name | autoweek.cz

GM v USA nabízí šedesátidenní záruku vrácení peněz

GM v USA nabízí šedesátidenní záruku vrácení peněz

19.09.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

General Motors Co. ve snaze oslovit větší množství amerických zákazníků a zajistit prodej většího množství automobilů zavádí v prodeji automobilů dosud nevídanou šedesátidenní záruku vrácení peněz.

Nová iniciativa na podporu prodeje se týká automobilů z modelových let 2009 a 2010 od těch značek GM, které přežily, tedy Chevroletu, Cadillaku, Buicku a GMC. Program poběží do 30 listopadu jako součást kampaně \"Ať zvítězí nejlepší automobil\", která je zaměřena na přesvědčení zákazníků k návratu k GM.
Zákazníci mohou automobily vracet mezi 31. až 60. dnem po zakoupení a vracená vozidla smějí mít najeto nejvýš 6400 km. Nabídka se netýká vozů prodaných na leasing a velkých pick-upů a samozřejmě vůz nesmí být poškozen a být účasten v dopravní nehodě.
Vicepředseda pro marketing a komunikaci GM Bob Lutz uvedl, že tyto kroky prokazují nově získanou jistotu společnosti: \"Myslíme si, že pokud nám zákazníci poskytnou poctivou šanci a budou sledovat věci, které jsou pro většinu důležité, jako je design, hospodárnost, záruka a bezpečnost, jsou naše vozidla tou nejlepší volbou.\" Je to tak trochu připomínka hesla Leeho Iacoccy z dob, kdy počátkem 80. let vedl Chrysler k vzestupu: \"Pokud najdete lepší auto, než je to naše, tak si jej kupte.\" Lutz byl za Iacoccy šéfem techniků Chrysleru.
GM současně s tím chce po svých prodejcích, aby přestali dávat na nové vozy slevy. Politika velkých slev je trnem v oku především Fordu, kterému vadí, že GM se podbízí nízkými cenami, protože jeho hospodaření je dotováno státem. Ford vyzývá americkou vládu, aby udržela stejné podmínky konkurenčního boje pro všechny americké automobilky, ale možná, že na to je již pozdě. Mluvčí Fordu Mark Truby nedávno prohlásil: „Jestliže soutěžíte se společností, jejíž většinu vlastní americká vláda, začnete mít obavy o dynamiku konkurenčního prostředí pro toto odvětví. Doufáme, že se s vládou v této oblasti domluvíme. Jednou ze základních úvah je ujištění, že vlastnictví GM ze strany vlády je pouze krátkodobým opatřením.\" Ford neobdržel pomoc z federálních fondů, které nyní posilují schopnost GM a Chrysleru posílat peníze daňových poplatníků do větších pobídek.
Problémem GM je to, že kromě značek Hummer, Saturn a Pontiac v USA přišlo i o značnou část svých prodejců. A ti zbývající se na nové aktivity vedení koncernu dívají skepticky. Podle prodejců zákazníky nabídka vrácení vozu nezajímá, protože by raději dali přednost slevě ve výši kolem 500 dolarů. \"Když ž si někdo vybere auto a vyzkouší si ho, tak ho nechce vracet, ale zajímá jej jen cena,\" tvrdí majitel šesti prodejen vozů GM na Floridě a v Texasu Tom Durant. Prodejce z Ohia Chris Haydocy říká, že zákazníci nechtějí pochybnosti, ale to nejlepší zboží na světě.
Když bylo GM na vrcholu, činil jeho podíl na americkém trhu v roce 1962 50,1 %. V současné době to je už jen 19,5 % poté, co během srpna prodej GM poklesl o 35 %. Přitom GM dnes existuje jen půjčce od státu ve výši 50 miliard dolarů.
Během srpna prodej nových aut dosáhl rekordní výše za poslední dva roky díky odměně ve výši 3500 až 4500 dolarů za náhradu starých nehospodárných aut novými. Toto americké šrotovné skončilo 24. srpna. Podle amerických průzkumů minimálně třetina z těch, kteří si v rámci této akce pořídili nové auto, by jinak o koupi nového vozu vůbec neuvažovala. Skutečnost, že na tomto opatření nejvíce profitovaly asijské značky, je jen dalším dokladem toho, že už i pro americké zákazníky jsou v porovnání s konkurencí americká auta technicky zaostalá a přes všechna zlepšení nekvalitně vyrobená. A na tom nic nezmění žádná státní podpora, když tzv. \"nové\" GM vedou s výjimkou vyhozeného Ricka Wagonera titíž lidé, kteří to staré dovedli k bankrotu a jejichž činnost měla za důsledek zmiňovanou technickou zaostalost produkce.