name | autoweek.cz

Geely představuje novou hybridní technologii

Geely představuje novou hybridní technologii

29.12.2024 | Vladimír Rybecký | Trendy

Společnost Geely Automobile Holdings představila svou nejnovější hybridní technologii, která se může pochlubit lepšími údaji o spotřebě paliva a dojezdu než konkurenční systém od čínského šampiona plug-in hybridů BYD.

Geely s odkazem na výsledky testů médií uvádí, že technologie Leishen EM-i může mít spotřebu jen 2,67 l/100 km a nabízí kombinovaný dojezd s využitím benzinu i akumulátoru 2390,5 km. Plug-in hybridní systém nejnovější generace BYD DM-i, uvedený na trh v květnu, nabízí spotřebu paliva 2,9 l/100 km při vybitém akumulátoru a dojezd 2100 km s plně nabitým akumulátorem a plnou nádrží.

 

První vůz vybavený novým hybridním systémem Leishen EM-i je crossover Galaxy Starship 7 a podle Geely může při testech ve skutečných provozních podmínkách dosáhnout spotřebu kolem 3,0 l/100 km. Hybridní technologie Geely Leishen EM-i bude také použita také ve vozech značek Renault (v rámci partnerství ve skupině HORSE), Volvo a Lotus.

 

Pohonná jednotka Geely Leishen (také se označuje NordThor) má dvě různé modifikace. První z nich je systém EM-P zaměřený na výkon. V současné době jej používají vozy značky Lynk & Co. Další variantou je EM-i (NordThor 2.0) používající nepřeplňovaný zážehový motor 1,5 l s nejvyšší tepelnou účinností na světě 46,5 %. Tím překonává i motor BYD 1,5 l v systému DM-i, u něhož se uvádí hodnota 46,06 %. Motor Geely může spalovat i metanol a pracovat při -35 °C. Systém EM-i má systém tepelného managementu se spotřebou energie sníženou o 30 %.

 

PHEV posilují postavení na čínském trhu

Závod o vylepšení technologie plug-in hybridního pohonu přichází v době, kdy se Geely snaží dohnat ztrátu na BYD na největším světovém automobilovém trhu, kde v rámci rostoucího prodeje vozidel NEV*) roste podíl plug-in hybridního pohonu a systémů s prodlužovači dojezdu, zatímco prodej elektromobilů stagnuje resp. mírně klesá. BYD byl po třech čtvrtletích na vrcholu čínského žebříčku prodeje NEV s podílem na trhu 34,6 % výrazně před druhým Geely se 7,4 %. Až třetí místo drží Tesla s 6,5 %. BYD překonal svůj čtvrtletní prodejní rekord především díky silnému růstu prodeje plug-in hybridů, který vyskočil o 76 %.

 

Vývoj a výrobu vysoce účinných spalovacích motorů a hybridních pohonů pro Geely má na starosti její dceřiná společnost Aurobay s vývojovým centrem v Švédsku. Ta v roce 2023 dodala čtyři miliony motorů pro plug-in hybridní systémy i pro externí odběratele včetně renomovaných značek (např. Mercedes-Benz).

 

Ředitelka společnosti Aurobay Ruiping Wangová nástup nové generace PHEV vysvětluje: „U našich nejnovějších plug-in hybridů dosahujeme o 40 % nižší spotřebu paliva i když se nenabíjí akumulátor, ale přínos z jeho pravidelného nabíjení je zřejmý. Provoz PHEV poháněného elektromotorem stojí v Číně méně než třetinu toho, na kolik přijde u auta na fosilní paliva. Vozidla, jako je Lynk & Co 08, stačí nabíjet jednou týdně a na pracovištích jsou nyní nabíječky běžné. V Číně 80 % rodin vlastní pouze jedno auto a to potřebují aby je odvezlo na jakoukoli cestu, včetně dlouhých vzdáleností. Ve městě je elektromobil perfektní, ale na delší vzdálenosti tak dobrý není a i cesta přes největší města, jako jsou Peking a Šanghaj, může trvat hodiny. Akumulátory jsou přitom stále velmi drahé. Pokud tedy můžete mít podstatně menší akumulátor než u ekvivalentního elektromobilu, tak je cena vozidla podstatně nižší. Zákazníci mohou platit méně a přitom většinu času jezdit jako s elektromobilem.“

 

Geely Galaxy Starship 7

Geely Galaxy Starship 7 je crossover střední velikosti s délkou 4740 mm a rozvorem náprav 2755 mm. Je postaven na nejnovější platformě Geely GEA (Global intelligent Electric Architecture). Využívá plug-in hybridní pohon EM-i (NordThor 2.0) sestávající z 1,5 l zážehového motoru s výkonem 82 kW (110 k) a dvou elektromotorů. Nabízí dvě možnosti akumulátorů: 19,09 kWh pro elektrický dojezd 101 km nebo 29,94 kWh pro elektrický dojezd 150 km. S vybitým akumulátorem má Geely Galaxy Starship 7 spotřebu paliva 4,9 litru na 100 km. Galaxy je v rámci skupiny Geely značka pro NEV která byla uvedena na trh v loňském roce.

 

*) Zkratky

BEV – Battery Electric Vehicle – elektricky poháněné vozidlo jen s akumulátorem

PHEV – Plug In Hybrid Vehicle – hybridní vozidlo s možností vnějšího dobíjení

EREV – Extended Range Electric Vehicle – elektricky poháněné vozidlo s prodlužovačem dojezdu

FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle – elektricky poháněné vozidlo s palivovými články

NEV – New Energy Vehicles – čínská kategorie zahrnující BEV, PHEV, EREV a FCEV

 

Foto: Geely