name | autoweek.cz
Ford vyhazuje elektromobily kvůli pickupům
25.07.2024 | | Aktuality
Evropský automobilový korespondent Reuters Nick Carey zdraví z Londýna s týdenním přehledem zpráv z automobilového průmyslu.
Po desetiletí se věci v automobilovém průmyslu měnily jen klidným tempem s postupným zlepšováním produktů se spalovacími motory. Budoucnost zůstávala relativně předvídatelná. V posledních několika letech jsme si zvykli na opak a tempo změn je občas jako prásknutí bičem.
Před necelými dvěma lety se globální automobilky zavázaly investovat do roku 2030 1,2 bilionu dolarů do vývoje elektrických vozidel a akumulátorů a těžby surovin na podporu výroby elektromobilů. Některé automobilky si vytyčily smělé plány, že do roku 2030 budou v Evropě plně elektrické, mezi nimi i francouzský Renault, pět let před tím, než v Evropské unii vstoupí v platnost zákaz prodeje aut na fosilní paliva.
Slabá poptávka po elektromobilech v letošním roce však narušila ambiciózní plány tradičních výrobců automobilů a poháněni investory se dávají na ústup. Zrovna tento týden vyzval generální ředitel Renaultu Luca de Meo k trochu větší flexibilitě v časové ose EU pro přechod na elektrický pohon a uvedl, že automobilka potřebuje víc času na snížení výrobních nákladů na elektromobily.
Zatímco poptávka po elektromobilech se zpomalila, Renault uvedl, že jeho prodejní výkon v prvním pololetí byl tažen hybridy. Volvo konstatuje, že bude víc investovat do hybridů pro zákazníky, kteří nejsou připraveni na skokový přechod k čistě elektrickému pohonu. Porsche tento týden také ustoupilo od svého cíle 80% prodeje čistě elektrických vozů do roku 2030 s tím, že přechod bude trvat déle, než se očekávalo.
Ale noví účastníci, jako je čínský BYD, nevykazují žádné známky nebo úmysly zpomalit své elektromobily. V rámci agresivního plánu expanze ve Vietnamu například BYD říká, že od října zdvojnásobí svou původní řadu na tomto trhu na šest modelů a do roku 2026 plánuje mít ve Vietnamu až 100 prodejců. Sedmý světový dodavatel dílů pro automobilky Forvia také oznámil, že bude spolupracovat s BYD v továrně čínského výrobce v Maďarsku při budování její přítomnosti v Evropě.
Bezpečná kanadská sázka Fordu na pickupy
Ford je další starší společností, která ustoupila od předchozích odvážných plánů výroby elektromobilů. Detroitská automobilka upustila od plánu výroby elektrických SUV se třemi řadami sedadel ve svém závodě v Oakville Assembly v Kanadě s tím, že místo toho utratí 3 miliardy dolarů na výrobu větších verzí svých dolary vydělávajících pick-upů F-Series Super Duty.
Ford odsunul elektrické SUV z roku 2025 do roku 2027 s odkazem na pomalejší než očekávaný růst poptávky po elektromobilech. Automobilka říká, že tato elektrická vozidla bude stále vyrábět od roku 2027, ale neuvádí kde.
Společnost v roce 2023 ztratila téměř 4,7 miliardy dolarů ve svém podnikání v oblasti elektromobilů a uvedla, že letos ztratí až 5,5 miliardy dolarů.
Rozhodnutí v Kanadě přivádí Ford zpět na jeho silné místo k výrobě velmi oblíbených pick-upů na benzin s vysokou marží, které pohánějí jeho zisk. Je to také vítaná zpráva pro odbory, protože by se tím mělo zajistit 1800 pracovních míst a vytvořit dalších 220 v závodech na výrobu motorů a komponent.
Není to jen Ford. Konkurenční General Motors ustoupil od svého cíle mít dostatek severoamerické výrobní kapacity pro 1 milion elektromobilů. Zatím manažeři trvají na tom, že GM zvyšuje výrobu Chevroletu Equinox EV a v nadcházejících měsících plánuje několik nových modelů s pohonem s akumulátory. Lepší než očekávaný zisk americké automobilky ve druhém čtvrtletí byl tažen pick-upy na benzin.
Americký elektromobilní sen VW
Tváří v tvář dlouhodobému propadu prodeje v Číně, který chce Volkswagen napravit náporem elektrických nebo hybridních modelů do roku 2030, se ve Wolfsburgu rozhodli ve stejném časovém období zdvojnásobit svůj relativně nízký podíl na trhu v USA na 10 %.
