz automobilů do Spojených států. To vše následuje po teoretickém datu zahájení 12. března pro 25% cla na veškerý dovoz oceli a hliníku do USA.

 

Šéfka EU pro hospodářskou soutěž Teresa Ribera Rodríguezová řekla agentuře Reuters, že Trump přerušil „důvěryhodný vztah mezi Spojenými státy a Evropou“. Ale na širší úrovni se nyní automobilky potýkají s matoucí směsicí tarifních hrozeb, které pravděpodobně zmrazí investice ve velké části tohoto sektoru. Automobilky mají rády jistotu pro zásadní investiční rozhodnutí. Bohužel v tuto chvíli je jedinou jistotou chaos.

 

Honda a Nissan nedokáží uzavřít dohodu

Honda a Nissan se dostaly do hlavních titulků v prosinci, když oznámily jednání o fúzi, která by mohla vést k vytvoření čtvrtého největšího výrobce automobilů na světě. Rozhovory o vytvoření automobilové společnosti v hodnotě 60 miliard dolarů se však minulý týden zhroutily, což přineslo ještě větší nejistotu zejména pro Nissan.

 

Reportéři agentury Reuters hlásí, že pýcha Nissanu a nedostatečná obava ohledně jeho nesnází, stejně jako náhlé rozhodnutí Hondy navrhnout Nissanu, aby se stal dceřinou společností, způsobily, že rozhovory o fúzi byly ukončeny. Honda však může být ochotna znovu zahájit jednání, pokud generální ředitel Nissanu Makoto Uchida odstoupí.

 

Nissan je v mnoha ohledech nejslabší mezi hlavními tradičními výrobci automobilů. Roky trpí krizí a turbulencemi ve vedení, které v roce 2018 vyvolalo zatčení a sesazení bývalého předsedy představenstva Carlose Ghosna.

 

Foxconn, který byl považován za potenciálního zájemce o Nissan, říká, že by s automobilkou raději spolupracoval než by ji koupil.

 

Hlavním problémem Nissanu je nyní to, že není mnoho kupujících, kteří chtějí koupit automobilku, která má potíže. Nebo, jak to řekl jeden analytik agentuře Reuters: „Právě teď nemají tanečního partnera.“

 

Chytrý tah BYD se vrací

BYD se minulý týden dostal do titulků tím, že náhle nabídl pokročilou funkci autonomního řízení „Boží oko“ u většiny modelů, včetně těch s cenou 9555 USD (230 000 Kč), což mu dává zjevnou výhodu ve vyčerpávající čínské cenové válce mezi elektromobily.

 

Jenže majitelé vozů BYD, kteří si koupili svá auta před tímto oznámením, zaplavili prominentní čínskou platformu s automobily, aby si stěžovali, že to znamená, že svá auta přeplatili. Na platformě pro stížnosti spotřebitelů automobilů třetích stran 12365auto.com bylo mezi 11. a 17. únorem podáno přes 4700 stížností na BYD ve srovnání se 150 před týdnem a 500 v lednu.

 

Jeden zákazník si stěžoval, že se před koupí svého vozu opakovaně ptal prodejce, zda bude letos uveden na trh novější model, aby o několik týdnů později zjistil, že BYD vydal několik vylepšení vozidla za stejnou cenu.

 

Jak Tesla před dvěma lety zjistila, když její snížení cen viděly stovky majitelů, kteří se shromažďovali v čínských showroomech a distribučních centrech společnosti aby hledali slevy a úvěry, zvyšování náskoku v cenové válce není u každého oblíbené.

 

Problém se zahraničními zákazníky VinFastu

Vietnamský výrobce elektromobilů VinFast prodal v loňském roce téměř třikrát tolik aut než v roce 2023, ale problémem automobilky, zaměřené na agresivní zahraniční expanzi, je, že téměř veškerý tento prodej byl na jejím domácím trhu.

 

Startup prosazuje agresivní, ale nákladnou strategii expanze ve Vietnamu, kde prodej podpořil i mnohem levnější, menší model VF3. Společnost uvedla, že letos plánuje alespoň zdvojnásobit celosvětový prodej. VinFast chce expandovat do zahraničí, ale zatím má potíže přilákat zahraniční zákazníky.

 

Problém je v tom, že výrobce elektromobilů ztratil v prvních třech čtvrtletích loňského roku téměř 2 miliardy dolarů poté, co v roce 2023 vykázal ztráty ve výši 2,4 miliardy dolarů. To již vyvíjí tlak na mateřskou společnost, vietnamský konglomerát Vingroup, takže VinFast potřebuje rychle zvýšit tržby, aby získal peníze.

 

GM zavře svůj čínský závod

Bolestivá restrukturalizace General Motors v Číně pokračuje. Americká automobilka tento měsíc uzavře závod v severovýchodním čínském městě Šen-jang (Shenyang). Sdělil to zdroj ze společnosti agentuře Reuters. Závod vyrábí minivany Buick GL8 a SUV Chevrolet Tracker pro čínský trh.

 

GM byl nucen restrukturalizovat své podnikání v Číně, kde trh převzali domácí výrobci. Ve čtvrtém čtvrtletí automobilka v Detroitu vykázala náklady na restrukturalizaci v Číně ve výši 4 miliardy dolarů, které zahrnovaly i uzavření závodů.

 

Rychlá kola

Tesla se snaží najmout vedoucí zaměstnance v Indii, což signalizuje pokrok v jejích plánech vstoupit na třetí největší automobilový trh na světě necelý týden poté, co se generální ředitel Elon Musk ve Washingtonu setkal s indickým premiérem Narendrou Modim.

 

Renault a čínská Geely dosáhly dohodu o výrobě a prodeji vozidel s nulovými a nízkými emisemi v Brazílii.

 

Stellantis bude vyrábět dvouspojkové převodovky pro hybridní vozidla ve svém závodě Termoli v jižní Itálii, který její společný podnik ACC vyčlenil pro vytvoření centra výroby akumulátorů pro elektromobily.

 

Volkswagen vydal interní cíl zvyšující ziskovou marži z prodeje svých vozů na 6,5 ​​%, což je nárůst z dříve vyhlášených 2 %.

 

Američtí republikáni v Senátu podali dva návrhy zákonů, které by zrušily daňovou úlevu pro elektrická vozidla ve výši 7500 USD a uvalily by novou daň ve výši 1000 USD na elektromobily, aby se zaplatily opravy silnic.

 

Federální soudce odmítl výzvu skupiny zastupující automobilky proti opatření schválenému voliči ve státě Massachusetts, které rozšířilo přístup k údajům o vozidlech a umožnilo nezávislým servisům opravovat stále sofistikovanější automobilovou technologii.

 

Foto: Nissan, BYD a VinFast