name | autoweek.cz

Honda a Nissan budou spolupracovat na elektromobilech

Honda a Nissan budou spolupracovat na elektromobilech

15.03.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Cílem dvou japonských automobilek je snížit náklady a dohnat konkurenty, jako jsou Tesla a nově příchozí výrobci z Číny v globálním závodě k elektromobilitě.

Nissan a Honda chtějí spolupracovat v oblasti elektrických vozidel a zkoumat společnou výrobu komponent a společné zadávání zakázek, protože se snaží snížit náklady a stát se průkopníky v globálním závodě v elektromobilizaci proti konkurentům, jako jsou Tesla a nově příchozí producenti z Číny. Japonské společnosti oznámily memorandum o porozumění o této spolupráci na tiskové konferenci, které se zúčastnili generální ředitel Nissanu Makoto Uchida a generální ředitel Hondy Toshihiro Mibe.

 

Nissan, japonský výrobce automobilů č. 3, a Honda, jako číslo 2, zváží společné sdílení a společné pořizování náprav s elektromotory a dalších klíčových komponent pro elektromobily. Společnosti se také zaměří na sdílení technologií akumulátorů a softwarových platforem. Spolupráce mezi výrobci je považována za klíčovou strategii pro dosažení rozsahu a sdílení investic. V současné době obě společnosti neplánují sdílet produkty. Kapitálové výměny jsou také zatím mimo diskusi, i když oba představitelé připustili, že nebudou zavírat dveře před takovými myšlenkami.

 

Oblasti spolupráce se neomezují pouze na Japonsko. Mohou také expandovat do Severní Ameriky, kde Nissan i Honda mají velké výrobní kapacity, ale i do Evropy, kde bude potřeba s elektrickými vozidly splnit předpisy a obě společnosti zde jsou hráči s malým objemem prodeje. Nissan očekává prodej 3,55 milionu vozů v aktuálním fiskálním roce končícím 31. března, Honda předpokládá 4,1 milionu aut. Ani jejich celkový objem produkce 7,65 milionu vozů ovšem zdaleka nedosahuje výrobu Toyoty ve výši 9,45 milionu pro aktuální fiskální rok. A objem produkce skupiny Toyota se rozšíří o několik dalších milionů, když se k němu připočtou i její japonští partneři Subaru, Mazda a Suzuki.

 

Nissan byl kdysi průkopníkem v oblasti elektromobility, když v roce 2010 uvedl na trh Leaf. Ale nyní má v sestavě pouze tři elektricky poháněné modely - Leaf, Ariya a Sakura. Jediný pokus Hondy s malým elektromobilem e skončil fiaskem. Honda je jedinou japonskou automobilkou, která se zavázala k úplnému vyřazení spalovacích motorů. Do roku 2030 chce celosvětově představit 30 elektromobilů a do roku 2040 prodávat jen čistě elektricky poháněná vozidla nebo vozidla s palivovými články. V lednu oznámila novou řadu globálních elektromobilů s názvem 0 Series, která začne v roce 2026 sedanem v USA.

 

Obě společnosti mají velmi rozdílnou firemní kulturu zejména pokud jde o vztahy s dodavateli. Honda s nimi víc spolupracuje, zatímco Nissan je považován za víc konfrontační. Nissan je díky dlouhodobé alianci s Renaultem víc zvyklý pracovat v těsném partnerství a společný nákup s Renaultem byl po mnoho let silným bodem jejich partnerství. Naopak Honda si vždy chránila svou autonomii. Uchida a Mibe uznali kulturní rozdíly, ale tvrdí, že je lze zvládnout.

 

Nissan dlouhodobě spolupracuje s Renaultem a má kontrolní podíl v Mitsubishi Motors. Honda se pro vývoj elektromobilů a vozidel s palivovými články spojila s General Motors a má společný podnik s japonským elektronickým gigantem Sony. Automobilky Nissan a Renault však v loňském roce přehodnotily své partnerství, což otevřelo dveře Renaultu i Nissanu k prozkoumání dalších partnerství. Honda a General Motors zase koncem loňského roku uvedly, že upouštějí od plánů na společný vývoj elektromobilů základní úrovně, protože nedokázaly najít efektivní strukturu nákladů.

 

Nyní Honda a Nissan hledají na svých vlastních dvorcích japonské partnery. Už po zatčení a sesazení bývalého předsedy představenstva společnosti Nissan Carlose Ghosna v roce 2018 se diskutovalo o myšlence kapitálového propojení mezi Nissanem a Hondou, ale sešlo z toho.

 

Japonský dodavatel Hitachi Astemo by mohl fungovat jako důležitý most mezi nimi. Výrobce dílů vznikl v roce 2021 spojením Hitachi Automotive a skupiny dodavatelů Honda. Dnes v něm má Honda 40% podíl a mateřská společnost Hitachi, působící v oblasti elektroniky, také 40% podíl. Hitachi Automotive má dlouhou historii dodávek Nissanu a nástupnická společnost Hitachi Astemo dodává elektrické nápravy a elektrifikované komponenty pro Hondu i Nissan.