name | autoweek.cz

Heuliez bojuje o život

Heuliez bojuje o život

07.07.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Francouzská rodinná karosárna Heuliez, založená v roce 1920, od loňského roku čelí nebezpečí likvidace. Naději na přežití ji nyní dodává německé konsorcium ConEnergy a Kohl-Gruppe.

Karosárna z města Niort je už od roku 2007 v konkurzu a hledá investory, kteří by byli ochotni ji převzít a vyrovnat se s věřiteli. Původně se zdálo, že Heuliez zachrání indická společnost Argentum Motors. Ta se konkurznímu soudci zavázala, že do firmy investuje nejméně 20 milionů euro. Jenže se tak nestalo. Heuliez dlouho přežíval bankrot díky podpoře francouzský politiků v čele s prezidentskou kandidátkou Segolene Royalovou. Ta stojí ve vedení departementu Poitou-Charentes, v němž je Heuliez jedním z největších zaměstnavatelů. Státní pomoc Heuliezu by mohla přijít prostřednictvím investičního fondu FSI, jenže ten je schopen investovat nejvýš 10 milionů eur. Přitom Heuliez nyní k přežití údajně potřebuje nejméně 45 milionů eur.

Heuliez ještě nedávno těžil z výroby vozů s karoserií Coupé-Cabrio pro Peugeot a Opel v továrně v Cerizay. Heuliez byl průkopníkem systémů sklopné pevné střechy. Od roku 2000 vyrobil 360 000 vozů Peugeot 206 CC. Jenže po roce 2006 přišel pokles zájmu o tento typ vozů. Navíc Peugeot se snaží v období krize přesouvat výrobu do vlastních továren a Opel se vzhledem k finančním problémům rozhodl zastavit výrobu modelu Tigra TwinTop.

Situace se pro francouzskou karosárnu už zdála být beznadějná, když se nyní objevil nový investor z Německa. Společnost ConEnergy z Essenu ve spojení s Kohl-Gruppe ze sárského Merzigu projevil zájem převzít karosárnu od francouzské skupiny BGI, jež je jejím konkurzním správcem. Němci totiž vidí perspektivu v konceptech s elektrickým pohonem, jimiž se Heuliez prezentoval v posledních dvou letech. Heuliez ve spolupráci s Michelinem vyvinul systém pohonu s elektromotory umístěnými přímo v nábojích kol. Tento systém byl poprvé předveden na jaře 2009 v Ženevě u konceptu Will. Letos v Ženevě se představil realitě bližší vůz Mia, využívající stejný systém pohonu. Vozidlo na bázi Opelu Agila navrhl bývalý šéfdesignér Volkswagenu Murat Günak. Třímístné vozítko je dlouhé 2860 mm, má hmotnost 550 kg a je schopné dosáhnout rychlosti až 110 km/h. Může být osazeno lithio-fosfátovými akumulátory s kapacitou 6, 12 nebo 18 kWh, přičemž s těmi nejmenšími má dojet podle režimu jízdy 80 až 100 km. Jejich úplné dobití přitom trvá jen dvě hodiny.

Heuliez s novými německými investory by měl toto vozítko ve Francii prodávat za cenu 14 990 eur vč. DPH.