name | autoweek.cz
Geely míří vysoko
07.01.2025 | | Aktuality
Evropský automobilový korespondent agentury Reuters Nick Carey přináší z Londýna aktuality z automobilového průmyslu: velké cíle Geely, plány Panasonicu bez čínských dodavatelů nebo téměř čistě elektrické Norsko.
Zdá se, že 2025 bude pro automobilový průmysl dalším hektickým rokem. Od Trumpa 2.0 po čínské automobilky, které napínají svaly, slibuje divokou jízdu.
Rok 2025 nezačal dobře pro Teslu, která za rok 2024 ohlásila svůj vůbec první pokles ročních dodávek. Americký regulátor také zahájil vyšetřování 2,6 milionů vozů Tesla kvůli nehodám, které se údajně týkaly funkce automatického parkování ASS.
Jakmile se Trump ujme úřadu, generálnímu řediteli Elonu Muskovi se možná podaří setřást regulátory. Pokles prodeje Tesly však přišel navzdory lukrativním pobídkám na konci roku, včetně bezúročného financování a bezplatného rychlého nabíjení, ve snaze zvýšit zájem o její stárnoucí modelovou řadu.
Čínští rivalové mezitím pokračují v růstu a uvádějí novější a lepší elektrická vozidla, takže když se nebude zapojovat do německých voleb nebo se rozcházet s britským populistou Nigelem Faragem, musí Musk přijít na to, jak dostat Teslu zpět na trať, a to rychle.
Geely sleduje velký růst
Čínská společnost Geely tvrdí, že v roce 2027 plánuje celosvětově prodat víc než 5 milionů vozů, což je skok o 79 % z 2,79 milionu vozů, které prodala v roce 2023. To odráží rozdílný vývoj v postavení velkých západních výrobců automobilů vedle vzestupu nových čínských rivalů.
Státní společnost Chery uvádí, že její prodej v roce 2024 vyskočil o 38,4 % na 2,6 milionu vozů a očekává, že letos prodá víc než 3 miliony aut. BYD minulý měsíc uvedl, že je na dobré cestě prodat víc než 4 miliony vozů v roce 2024 a předstihne v prodeji Ford i Hondu.
Na základě globálního prodeje v roce 2023 by 5 milionů kusů udělalo z Geely světového výrobce automobilů č. 6. Ale vzhledem k poklesu u mnoha starších společností, tak pokud splní svůj cíl, měla by být pohodlně mezi pěti nejlepšími. Aby se tam dostala, Geely tvrdí, že bude dál konsolidovat své portfolium značek osobních automobilů do dvou jednotek – Geely Auto a Zeekr Technology – se zaměřením na masový trh a prémiové segmenty.
Mezitím domácí čínští výrobci elektromobilů jako Nio a Li Auto následovali vedoucí společnosti Teslu a BYD při poskytování spotřebitelských slev do začátku roku 2025, protože cenová válka na největším světovém automobilovém trhu nyní pokračuje již třetí rok. Velcí prodejci, jako BYD, Geely a Chery, tuto bitvu přežijí, ale mnoho menších čínských společností vyrábějících elektromobily bude pravděpodobně eliminováno.
Panasonic chce americké akumulátory bez Číny
Dodavatel Tesly Panasonic Energy odstraní svou závislost dodavatelského řetězce na Číně u akumulátory pro elektromobily vyráběné v USA, protože se společnost připravuje na nové kolo cel jakmile Donald Trump nastoupí do úřadu. Jak řekl vysoký výkonný ředitel společnosti Panasonic agentuře Reuters v Las Vegas na veletrhu CES, odklon od spoléhání se na Čínu je pro společnost „cílem číslo 1“. To zdůrazňuje, jak Trumpův slib zvýšit cla na dovážené čínské zboží donutil společnosti po celém světě znovu přehodnotit své dodavatelské řetězce. Trump slíbil, že uvalí 10% cla na globální dovoz do USA spolu s 60% clem na čínské zboží.
