name | autoweek.cz
Historická vozidla se syntetickými palivy v nádrži
03.09.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy
Po zákazu spalovacích motorů mohou být od roku 2035 v EU nově registrovány pouze vozy se spalovacími motory používající výhradně syntetická, uhlíkově neutrální paliva. Dají se ale s těmito moderními syntetickými palivy provozovat historická vozidla?
Cesta veteránů, pořádaná autoklubem ACV Automobil-Club Verkehr a muzeem automobilů PS.Speicher byla věnována otázce, zda lze veterány provozovat i na moderní syntetická paliva, často jen jako e-paliva. Během dvou dnů ujela vzdálenost 400 km od PS.Speicher v Einbecku přes Výmar do Muzea Augusta Horcha ve Cvikově.
Jízdy se zúčastnila tři vozidla z inventáře PS.RAM: Delahaye Type 1 z roku 1899, Bentley 4,5 Litre z roku 1931 a BMW M 635 CSi z roku 1984. Doprovod ACV zajistila Westfalia na podvozku VW T2 z roku 1977. Delahaye hrál v této skupině pozoruhodnou roli. Vůz, vyrobený ve Francii v roce 1899, byl uskladněn v roce 1912 a až po původní čalounění je stále v původním stavu. Jde tedy pravděpodobně o nejstarší vozidlo, které kdy bylo provozováno s klimaticky neutrálním palivem na veřejných komunikacích.
Výrobce paliva P1 Fuels přispěl na cestu 300 litry syntetického paliva. Berlínská společnost vyrábí své klimaticky neutrální palivo v laboratoři. Při výrobě je kladen důraz na využití CO2, který vzniká při průmyslové výrobě a je vázán na kapalná paliva. Menší podíl pochází z etanolu na bázi biologického odpadu, jako je listí. Podle výrobce může použití moderního paliva ušetřit kolem 70 % skleníkových plynů ve srovnání s palivem vyrobeným z fosilních surovin.
Koncern VW dodal dalších 200 litrů klimaticky neutrálního paliva. Toto syntetické palivo pochází z projektu C3-Mobility a bylo vyrobeno ve výzkumném zařízení TU Bergakademie ve Freibergu. Vyrábí se na bázi regenerativně získaného metanolu.
Výkonný ředitel ACV Holger Küster shrnuje: „Náš výlet s veterány ukázal, že i vozidla starší 100 let mohou být provozována na syntetická paliva. Z pohledu ACV je to důležitý signál, protože ukazuje, že by bylo špatné použití syntetických paliv kategoricky vyloučit. Pro dosažení dekarbonizace automobilové dopravy potřebujeme všechny dostupné technologie. Jen v Německu je v současné době registrováno 45 milionů vozidel se spalovacími motory. Syntetická paliva otevírají příležitost ke snížení emisí CO2 těchto vozidel.“
„Během naší cesty jsme viděli, že lidé jsou stále velmi nadšeni historickými vozidly. Toto nadšení, vášeň a radost z historické mobility musí být zachovány. To by však fungovalo pouze tehdy, pokud se najdou postupy, jak provozovat veterány způsobem, který je bez emisí CO2 a šetrný k životnímu prostředí,“ připomenul výkonný ředitel PS.speicher Lothar Meyer-Mertel.
Benjamin Cuyt z P1 Fuels, Sales and Partnerships dodal: „Využíváme minulost k jízdě do budoucnosti! Toto poselství se velmi dobře hodí k této speciální cestě, protože tato vozidla jsou působivými příklady toho, jakou mohou mít syntetická paliva budoucnost v automobilovém průmyslu, aby dále zvýšila sociální akceptaci klimatických paliv.“
V předvečer rallye veteránů Sachsen Classic pozvaly ACV a PS.Speicher odborníky, zástupce tisku a účastníky rallye, aby diskutovali o možnostech a limitech používání syntetických paliv v automobilech a veteránech. Ukázalo se, že význam tohoto tématu nabývá na aktuálnosti i v okruhu majitelů klasických automobilů a že se více diskutuje o možnostech provozu historických vozidel šetrném ke klimatu.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz