name | autoweek.cz

GM opět dohání Toyotu

GM opět dohání Toyotu

10.08.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ač se to může zdát zvláštní, tak společnost General Motors navzdory všem problémům opět dotahuje Toyotu Motor v pozici největšího výrobce automobilů na světě. Toyota totiž vykázala ještě větší ztráty. Oba rivaly ale pozvolna dotahuje Volkswagen.

Zatímco vloni na konci prvního pololetí General Motors poprvé po 80 letech ztratilo postavení největšího automobilového producenta světa, když zaostalo za Toyotou o 274 000 prodaných vozidel, letos je po šesti měsících dělí pouhých 11 000 vozidel. General Motors sice ztratilo 21,8 %, nicméně Toyota Motor jej i v tomto ohledu trumfla ztrátou 26 %.
Volkswagenu se podařilo minimalizovat prodejní ztráty na pouhých 5,1 %, takže se jeho loňský odstup o více než 1,5 milionu prodaných vozů snížil na méně než půl milionu.
Největší ztrátu z první desítky světových automobilek vykázal Ford, který se jako jediný z amerických výrobců dokázal vyhnout bankrotu. Jeho pokles znamenal zásadní posun v pořadí, když se před Ford na čtvrtou pozici poprvé v historii dostal korejský koncern Hyundai-Kia Motor. Zatímco vloni Ford za první pololetí prodal o asi milion aut víc (přesné údaje o HKMC za loňský rok nejsou k dispozici), letos korejský koncern vykázal prodej o 8000 kusů větší.
Je třeba připomenout, že do prodejní bilance se započítávají ještě i značky Saturn, Saab, Hummer a Pontiac, které už byly prodány nebo byla zastavena jejich produkce a také Opel/Vauxhall, o jejichž prodeji se jedná.
Ztráty automobilek na trzích EU jsou většinou mnohem menší a týkají se především exkluzivních značek, což do značné míry odráží úspěch nejrůznějších tzv. šrotovacích prémií. Korejská HKMC dokonce vykázala růst prodeje. Z jednotlivých značek kromě Hyundaie (+15,7 %) a Dacie (o 28,6 %) vykázal mírný růst prodeje i Volkswagen o 0,2 % a trochu překvapivě i Alfa Romeo, a to o 10,4 %.

 

Prodej motorových vozidel ve světě v prvním pololetí
poř. společnost                I-VI/2009      I-VI/2008   rozdíl %
1. Toyota Motor              3 564 105     4 815 442   -26,0 %
2. General Motors           3 552 722     4 541 125   -21,8 %
3. Volkswagen AG           3 100 300     3 265 200   -  5,1 %
4. Hyundai-Kia Motor       2 153 000        neuv.
5. Ford Motor                  2 145 000     3 093 000   -30,6 %
6. PSA Peugeot Citroen   1 586 900     1 844 700   -14,0 %
7. Honda Motor               1 586 000     2 022 000   -21,6 %
8. Nissan Motor               1 545 976     2 013 611   -23,2 %
9. Suzuki Motor               1 152 000     1 283 000   -10,2 %
10. Renault SA                1 106 989     1 326 164   -16,5 %


Prodej osobních aut v Evropě v prvním pololetí
poř. společnost                 I-VI/2009     I-VI/2008    rozdíl %
1. Volkswagen                1 591 138     1 641 545     -3,1 %
2. PSA Peugeot-Citroen     947 893     1 079 177   -12,2 %
3. Ford Motor                     764 092        830 433     -8,0 %
4. General Motors              676 949        825 678   -18,0 %
5. Fiat Group                      672 312       680 069     -1,1 %
6. Renault                          644 171        740 147    -13,0 %
7. Toyota Motor                 372 920         440 055   -15,3 %
8. BMW Group                   355 758         458 083    -22,3 %
9. Daimler                          354 689         435 903    -18,6 %
10. Hyundai-Kia Motor       294 474         281 204     +4,6 %

Data jsou podle Automotive News a ACEA