„První věc, kterou musí Panasonic v USA udělat ohledně Trumpových celních plánů, je nemít dodavatelský řetězec vyhrazený na Číně,“ řekl agentuře Reuters Allan Swan, prezident Panasonic Energy of North America. Swan uvedl, že Panasonic nejen podepisuje americké dodavatele, ale také pomáhá některým svým japonským a korejským dodavatelům založit obchod ve Spojených státech a využít ty, kteří již plánují operace v USA.
V Norsku dominují elektromobily
Téměř devět z 10 vozů prodaných v Norsku v roce 2024 byly elektromobily, což zemi posouvá na dosah prodeje jen zcela elektrických nových aut do roku 2025. Norsko se svým suverénním investičním fondem dokázalo financovat přechod na elektřinu štědrými dotacemi a daňovými úlevami doprovázenými investicemi do nabíjecí infrastruktury a sankcemi za automobily na fosilní paliva, o kterých se ostatním evropským vládám může jen zdát.
I přes prodej nových aut, která jsou téměř všechna plně elektrická, však elektromobily představují méně než 28 % aut na silnicích v Norsku a vyřazení aut se spalovacími motory bude trvat mnoho let. Jako varování před tím, co může přijít pro evropské výrobce automobilů, za pouhých pět let vzrostl počet vozidel vyrobených v Číně na téměř 10 % ze všech nových elektromobilů prodaných v Norsku.
Méně špatné časy pro Rivian a Lucid
Američtí výrobci elektromobilů Rivian a Lucid oznámili lepší než očekávané dodávky ve čtvrtém čtvrtletí, které oběma společnostem poskytly trochu prostoru na vydechnutí po několika letech špatných zpráv pro rádoby následovníky Tesly, když několik menších rivalů zkrachovalo.
Rivian uvedl, že jeho výroba již není omezována nedostatkem komponent, což je pro výrobce elektromobilů nadějné znamení, protože se snaží dosáhnout svůj první zisk.
Společnosti Lucid, podporované Saúdskou Arábií, se podařilo zvýšit dodávky snížením cen a nabídkou levnějšího financování na podporu poptávky, což pravděpodobně dále posune ziskovost.
Navzdory tomuto zlepšení jsou oba výrobci elektromobilů stále trpaslíci - Rivian ve čtvrtém čtvrtletí dodal 14 183 vozů a Lucid jen 3099. Tesla během čtvrtletí předala téměř 500 000 aut.
Poptávka po elektromobilech by mohla dostat novou ránu, protože se očekává, že Trump zvrátí mnoho politických rozhodnutí a pobídek Bidenovy administrativy, které jsou vstřícné k elektromobilům, takže Rivian a Lucid i nadále čelí nejisté cestě k hromadné výrobě.
Rychlá kola
Stellantis, Toyota, Ford, Mazda a Subaru plánují sdílet bilanci emisí CO2 s Teslou, aby splnily cíle Evropské unie pro rok 2025…
Americké ministerstvo obrany přidalo čínského technologického giganta Tencent a výrobce akumulátorů CATL na seznam společností, o kterých tvrdí, že spolupracují s čínskou armádou.
Skupina zastupující společnosti s autonomním řízením vyzvala americkou vládu, aby pomohla urychlit nasazení autonomních vozidel a odstranila překážky bránící jejich přijetí.
Hyundai a sesterská společnost Kia chtějí v roce 2025 zvýšit svůj kombinovaný celosvětový prodej o 2 % na 7,39 milionu vozů poté, co v roce 2024 zveřejnily nižší prodej a nesplnily své cíle.
Pony.ai Inc se sídlem v Kantonu (Guangzhou) chce spustit služby robotaxi v Hong Kongu a připojit se tak k Baidu v závodě o poskytování služeb autonomní dopravy ve městě.
Peking schválil nové předpisy na podporu technologie autonomního řízení ve městech, přičemž úřady plánují povolit veřejné autobusy a taxi bez řidiče.
Foto: PR Newswire a Newspress USA
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz