name | autoweek.cz

Hlasování v EU a ztráta německého kouzla

Hlasování v EU a ztráta německého kouzla

08.10.2024 | | Aktuality

Týdenní zpravodaji Reuters o autech od evropského korespondenta Nicka Careyho.

Opět se ocitáme na neprobádaném území. Po mnoha měsících tam a zpět Evropská unie konečně odhlasovala cla na elektrická vozidla vyrobená v Číně. Kritici varovali, že pokud EU uvalí cla, riskuje obchodní válku. Nyní mají pocit, že měli pravdu, protože Čína zareagovala zvýšením cel na dovoz brandy z EU.

 

Tato rodící se obchodní válka bude pravděpodobně eskalovat. Čínská vláda při oznamování cel na brandy skutečně poukázala na to, že probíhá její antidumpingové a antisubvenční šetření týkající se vepřových výrobků z EU.

 

Evropa jde do útoku i bez Berlína

Po pátečním hlasováním EU jsou na velké části západní polokoule zavedeny obchodní bariéry proti čínským elektromobilům. Velká Británie, která je dnes často zvláštní, je osamělou odlehlou oblastí sevřenou mezi tarify v EU a mnohem vyššími tarify ve Spojených státech a Kanadě.

 

Je nepravděpodobné, že by hlasování ve prospěch cel ve výši až 45 % zastavilo Číňany v prodeji elektromobilů v Evropě a některé čínské automobilky již naznačily, že v důsledku toho své ceny v Evropě nezvýší. Ale také zdůraznilo rozdělení EU ohledně cel a slábnoucího vlivu Německa v rámci bloku – alespoň prozatím.

 

Francie, Řecko, Itálie a Polsko daly už před hlasováním jasně najevo, že budou hlasovat pro cla, což zaručilo dostatečnou podporu pro opatření. Zvláště když Španělsko požadovalo kompromis, ale nakonec se zdrželo hlasování. Bojující německá vláda, která hlasovala proti, nedokázala své obavy ze škod, které by obchodní válka mohla způsobit jejímu automobilovému průmyslu, přenést na ostatní členské státy.

 

Tavares: jak velké problémy má v USA?

Generální ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares ve svých prvních komentářích po výrazném snížení výhledu zisku kvůli velkému převisu zásob na americkém trhu ohodnotil problémy jako pouhou „malou provozní chybu“.

 

Zajímavá volba slov vzhledem k tomu, že investoři zřejmě nesouhlasí. Akcie Stellantisu klesly téměř o 43 %, což je ohromující obrat v příběhu automobilky, díky kterému se postavení Tavarese rychle změnilo z nedotknutelného průmyslového poloboha ve smrtelníka, jehož smlouva vyprší na začátku roku 2026.

 

Tavares nejen bagatelizoval rozsah americké krize Stellantisu, ale také ponechal otevřené dveře možnému snížení dividend a zpětného odkupu akcií v příštím roce, což poslalo akcie automobilky na nejnižší úroveň od července 2022. Tavares také odmítl přetrvávající zvěsti o fúzi mezi Stellantisem a Renaultem jako „čistou spekulaci“.

 

Mezitím Stellantis nyní vede stále tvrdší boj s americkou odborovou organizací United Auto Workers. Automobilka minulý týden podala žalobu na UAW, ve které tvrdí, že unie porušila svou smlouvu tím, že pohrozila stávkou kvůli zpoždění Stellantis v plánovaných investicích. Nyní Stellantis podal dalších osm dalších žalob proti United Auto Workers a 23 místním jednotkám.

 

To by mohlo být ještě zajímavé.

 

Investoři doufají ve specifika robotaxi Tesla

Elonu Muskovi nejsou cizí smělé sliby o samořídící schopnosti elektromobilů Tesla, které jeho společnost vyrábí. V roce 2019 Musk řekl, že je „velmi přesvědčen“, že společnost bude mít operační robotické řízení do příštího roku. Což po pěti letech stále neplatí.

 

Ale poté, co začátkem letošního roku upustil od plánů na cenově dostupný elektromobil, Musk slíbil velké odhalení produktu robotaxi Tesla, které se uskuteční ve čtvrtek. Očekávání odhalení robotaxi posílilo akcie Tesly tváří v tvář klesající poptávce po elektromobilech.

 

Po minulých slibech a předpovědích týkajících se robotaxi, se přirozeně objevují otázky ohledně toho, co Musk předvede, zda je to skutečná věc a jak dlouho to bude trvat, než to skutečně dokáže generovat příjmy pro výrobce elektromobilů.

 

Vydělávání peněz je prioritou v mysli investorů, kteří se o takové věci starají. To platí zejména poté, co Tesla minulý týden oznámila menší než očekávaný nárůst dodávek za třetí čtvrtletí, protože finanční pobídky, které nabídla zákazníkům, nedokázaly nalákat dostatek z nich, aby si koupili její stárnoucí elektrické modely.

 

Trump by zdvojnásobil mexická cla

Poté, co už dřív vznesl myšlenku na 100% cla na auta dovážená do Spojených států z Mexika, republikánský kandidát na amerického prezidenta Donald Trump tuto hrozbu o víkendu zdvojnásobil a místo toho pohrozil cly až 200 %.

 

Stalo se tak jen pár dní poté, co Trump prohlásil, že pokud vyhraje příští měsíc volby, žádný stát USA nebude moci zakázat osobní nebo užitková auta na benzin. Ale jak jsme zjistili po Trumpově zvolení v roce 2016, uzákonit změnu, pokud jde o obchodní pravidla mezi americkou vládou a Mexikem, nebo překonat například kalifornská pravidla pro auta na vlastních silnicích, se mnohem snadněji řekne, než udělá.

 

To, co bylo NAFTA, bylo znovu projednáno, aby se stalo dohodou mezi Spojenými státy, Mexikem a Kanadou neboli USMCA (což není, opakuji ne, písnička od Village People), ale daleko zaostávalo za masivní přestavbou, kterou Trump sliboval. Obrovská cla, která v podstatě převažují nad touto obchodní dohodou, by mohla být náročným úkolem.

 

A v roce 2019 snahy Trumpovy administrativy zakázat Kalifornii, aby si stanovila vlastní předpisy pro emise vozidel, vyústily v soudní spory a byly nakonec opuštěny poté, co v roce 2021 nastoupil do úřadu Joe Biden.

 

Nic není nemožné, ale vypadá to jako hodně strmé kopce, na které by se mohla vyšplhat možná druhá Trumpova administrativa.

 

Rychlá kola

Čína požádala Světovou obchodní organizaci WTO, aby rozhodla o přísných kanadských clech na elektrická vozidla vyrobená v Číně a také na výrobky z oceli a hliníku.

 

General Motors dočasně zastavilo výrobu pick-upů a SUV ve dvou montážních závodech v Texasu a Michiganu kvůli výpadkům dodavatelům, které zasáhl hurikán Helene.

 

Stellantis říká, že novou verzi svého nejprodávanějšího středně velkého SUV Jeep Compass začne vyrábět v roce 2025 ve svém závodě Melfi v jižní Itálii.

 

Rivian snížil svou celoroční prognózu výroby a nedodržel očekávání dodávek ve třetím čtvrtletí kvůli nedostatku dílů a zpomalujícímu růstu poptávky po elektrických vozidlech.

 

Ilustrační foto: Messe Frankfurt Exhibition GmbH / Jochen Günther