Ale v rozhovorech s agenturou Reuters byl tucet investorů a analytiků skeptický k tomu, že německá automobilka má správný vzorec k dosažení amerického prodejního boomu. Podle jejich názoru Volkswagen postrádá výraznou identitu americké značky nebo plán průlomových produktů na přeplněném trhu, který upřednostňuje větší vozidla polykající benzin a prokázal odolnost vůči elektromobilům.
Volkswagen plánuje pro americký trh víc než 30 elektromobilů, podrobnosti však neuvedl. Je známo, že Volkswagen koncem roku 2026 uvede na trh dva elektrické modely - pickup a SUV - pod historickou americkou off-roadovou značkou Scout.
Investoři musí být přesvědčeni.
Volkswagen čelí zavedené konkurenci v hybridech (Toyota, Ford) a SUV (GM, Ford, Toyota). Poptávka po elektromobilech celosvětově klesá, a to zejména v USA, kde v roce 2023 tvořily 8 % všech prodaných aut. Jak říká jeden bývalý investor Volkswagenu, který nyní místo toho vlastní akcie Mercedes-Benz: „Cíl zvýšení podílu VW na trhu je beznadějně optimistický, oni (VW) už nemají rozeznatelné místo.“
Mezitím čínský výrobce elektromobilů Xpeng a VW vytvořili společný projekt aby urychlili vývoj nové architektury pro elektromobily, které by měly jít do výroby za dva roky.
Srbský dodavatelský řetězec akumulátorů pro elektromobily
Srbsko a EU podepsaly dohodu, která umožní bloku přístup k surovinám, především k lithiu, pro akumulátory elektromobilů.
Těžební gigant Rio Tinto má zájem zahájit těžbu v srbském západním regionu Jadar a jeho licence na rozvoj největšího dolu na lithium v Evropě byla obnovena, více než dva roky poté, co byla zrušena. Projekt Jadar přilákal místní srbskou opozici a ekologické skupiny, které v srpnu slíbily blokády hlavních železničních tratí a uzlů pokud vláda projekt nezruší.
Srbský prezident Aleksandar Vučič ale vidí příležitost pro zemi nejen těžit drahé lithium, které by podle něj raději prodal na akumulátory evropským automobilkám Mercedes-Benz, VW a Stellantis místo jejich čínským rivalům. V rozhovoru pro německý list Handelsblatt Vučić řekl, že zakázky na nákup budou záviset na většině zpracování lithia a výrobě akumulátorů v Srbsku. Když byla v Bělehradě oznámena dohoda s EU, generální ředitel Mercedesu Ola Kaellenius řekl, že podpoří přivedení větší části hodnotového řetězce akumulátorů do Srbska, „možná až po výrobu článků akumulátorů.“
GM opouští Cruise bez volantu
Samořídící jednotka Cruise společnosti General Motors upustila od plánu na futuristické vozidlo Origin, které by nemělo volant ani jiné lidské ovládání. Místo toho se soustředila na vývoj nového modelu Chevrolet Bolt.
V roce 2022 společnost GM podala petici u Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu, aby mohla nasadit až 2500 samořídících vozidel Origin bez lidského ovládání, jako jsou brzdové pedály nebo zrcátka. Regulační agentura dosud na žádost nereagovala. GM již v listopadu dočasně zastavilo výrobu svého plně autonomního Cruise Origin.
Cruise se také věnuje řadě vyšetřování po říjnové nehodě, při níž jedno z jejích robotických vozidel srazilo chodkyni a táhlo ji 6 metrů, což mělo za následek odebrání povolení k provozu těchto vozidel bez řidiče v Kalifornii.
Rychlá kola
Akcie německého výrobce baterií Varta se propadly až o 80 % na rekordní minimum poté, co uvedl, že možnosti restrukturalizace k odvrácení insolvence případně s pomocí Porsche, by akcionářům nic nepřinesly.
„Cla EU na elektrická vozidla vyrobená v Číně porušují globální obchodní pravidla a musí být napravena,“ řekl na slyšení Evropské komisi průmyslový orgán zastupující 12 čínských výrobců automobilů.
Rozhodnutí Trumpovy administrativy uvalit sankce na čínskou společnost Xiaomi Corp na začátku roku 2021 bylo podle generálního ředitele Lei Jun katalyzátorem rozhodnutí společnosti postavit svůj první elektrický vůz.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz