name | autoweek.cz
![Francie proti Mercedesu](/pic/0_fota2013_1/Caution AC.jpg)
Francie proti Mercedesu
05.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Spory o zavedení nového chladiva R-1234yf do klimatizací automobilů přešly v otevřenou válku: Francie zakázala registrovat vozy Mercedes-Benz tříd A, B a SL, protože odporují předpisům EU týkajícím se právě použití nového chladicího média.
Francie rozhodla odmítnout registrovat nové vozy Mercedes-Benz tříd A, B a sportovní SL vyrobených po 12. červnu i když německé orgány rozhodly kladně o jejich schválení . Podle směrnic EU o schvalování vozidel jsou auta schválená v jedné zemi EU automaticky legální ve všech zemích unie.
Nové chladivo v zájmu snížení globálního oteplování
Francie zablokovala registraci vozů Mercedes-Benz s vysvětlením, že jeho auta obsahují chladicí médium, jehož použití není v EU od 1. ledna u nových modelů povoleno. Daimler tím u uvedených vozů porušuje směrnici EU, protože u nich i nadále používá chladivo R134a, jehož použití u nově homologovaných modelů už je zakázáno.
Nová chladicí kapalina R-1234yf amerických společností Honeywell a DuPont je jediným médiem pro klimatizace na trhu, které je v souladu s novou směrnicí Evropské unie motivované snahou o redukci emisí skleníkových plynů. Podle této směrnice má dosud používané chladivo R134a vysoký potenciál s ohledem na globální oteplování a je tedy prakticky zakázáno, resp. nesmí se používat u nově schvalovaných modelů. Může se používat u modelů se dříve schválenými typovými listy, a to až do roku 2016.
Daimler zkusil jednoduchý trik
Daimler odmítá použití nového chladiva R-1234yf s tím, že by mohlo způsobit požáry se smrtícími účinky vzhledem k následnému uvolnění jedovatého fluorovodíku. Technici Daimleru to zjistili po crash-testu vloni v létě. Daimler sice získal podporu v Německu, ale komisař EU pro průmysl Antonio Tajani zůstal neoblomný.
Daimler se pokusil obejít předpis EU trikem, který mu v Německu prošel. Své nové modely označil za facelift, u něhož zatím může setrvat u dosud používaného chladiva R134a. Daimler tak učinil i přesto, že původně pro tyto modely požádal o novou homologaci.
Schvalovací orgán v Německu KBA tento výklad přijal a rozšířil původní registraci, což Daimleru v Německu umožnilo opětovné použití starého média R134a. EU na rozhodnutí KBA reagovala podrážděně a popsala postup jako "nepřijatelný".
Ve Francii jsou neoblomní
Ve Francii ale úřady zůstaly neoblomné a nové registrace tří nových modelů Mercedesu byly zakázány. U Mercedesu byli tímto opatřením zaskočeni: "Nedokážeme si vysvětlit, proč nebyla registrace ve Francii povolena," uvedl mluvčí Mercedesu pro agenturu Reuters. Podle Daimleru je rozhodnutí KBA normálně platné pro celou Evropu a musí být přijato jako pouhá formalita. Vedení Mercedesu-Benz je připraveno k jednání s francouzskými orgány, nicméně další podrobnosti zatím nejsou známy.
Většina automobilek už začala nové chladivo R-1234yf používat. Jeho výrobci navíc předložili další výsledky testů, dokazující jeho bezpečnost. Některé značky nicméně vyčkávají se schvalováním zcela nových modelů na to, jak se situace kolem Mercedesu vyvine.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz